Prosjekter

Vegvesenet lyser ut E16 Kvamskleiva i Valdres som totalentreprise

– Vi er på jakt etter en dyktig hovedentreprenør der elektroarbeidene inngår som en del av hovedentreprisen, sier byggeleder Edvin Rye i Statens vegvesen, E16 Kvamskleiva.

Edvin Rye er byggeleder for Statens vegvesenpå prosjektet E16 Kvamskleiva
Edvin Rye er byggeleder for Statens vegvesenpå prosjektet E16 Kvamskleiva Foto: Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle Skoglund– Journalist
24. feb. 2020 - 09:24

I første runde vil Vegvesenet prekvalifisere tre entreprenører som er med videre i konkurransen, skriver Statens vegvesen i en melding.

Prosjektet består av en 1,8 kilometer lang tunnel og 3,6 kilometer ny vei, og har en total ramme på 666 millioner kroner.

Vegvesenet ønsker å premiere tilbydere som legger fram et godt opplegg for gjennomføring og organisering.

Dagens E45 gjennom Kløfta følger en naturlig elvecanyon. Den skjærer seg dypt ned i fjellet fra Finnmarksvidda mot Alta. Fjellet er dårlig og porøst. Snøskred, sørpeskred og steinras gir ofte stengt vei. Nå skal strekningen legges i tunnel.
Les også:

Vegvesenet lokker med klimagulrot i E45-kontrakt

100 millioner kroner i fradrag

– Det vil være mulig å få inn til 100 millioner i fradrag i tilbudssummen for den som skisserer gode planer for hvordan jobben skal løses og som har den rette kompetansen for å utføre jobben, sier Rye.

– Hva vil være største utfordringen med jobben?

Vegprosjektet består av en 1,8 kilometer lang tunnel og 3,6 kilometer ny vei. Montasje:  Jarle Skoglund
Vegprosjektet består av en 1,8 kilometer lang tunnel og 3,6 kilometer ny vei. Montasje:  Jarle Skoglund

– Arbeidet med tunnelen er avgjørende for framdriften i prosjektet. Derfor vil samspillet med elektroentprenøren være avgjørende. Trafikken på E16 vil gå gjennom anleggsområdet. En strekning av ny E16 skal etableres på fylling i Nordsvinsfjorden. Målet er å bygge veien på to år, sier Rye.

Den 5,4 kilometer lange strekningen skal avløse den smale, svingete og rasutsatte veien ved Vangsmjøsa. De siste vintrene har trafikken korket seg gjennom Kvamskleiva. Det har vært utfordringer med trafikkavviklingen på uværsdager hvor Filefjell har vært åpen for trafikk, mens andre fjelloverganger har vært stengt. Veien er rasutsatt med jevnlig nedfall på begge sider av dagens korte tunnel.

Én person omkom i skredet ved Nesvatnet utenfor Levanger.
Les også:

Veien forbi Levanger-skredet er åpnet

Håper på byggestart i sommer

Med ny vei vil disse problemene løse seg. Veien skal bygges som tofeltsvei med standardklasse H2 med 8,5 meters veibredde. I tunnelen er blir det profil T 9,5 for å få plass til et bredt midtfelt med rumlefelt. Det skal bygges et større kryss til fylkesvei 2510 ved Hugavike.

I dag kjører det gjennomsnittlig 1480 kjøretøy i døgnet gjennom Kvamskleiva. Andelen tunge kjøretøy er 15 prosent.

Ambisjonen for framdriften på den nye E16-strekningen tilsier byggestart etter sommerferien 2020.

Anbudsfrist er satt til 26. mars.

Tirsdag 16. desember åpner Sollihøgdtunnelen.
Les også:

Kø-marerittet på Sollihøgda kan være over

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.