INDUSTRI

Ved kaia ligger det største skipet Ulstein har bygget. Det kan bli lenge til neste gang

– Nå må vi bruke hodet, forske og utvikle.

Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
25. nov. 2015 - 10:05
Vis mer

ULSTEINVIK: – Vi må ha to tanker i hodet. Vi må ha fokus på nå-situasjonen og jobbe for nye kontrakter og oppdrag, og samtidig klare å se 10 år framover i tid, sier konsernsjef Gunvor Ulstein til TU.

Nå-situasjonen tilsier at det må være fokus på å øke konkurransekraften, men at det er vanskelig å unngå permitteringer, førtidspensjonering og oppsigelser. 2013 med bonuser til mange,  er kun et minne.

– Det er veldig tøft for ansatte som må gå. Men vi har tro på at vi skal komme styrket ut av motgangen. Sist gang, for 10 år siden, brukte vi ressurser på å utvikle X-Bow. Det har blitt en stor suksess med over 100 skip med vår design, sier Ulstein.

Bølgedaler

Hun vet at markedet vil komme tilbake, men ikke hva kundene vil etterspørre og hvilke trender som får gjennomslag.

Hun vedgår at Ulstein Group er svært avhengig av offshoremarkedet, og sikkert vil være tett knyttet mot det framover også. Andre typer spesialskip kan imidlertid bli viktigere for klyngen.

– Nå har det vært nesten ti års oppgang. Vi har vært i bølgedaler før og kommet opp igjen, bedre enn før. Nå må vi bruke hodet, forske og utvikle. I fjor brukte vi ca. 150 millioner kroner. Det blir ikke noe mindre i 2015 og 2016, sier Ulstein.

Klassereise med opprykkEn stor og to små. Island Venture med sine 160 meter i lengde og 30 meters bredde får de to blåmalte PSV-ene til å se små ut. <i>Foto: Eirik Helland Urke</i>
Klassereise med opprykkEn stor og to små. Island Venture med sine 160 meter i lengde og 30 meters bredde får de to blåmalte PSV-ene til å se små ut. Foto: Eirik Helland Urke

Klassereise med opprykk

I tørrdokken i Ulsteinvik er det tomt. Men ved utrustningskaia ligger det største fartøyet Ulstein Group noensinne har bygget.

– Det har ført oss opp i en ny divisjon. Vi har lært veldig mye av det, sier Gunvor Ulstein.

Prosjektleder Per-Svein Brekke har beina solid plantet på bakken, men må innrømme at Island Venture med sine 160 meters lengde og 30 meters bredde er noe for seg selv.

– Vi blir blinde for det helt spesielle når vi stadig leverer skip i verdensklasse. Men dette skipet er helt fantastisk. Det er i en klasse for seg, sier Brekke.

Skipet har sengeplass til 200 personer.

– Det er som et hotell, sier Brekke.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Ekstra meter og utfordringer

Skipet skulle opprinnelig vært 147,5 meter langt og 28 meter bredt. Etter byggestart ble det bestemt at dekksareal og tankkapasitet skulle økes.

En 400 tonns kran med 3.000 meter vaier er byttet til NOV-kran på 600 tonn og 4.000 meters arbeidsdybde. Vaieren i seg selv veier 330 tonn med en diameter på 128 mm.

– Utvidelsen medførte veldig mange endringer og oppgraderinger for andre deler av skipets systemer, deriblant maskin- og elektrosystemer, sier Brekke.

– Utvidelsen medførte veldig mange endringer og oppgraderinger for andre deler av skipets systemer, deriblant maskin- og elektrosystemer, sier Brekke.Hjørnesteinsbedrift. Ulstein Group med den overbygde dokka ligger rett utenfor Ulstein sentrum. På andre sida av bukta, til venstre utenfor bildet, ligger Kleven Verft. Foto: Eirik Helland Urke

Skipet er nå på prøveturer og skal overleveres 27. november.

Skipet har tre brønnåpninger (moonpool) der stort og tungt subseautstyr og ubemannete undervannsfarkoster (ROV) kan senkes ned.

Den største moonpolen er på hele 12,0 x 11,2 meter. DP3-klasse med tre separate maskinrom med et "Emergency Shutdown System" skal sikre mulighet for å arbeide videre selv om en motor er ute av drift.

Kontrakter som Island Venture er imidlertid sjeldne. Ulstein må ha flere bein å stå på.

Spredning

Gunvor og broren Tore Ulstein bestemte seg for over 10 år siden for ikke å være bare avhengig av å bygge skip i Ulsteinvik. Selskapet utviklet derfor både egne design, både skip og broløsninger, og kraft- og styringssystem som selge som pakker til eksterne aktører.

– Vi jobber mye med å automatisere prosesser og å dra ut og nyttiggjøre informasjon fra «big data», sier Ulstein.

Hun «avdramatiserer» det litt svulstige og nesten skumle «big data»-begrepet.

– Det viktige er å samle inn informasjon som er tilgjengelig og utnytte det på en smart måte. Det handler om å systematisere informasjonsflyten. Vi må tenke nytt og gjøre det annerledes enn andre, sier Ulstein.

X foran og bak

Innovasjon er sentralt for Ulstein, enten det er på design- eller utstyrssiden. X-Bow overrasket alle i 2005, og i fjor lanserte Ulstein X-Stern, et akterskip med en lignende form.

Det gir skipet gode egenskaper når den blant annet skal ligge på DP (dynamisk posisjonering) og gir mindre stamping.

Første to fartøy med X-Stern blir vindserviceskip med levering i 2016 og 2017 til tyske Bernhard Schulte og Windea Offshore. Skrogene bygges i Polen, mens utrustningen blir i dokk og innendørshall i Ulsteinvik.

Subseafartøy med X-Stern og X-Bow.
Subseafartøy med X-Stern og X-Bow.

Ekspedisjon og vakt

Under Nor-Shipping i juni, presenterte Ulstein konseptet «Discovery». Med utgangspunkt i offshoreskip, har selskapet utviklet en designplattform for fartøy egnet til ekspedisjoner, utforskning samt patruljering.

Sistnevnte kan være aktuelt for Norge når de tre kystvaktfartøyene av Nordkapp-klassen må erstattes fra 2020.

– Felles for våre design er en holistisk tilnærming. Det miljømessige fotavtrykket skal være så lavt som mulig. Hybride løsninger, solpanel og andre innovative løsninger samt slanke skrog, sparer miljøet og gir lav motstand i vannet. Som ekspedisjonsskip brukes lite drivstoff, men et patruljefartøy skal tåle høy fart under tøffe værforhold, sa Tore Ulstein da konseptet ble presentert.

Gunvor Ulstein bringer inn enda et moment.

– Oljeselskapene har fokus på kostnader. Jeg tror vi kan møte dem ved å lære av bilindustrien. De har noen få modeller og så kan du velge et begrenset utvalg ekstrautstyr. Vi må ha mer standardiserte skip dersom kostnadene skal ned, sier hun.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.