TU Ekstra

TU Media passerer 10.000 betalende brukere – sikter mot mer enn dobling

Sist uke nådde TU Media 10.000 betalende digitale abonnenter. – En kjekk etappeseier, sier TU-sjef Jan M. Moberg utålmodig.

Sjefredaktør Jan M. Moberg i TU Media kan registrere at selskapet har passert 10.000 abonnenter som betaler for digitalt innhold.
Sjefredaktør Jan M. Moberg i TU Media kan registrere at selskapet har passert 10.000 abonnenter som betaler for digitalt innhold. (StudioF2 Fotograf Ingar Næss)

Sist uke nådde TU Media 10.000 betalende digitale abonnenter. – En kjekk etappeseier, sier TU-sjef Jan M. Moberg utålmodig.

– Det føles godt. Men fortsatt er vi veldig utålmodige, sier Jan M. Moberg, administrerende direktør og ansvarlig redaktør i Teknisk Ukeblad Media.

Sist uke nådde TU Media 10.000 betalende abonnenter, et tall som inkluderer både TU.no, digi.no og Inside Telecom.

– Nå kommer det gjerne 20 nye abonnenter om dagen. Det viser at journalistikken vår treffer, sier Moberg.

Om TU-sjefen har grunn til å glise i skjegget, understreker han at det har kostet – bokstavelig talt.

– Vi har gjort en kostbar satsing, som har fungert. Vi har aldri før hatt en så stor redaksjon på digitale flater.

– Et tøft halvår 

Men at det har vært tøffe tak den siste tiden, er det liten tvil om.

– Årets første halvår har vært tøft. Vi har et for stort underskudd i første halvår, i forhold til budsjettene. Ikke på grunn av høyere kostnader, men fordi det har vært en svikt i digitale merkevareannonser. Det er jo en trend, sier Moberg.

En av de virkelig skarpe steinene i skoen har vært regjeringens håndtering av moms-fritak for digital journalistikk. 

– TU.no er jo et allment nyhetsmedium. Med hovedfokus på teknologi, vitenskap, samfunn og næringsliv. Hadde vi fått moms-fritak, slik andre almenne medier har, kunne vi ha tilbudt medlemmene av Nito og Tekna å velge vårt digitale produkt i stedet for papirbladet. Da ville vi ikke hatt 10.000 digitale abonnenter, men kanskje 70.000–80.000, sier TU-lederen.
 

– Men det er ikke et alternativ å være defensiv. Vi må gi gass.

Ny abonnementsmasse

Historisk sett har TU-abonnentene i stor grad vært Tekna- eller NITO-medlemmer. I dag utgjør disse bare en femtedel av abonnementsmassen digitalt. Dagens nye kunder er gjerne bedrifter som kjøper abonnement til sine ansatte.

– Vi har aldri tidligere vært i en situasjon der vi selger så mange abonnement i det åpne markedet, forteller Moberg.

– Det er en voksende interesse for teknologi i samfunnet, enten det gjelder mobiler og annen hjemmeelektronikk, elbiler eller digitalisering og grønn energi. Da må vi være det mediet som kan veilede og gi best saklig informasjon.

Klar for ny etappeseier

– Hvor mange digitale abonnenter trengs for å få sunn og komfortabel drift?

– Ved 25.000 abonnenter vil vi finansiere innholdet med digitalt abonnement alene. Da snakker vi skikkelig etappeseier, sier Moberg.

2. september lukker TU-redaktøren enda mer innhold, for dermed å prioritere abonnentene ytterligere. Men mye stoff vil fremdeles være åpent også for ikke-abonnenter – ikke minst innen det såkalte konsumentmarkedet.

Kommentarer (11)

Kommentarer (11)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå