Maritim

Trosset steinras og virus: Nå er verdens raskeste el-katamaran klar til bruk

Verftet Brødrene Aa i Hyen har opplevd to uforutsette katastrofer, men klarte likevel å levere en elektrisk turistbåt til Rødne til avtalt tid.

Rygerelektra skal seile utslippsfritt Stavanger-Preikestolen tur-retur på en lading med 297 passasjerer.
Rygerelektra skal seile utslippsfritt Stavanger-Preikestolen tur-retur på en lading med 297 passasjerer. Foto: Samferdselsfoto/Tor Arne Aasen
Tore StensvoldTore Stensvold– Journalist
29. apr. 2020 - 19:00

I forrige uke kunne Brødrene Aa overlevere Rygerelektra i henhold til kontrakten, og det til tross for to «force majeure»-hendelser.

  1. juli i fjor ble store deler av anlegget rammet av et steinras. I mars kom koronaviruset.

– Selv om vi rammes av naturkatastrofer og pandemier utenfor vår kontroll, plikter vi å gjøre det vi kan for å levere i henhold til kontrakt. Vi klarte det for Rygerelektra, men en annen leveranse blir 4–6 uker forsinket, sier Tor Øyvin Aa, administrerende direktør i Brødrene Aa.

Det er bare i høyresvinger i utvalgte kryss det kan bli tillatt å sykle på rødt lys.
Les også:

Neste sommer: I tre kryss skal du få sykle på rødt lys

Elektrisk til Preikestolen

Rygerelektra har plass til 297 passasjerer og kan seile stille og utslippsfritt over 50 nautiske mil mellom hver lading. Hastigheten er opp til 20 knop.

Katamaranen skal ha Vågen i Stavanger som hjemhavn og kan seile Stavanger-Preikestolen tur-retur på én lading.

Rygerelektra

  • Rederi: Rødne
  • Verft: Brødrene Aa
  • Batterielektrisk passasjerkatamaran i karbonfiber
  • Lengde: 42 meter
  • Bredde: 10,3 meter
  • Passasjerkapasitet: 297
  • Hovedmotorer: 2 x Ramme 375 kW
  • Framdrift. Servogear Ecoflow Propulsion
  • Baugthrustere: 2 x Sleipner SAC 450
  • Akterthrustere: 2 x Sleipner  SC 400
  • Batteripakker: ZEM 2016 kWh Litium-ione
  • Energistyring: Westcon Power & Automation

Daglig leder i Rødne, Lars A. Rødne, måtte medgi at koronakrisen lå som et mørkt teppe over en stor dag da fartøyet ankom Stavanger 24. april.

–  Nå er dagen her. Det har vært et spennende år med planlegging, bygging, sjøsetting, testing og sluttføring av ny, maritim teknologi. Det er klart Korona-krisen legger en demper på feiringen, sa Rødne.

Han poengterte at mannskapet får god tid til å teste og bli kjent med båten.

Tett forhold

Rødne har investert 120 millioner kroner i katamaranen.

– Det er et stort løft for et lite familieeid selskap som Rødne. Men, et godt samarbeid og støtte fra Enova, kraftselskapet Lyse og Stavanger havn har gjort satsingen mulig, forteller Lars A. Rødne.

Rederiet har et tett og godt samarbeid med Brødrene Aa.

– Svært godt levert av Brødrene Aa, nok en gang, sier Lars A. Rødne tilbake.

Dette er den 20. båten Brødrene Aa har bygget for Rødne gjennom 50 år.

Hus står delvis under vann i et flomrammet område i landsbyen Tiba Gheal i Jhang-distriktet i Pakistan, i begynnelsen av september i år.
Les også:

Meteorologer advarer

Tøff kunde

Verftet setter også pris på en kunde som Rødne. For to år siden fikk selskapet overlevert «Rygerdronningen». Utseendemessig ligner «Rygerelektra», men under «panseret» skjuler det seg mye nytt.

– Dette er en høyteknologisk katamaran som er grensesprengende med tanke på fart og rekkevidde. Den har lengst rekkevidde av alle batteridrevne passasjerbåter som er bygget, sier Tor Øyvin Aa.

Future of the Fjords er 100 % elektrisk. Kan seile i 16 knop i 2,5 timer med 400 turister. Foto: Tore Stensvold
Future of the Fjords er 100 % elektrisk. Kan seile i 16 knop i 2,5 timer med 400 turister. Foto: Tore Stensvold

Elektrisk visjon

Det burde verftet ha greie på. De har bygget to helelektriske katamaraner med plass til 400 passasjerer, Future of the Fjords og Legacy of the Fjords, samt Vision of the Fjord, som var verdens første hybrid da den ble lansert i 2016.

Rødne er Norges største familieeide hurtigbåtrederi, med 15 båter. De tilbyr person- og opplevelsesreiser med mindre hurtigbåter. Inntil videre kan ikke Rødne ta om bord passasjerer, men må vente på klarsignal fra smittevernmyndighetene.

Forsvarsminister Tore O. Sandvik, er sammen med  statssekretær Marte Gerhardsen, under presentasjonen av regjeringens dronestrategi denne uken. Droner vil være sentralt også for Norges kommende fregatter.
Les også:

Mulig at Norge dropper å kjøpe helikoptre til nye fregatter

Smitte-tiltak

I kjølvannet av koronaepidemien har verftet tatt alle mulige forholdsregler og samarbeider med den kommunale smittevernlegen.

– Vi har innført smitteverntiltak som å holde avstand, informasjonsmøter på tre forskjellige språk om tiltak i produksjon, om karanteneregler ved innreise, splitting i to-tre ulike lunsj-tidspunkt med vask mellom hver gruppe og berøringsfrie vasker over alt, sier Aa.

Krevende salgssituasjon

Alle som kan av ansatte i administrasjon og ingeniører har hjemmekontor og bruker videomøter.

– Det funker stort sett bra, sier Aa.

Bedriften har inntil videre en god ordrereserve.

– Det er helt klart utfordringer å selge nye prosjekter til turistbåtbransjen. Foreløpig har Brødrene Aa en ordrereserve som strekker seg frem til mai neste år. Vi må imidlertid finne nye prosjekt utover høsten 2020, sier Tor Øyvin Aa.

Venstres nestleder Sveinung Rotevatn legger til grunn at selskapet Elbit er involvert i Israels ulovlige anneksjon av palestinske områder. Her før partiets landsmøte i vår.
Les også:

Forsvaret kjøpte kikkerter: – Involvert i Israels ulovlige anneksjon

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.