INDUSTRI

Ulykkesflyet blant de eldste A320-ene

Fløy første gang to år etter flytypen ble satt i drift.

En A320 fra Lufthansa-selskapet Germanwings.
En A320 fra Lufthansa-selskapet Germanwings. Bilde: Oliver Berg
24. mars 2015 - 12:31

Alle 148 om bord omkom da et Airbus A320-fly fra Germanwings havarerte i Frankrike.

Det opplyser landets transportminister, ifølge NTB.

Blant de eldste

Flyet, med registreringen D-AIPX, var blant de eldste Airbus A320-flyene som fortsatt er i drift.

Ifølge Airfleets.net fløy maskinen første gang så tidlig som 29. november 1990, altså bare to år etter at flytypen ble satt i drift.

Ifølge produsenten Airbus hadde ulykkesflyet akkumulert cirka 58.300 flytimer fordelt på om lag 46.700 flygninger.

Produsenten bistår nå den franske flyhavarikommisjonen, BEA, med å undersøke ulykken.

6.200 i drift

A320 var første gang i lufta 22. februar 1987, mens lanseringskunden Air France satte det i drift 18. april 1988.

Siden den gang er det produsert og levert cirka 6.500 av flytypen.

I dag er i underkant av 6.200 av dem i drift, ifølge Airbus.

Les også: Lydopptak fra cockpit: Forsøkte å redde flyet etter steiling

På vei til Düsseldorf

Flyet fra Germanwings var på vei fra Barcelona i Spania til Düsseldorf i Tyskland.

Ifølge NTB styrtet det om lag 100 kilometer nord for Nice, i nærheten av byen Digne-les-Bains.

Helikoptre har observert vrakrester av flyet i et område som er lite tilgjengelig for redningsmannskaper.

Flyet forsvant fra radarene klokken 10.40, ifølge Flightradar24.

Alle de 148 personene om bord i flyet som styrtet i Provence i Sør-Frankrike, har mistet livet, opplyser landets transportminister, ifølge NTB.

Les også: Airbus lanserer erstatter for gammel Boeing-klassiker

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
Sagt opp ulovlig i verneperioden
Sagt opp ulovlig i verneperioden

Serienummer 147

D-AIPX har serienummer så lavt som MSN147 og ble levert til Lufthansa i februar 1991. De siste tolv årene har passasjerflyet fløyet for Germanwings. Flyet er utstyrt med to CFM-56-5A1-motorer.

Ulykken skjer fire dager etter at Airbus leverte sitt fly nummer 9.000, et A321, og tre måneder etter at et tilsvarende A320 fra Air Asia (flight QZ8501) styrtet med 162 mennesker om bord.

Les også:

Bli med inn i det kommende langdistanseflyet til SAS

Her bygges flytypen Norwegian har bestilt 100 av

Flyseter: Så mye betyr én ekstra tomme for baken  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.