BRUER

Vegvesenet kjøper inn nye beredskapsbruer – faser ut de gamle Bailey-bruene

De gamle Bailey-bruene skal byttes ut, og Statens vegvesen skal i første omgang kjøpe seks nye beredskapsbruer.

Denne midlertidige kom på plass ved Holta bru 24. august i år, siden den gamle brua ble  skadet etter en påkjørsel og måtte stenges.
Denne midlertidige kom på plass ved Holta bru 24. august i år, siden den gamle brua ble skadet etter en påkjørsel og måtte stenges. Foto: Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
20. sep. 2023 - 07:00

Leder for bruberedskap i Statens vegvesen, Øistein Albrechtsen, forteller til Veier24 at utlysningen av oppdraget dreier seg om seks nye beredskapsbruer. Tre av dem skal leveres i 2024 og tre til i 2025. Dessuten ligger det en opsjon på levering av ytterligere ti bruer i kontrakten til det firmaet som sikrer seg den.

Første etappe av E18-utbyggingen mellom Oslo og Bærum er godt i gang.
Les også

Avlyste videre bygging av E18 i Bærum – har allerede kostet over 200 millioner

Ut med de gamle tre-dekkene

– Dette er noe som har vært planlagt i lang tid, og bestillingen av nye beredskapsbruer skjer som følge av at de eldste Bailey-bruene nå er i ferd med å bli faset ut. Disse bruene hadde blant annet dekke av tre, som har vist seg å bli veldig glatt under våte forhold. Dessuten manglet de rekkverk, noe som ikke er i henhold til dagens sikkerhetskrav, enten brua er midlertidig eller ikke, sier Albrechtsen.

Det var ti brusett av denne typen som ved årsskiftet ble sendt som en humanitær gave fra Norge til Ukraina. De ble transportert fra Vegvesenets beredskapslager på Bjørkelangen med til sammen 32 trailere.

Øistein Albrechtsen ønsker ikke å gå ut med hvor mange beredskapsbruer Statens vegvesen har liggende på sine beredskapslagre rundt om i landet.

– Det har med landets sikkerhet og beredskap å gjøre. Derfor ønsker vi ikke å være åpne om antallet, sier han.

Skal være minimum 45 meter lange

I utlysingen av oppdraget med å levere nye bruer til Statens vegvesen heter det at hvert enkelt brusett skal være minimum 45 meter langt. De skal også ha kapasitet til å bygge en enkeltsporet bru med spennvidde fra 9 meter til minimum 45 meter, etter angitte trafikklaster. Det skal være mulig å endre brulengden med moduler på 3 til 5 meter, med valgfri ekstra funksjonalitet for å justere spenn i halve moduler. Det skal også være mulig å bygge bruer i flere spenn.

Relevante fagverkskonfigurasjoner for panelbruer oppgis på denne måten: Enkel-enkel-forsterket, dobbelenkel-forsterket, trippel-enkel-forsterket, kvadruppel-enkel-forsterket, dobbel-dobbelforsterket og trippel-dobbel-forsterket.

Produsert i England

De bruene det er mest av på Vegvesenets beredskapslager, er brusystemet i Mabey Universal. De ble anskaffet på begynnelsen av 2000-tallet fra engelske Mabey & Johnson Ltd, og var en videreutvikling av det opprinnelige Bailey-systemet. Dette er et brusystem som er bygget opp av prefabrikkerte moduler, slik at midlertidige eller permanente bruer kan bygges raskt og enkelt.

Bruene kan monteres på flere måter, avhengig av det aktuelle brustedet som skal krysses. Brua kan plasseres uten mellomstøtte, plasseres med kranhjelp eller løftes på plass. Og bruene kan monteres og demonteres gang på gang, og de kan bygges om for å tilpasses andre krav til last og spennvidde.

Fornøyde prosjektledere og byggeledere i Statens vegvesen. Fra venstre: Terje Nystrøm, John Kjeken, May Bente Hiim Sindre, Øyvind Storløkken og Tom Heldal Larsen.
Les også

Nå er bruene støpt ferdig på ny E16 over Sollihøgda

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.