AirAsia-flyets haleparti ble lørdag hentet opp av havet. Her ligger det på dekk i redningsbåten Crest Onyx. (Bilde: REUTERS)

AIRASIA QZ8501

Lydopptak fra cockpit: Forsøkte å redde flyet etter steiling

AirAsia-styrten.

Dataene fra ferdsskriveren og taleregistratoren er helt essensielle i granskingen på hva som gikk galt i minuttene før flight QZ8501, et Airbus A320-fly fra AirAsia, styrtet i havet 28. desember.

162 mennesker omkom i flystyrten.

Ferdsskriveren og taleregistratoren (Flight Data Recorder, FDR og Cockpit Voice Recorder, CVR) ble hentet opp fra Javasjøen mandag og tirsdag i forrige uke, og nå begynner informasjon derfra å sive ut.

Les også: AirAsia-flyets andre svarte boks hentet opp

– Steilet

Indonesias transportminister Ignasius Jonan var tirsdag ute med en offentlig kommentar knyttet til havariet i forlengelsen av en høring i senatet.

Han sa at flyet i den siste fasen klatret langt raskere enn normalt og deretter steilet. Besetningen hadde bedt om å få gå opp fra 32 til 38.000 fot i det dårlige været.

I de 45 siste sekundene steg A320-maskinen i en hastighet på 6.000 fot per minutt før den sank i en hastighet på 7 900 fot per minutt ned til kontakten forsvant ved 24.000 fots høyde.

Dette er forenlig med at flyet har steilet.

Leder av Flyoperativt Forum, Morten Kjellesvig, som selv flyr Airbus sier at dersom flyet har steilet så må dette være i kombinasjon med en annen feil.

– Airbus er konstruert på en slik måte at den ikke kan steile med mindre «flight controls» blir degradert. Dersom flyet gikk i degradert mode, eller «alternate law», da blir jo spørsmålet hvorfor og hvordan skjedde dette. Nedstigningshastighet på 7.900 fot kan muligens tyde på en stall, men det er ikke lagt frem fakta som beviser dette. Nedstigningshastighet i seg selv er jo ikke noe bevis, sier han.

Wall Street Journal siterer nå en av havariinspektørene som forteller fra de to timene med lydopptak fra CVR, samt funn fra FDR.

Der skal det komme fram at steilingsalarmen uler i cockpit, som også data fra FDR skal vise, samt at flygerne forsøker å manøvrere flyet ut av denne uheldige situasjonen.

Les også: Dette hybridflyet bruker 30 prosent mindre drivstoff

Hva, ikke hvorfor

FN-organisasjonen ICAOs annex 13 beskriver hvordan havarietterforskning for luftfart skal gjennomføres.

I tråd med dette har den indonesiske havarikommisjonen (NTSC) varslet at de kommer med en foreløpig rapport i slutten av denne måneden, altså innen 30 dager etter havariet.

Samtidig varsler nå NTSC-ledelsen at denne ikke kommer til å bli offentliggjort, ifølge Flightglobal og en rekke andre medier.

Havarikommisjonen sier dessuten at denne første rapporten vil konsentrere seg om hva som skjedde og hvordan, altså de faktiske forhold.

Hvorfor ting skjedde som de skjedde og andre analyser av årsakskjeden må vi vente på til den endelige rapporten er klar.

Les også:

Airbus lanserer erstatter for gammel Boeing-klassiker

– F-35 er allerede gammeldags

Rekordår for Boeing: Aldri produsert flere fly