SAMFERDSEL

Vegvesenet anmeldes for miljøkriminalitet

- Grov miljøkriminalitet.

Naturvernforbundet frykter at mange dyreliv kan gå tapt når fugl og fisk får i seg plastfiberen som lekker ut i sjøen.
Naturvernforbundet frykter at mange dyreliv kan gå tapt når fugl og fisk får i seg plastfiberen som lekker ut i sjøen. Bilde: Naturvernforbundet i Rogaland
17. nov. 2014 - 16:09

Naturvernforbundet har med bakgrunn i tre rapporter fra Fylkesmannen i Rogaland anmeldt Vegvesenet for miljøkriminalitet knyttet til utbyggingen av prestisjeprosjektet Ryfast.

– Dette er grov miljøkriminalitet, sier Håkon Fossmark, daglig leder i Naturvernforbundet i Rogaland.

«Statens vegvesen Region vest har brutt flere punkter i utslippstillatelsene som er gitt i medhold av forurensingsloven ved bygging av Ryfast på Hundvåg og Buøy i Stavanger kommune», skriver Naturvernforbundet i Rogaland i en anmeldelse de mandag leverte til Rogaland politidistrikt.

Les også: «Rumlefelt» i veien halverte antall trafikkdrepte

Må ryddes opp snarest

Naturvernforbundet er ikke alene om å reagere på utslippene fra byggingen av Ryfast. Bakgrunnen for Fylkesmannens uanmeldte kontroll var bekymringsmeldinger fra både forbundet og en rekke privatpersoner.

– Vi hadde fått inn flere tips om at det var en del fiberarmering som fløt i havnebassenget, og ønsket å se hvordan arbeidet var uten at arbeiderne var forberedte på at vi kom. Tipsene viste seg å stemme, sier assisterende fylkesmiljøvernsjef Marit Sundsvik Bendixen.

Forurensingen fra prosjektet bryter ifølge Fylkesmannens tre rapporter med flere paragrafer i forurensingsloven.

«Vegvesenet har for det første ikke iverksatt effektive tiltak for oppsamling av armeringsfiber og skyteledninger i sjø. Noe som har ført til forsøpling i rogalandsfjordene og store oppsamlinger av plastavfall i sjøen», står det i rapporten.

Videre peker den på at drivstofftank på Kuneset ikke er sikret mot utslipp. Tanken er plassert ved kanten av utfyllingen, uten sikring og oppsamlingsmuligheter. Uhell eller skadeverk på drivstofftanken kan dermed medføre forurensende utslipp direkte til sjø.

Rapportene sier videre at dagsonevann ikke går gjennom renseanlegg før utslipp til sjø, mangelfull dokumentasjon av avfallshåndtering og at vaskevann fra betongbiler ikke renses før utslipp.

Alle disse punktene har Vegvesenet nå fått pålegg om å rydde opp i snarest.

Les også: Frykter 190.000 flere vogntog på norske veier

Plastfiberen som brukes som armering i betongen til Ryfast skyldes i land.
Plastfiberen som brukes som armering i betongen til Ryfast skyldes i land.

Mot egne råd

Det er ikke første gangen Vegvesenet beskyldes for å ta lite hensyn til miljøet i utbyggingen av Ryfast. I tidligfasen av prosjektet hugget etaten ned en stor mengde trær uten å varsle på forhånd.

Fossmark, som har sendt anmeldelsen, mener etaten må bli langt bedre på å tenke miljø som en del av sine utbyggingsprosjekter.

– Det virker som om det eneste etaten bryr seg om er å bli fort ferdig. De tar verken hensyn til mennesker eller miljø, sier han.

I 2012 ga Statens Vegvesen selv ut en veiledning om hvordan man kan unngå spredning av plastfibre fra sprøytebetong. Det er akkurat den samme miljøkriminaliteten som de nå beskyldes for å ha begått.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

– De skrev selv hvor alvorlige denne type hendelser er. Nå, bare to år etter deres egen rapport, viser de total mangel til å følge sine egne råd, sier Fossmark.

Les også: Se hva som har skjedd med elbilene på seks år

Lover å rydde opp

Prosjektleder for utbyggingen av Ryfast, Gunnar Eiterjord, sier det er dypt beklagelig at utslippene har skjedd.

– Vi har for lengst satt i gang tiltak for å rette opp flere av punktene Fylkesmannen peker på, sier han.

Han sier plastfiberavfallet i sjøen skyldes en midlertidig løsning for å fange opp plastfiber.

– Løsningen var tydeligvis ikke god nok, så en del plastfiber kom på avveie. Vi beklager det og skal nå etablere et ryddeteam som rydder opp i dette, sier Eiterjord.

Og forsikrer at alle tiltak som er pålagt fra Fylkesmannen skal være rettet opp innen 20. desember.

– Vi beklager at arbeidet vårt ikke er så bra som det burde vært, og skal ha orden på alt dette i tråd med pålegget fra Fylkesmannen, sier han.

Les også:

Slik vil ingeniørene rydde opp i Oslofjord-trafikken

Dette toget bygger en kilometer spor i døgnet

Snart blir trafikklysene smartere for syklister og fotgjengere  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.