MARITIM

Ulykkesferge i drift igjen – har ikke funnet årsaken til kollisjonen

Ulykkesfergen Oslo XI er i drift igjen etter at den kolliderte i en brygge tidligere i sommer. Havarikommisjonen har valgt å ikke undersøke ulykken.

En person på båre blir tatt ombord i en båt fra Oslo brann- og redningsetat, etter at fergen Oslo XI kolliderte med brygga på Hovedøya utenfor Oslo.
En person på båre blir tatt ombord i en båt fra Oslo brann- og redningsetat, etter at fergen Oslo XI kolliderte med brygga på Hovedøya utenfor Oslo. Foto: Lars Eide / NTB scanpix
Arne FenstadArne FenstadJournalist
22. juli 2019 - 16:02

Sjøfartsdirektoratet inspiserte fergen onsdag forrige uke.

– Inspektøren vår var med på en prøvetur på halvannen time og hadde ingenting å anmerke, slik at ferja nå kan gå som normalt igjen, skriver kommunikasjonsrådgiver Kari Stautland i Sjøfartsdirektoratet i en e-post.

Det var på ettermiddagen den 29. juni at fergen kolliderte med brygga på Hovedøya utenfor Oslo da den skulle legge til kai. Fergen skal ha mistet motorkraft og kjørt inn i kaia. Ifølge øyenvitner hadde den større fart enn vanlig og dundret inn i brygga.

Åtte personer ble skadd, én av dem ble sendt på sykehus, men ble skrevet ut dagen etter. Både Sjøfartsdirektoratet og Havarikommisjonen for sjø ble varslet etter ulykken. Havarikommisjonen har nå valgt å ikke undersøke hendelsen.

– Ut ifra informasjonen vi sitter på nå, har vi valgt å ikke undersøke denne saken, sier Dag Liseth, avdelingsdirektør i Havarikommisjonen sjø.

Avdelingsleder Kåre Halvorsen i Havarikommisjonen viser fram samme type ferdskriver som var om bord i ulykkeshelikopteret av typen  Sikorsky S-92A.
Les også

Dødsulykken: Ingen tegn på teknisk svikt

Fant ikke feil

Etter ulykken undersøkte dykkere propellen for å se om tau eller andre ting kunne ha festet seg der. De fant ingenting. Motoren ble også undersøkt uten å finne feil. Ifølge Pål Ruud, daglig leder i Oslo-Fergene, selskapet som driver Oslo XI, gjorde heller ikke skipperen noe feil.

Hovedteorien fram til forrige uke var at det kunne vært feil på girkassen. Girkassen ble tatt ut og sendt på service. Det ble heller ikke funnet feil på giret, og slitte deler ble byttet ut før girkassen ble installert i fergen igjen.

Ruud sier fergen nå er i vanlig drift igjen og at de fortsatt ikke vet hvorfor den kolliderte i kaia.

– Det er alltid dumt å ikke finne en konkret årsak. Men fergen er testet godt nå, og vi hadde ikke fått den godkjent hvis ikke alt var i orden, sier Ruud.

Broen på Tyrhaug skulle hatt to navigatører, men kun én av dem var på plass da kollisjonen med servicefartøyet skjedde i fjor.
Les også

Hurtigbåten kjørte rett inn i båt bakfra – skylder på systemfeil

– Skal ikke mye til

Ruud vet ikke hvor stor fart fergen hadde da den kolliderte, men sier det ikke var veldig stor fart.

– Vi har ikke stor fart. Fergene kjører i maks ni knop. Men det er lite som skal til før det merkes. Det merkes det godt om man treffer kaia når man kjører i to knop.

– I og med at det ikke er funnet tekniske feil, kan skipperen ha gjort noe feil?

– Vi har ingen indikasjoner det, sier Ruud.

30 år gammel

Oslo XI er den eldste av Oslo-Fergenes fire ferger. Den ble bygget i 1989 og har plass til totalt 236 passasjerer. Da ulykken skjedde var det 134 passasjerer om bord.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Siste havarikommisjonsrapport om kollisjon med kai kom tidligere denne måneden. Rapporten var fra hendelsen der ekspedisjonskatamaranen Aurora Explorer kolliderte med kaia i Barentsburg på Svalbard, og Havarikommisjonen fant en teknisk årsak til ulykken. Rederiet mente imidlertid at det var menneskelige feil som lå bak, og innførte prosedyrer med at alle passasjerene skal sitte når skipet legger til kai.

 

Les også

Helikopterulykken: Har hentet ut data fra ferdsskriveren

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.