SAMFERDSEL

Tromsø-ordfører slår tilbake mot Nord-Norgebane-rapport: – Det koster mye å bygge Fornebubanen også

Gir ikke opp håpet om Nord-Norgebane.

Jernbanedirektoratet vil ifølge NRKs kilder ikke anbefale bygging av Nord-Norgebanen. Bildet viser tog ved Oslo S, mai 2023.
Jernbanedirektoratet vil ifølge NRKs kilder ikke anbefale bygging av Nord-Norgebanen. Bildet viser tog ved Oslo S, mai 2023. Foto: Eirik Helland Urke
27. sep. 2023 - 12:07

Tirsdag erfarte NRK at Jernbanedirektoratet anbefaler å ikke bygge Nord-Norgebanen. Banen vil ifølge NRKs kilder får en prislapp på over 200 milliarder kroner. Jernbanedirektoratet legger frem sin konseptvalgutredning (KVU) for Nord-Norgebanen onsdag. Tromsø-ordfører Gunnar Wilhelmsen gir likevel ikke opp drømmen om jernbane mellom Fauske og Tromsø. 

– Det koster mye å bygge Fornebubanen også nå, sier Tromsø-ordfører Gunnar Wilhelmsen tørt til NTB onsdag morgen, og viser til den 7,7 kilometer lange utbyggingen av T-banen i Oslo som nå ligger an til å koste over 31 milliarder kroner.

Ifølge NRKs kilder har kostnaden for å bygge Nord-Norgebanen skutt i været. For fire år siden var den beregnet til 133 milliarder kroner, inkludert en sidetrase til Harstad. Den nye prislappen er på over 200 milliarder kroner ifølge NRKs kilder, og omhandler kun traseen mellom Fauske og Tromsø.  

Onsdag overrekkes samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) to rapporter i Narvik: En KVU fra Statens vegvesen, Jernbanedirektoratet, Avinor og Kystverket om grunnlaget for framtidens transportsystemer i Nord-Norge. Rapporten omhandler transport på vei, jernbane, sjøfart og luftfart i Nord-Norge fram til 2060.

Den andre KVU-en handler altså om Nord-Norgebanen og er utarbeidet av Jernbanedirektoratet. KVU-en ble laget etter støtte i Stortinget fra Ap, Senterpartiet, SV og Frp.

Elsie Caspersen, fagansvarlig for maritim i miljøorganisasjonen Zero Norge, finne få lyspunkter i budsjettforliket mellom SV og regjeringen.
Les også

Maritim næring: Kjenner igjen lite fra SVs alternative budsjett

Geopolitisk skifte

Wilhelmsen sier det geopolitiske skiftet som har skjedd siden rapporten ble bestilt, viser hvor strategisk viktig nordområdene er i ferd med å bli.

Han nevner turisme, behovet for transport av sjømat, styrking av forsvaret, sikkerhetspolitiske utfordringer og ikke minst utvidelsen av Nato med Sverige og Finland.

Vis mer

Økt samarbeid øst-vest

– For meg er det avgjørende at Sverige og Finland er blitt Nato-medlemmer. I framtiden kommer vi til å jobbe øst-vest på et helt annen måte, og Finland vil ha tilgang til kysten, sier Wilhelmsen.

Han snakker om betydningen ulike deler av infrastrukturen vil ha for næringslivet, turismen og bosettingen i nord. At det ikke er førsteprioritet å koble jernbanen på sørover mot Trøndelag og Østlandet.

– Rekkefølgen for hvordan en jernbane bygges er viktig. Vi bør se på Ofotbanen og strekningen Narvik – Tromsø før vi ser på utbygging sørover fra Narvik mot Fauske, som er det klart dyreste, sier den gjenvalgte ordføreren.

Videre mener han en videre forbindelse fra Tromsø til Finland er viktigere nå etter Nato-utvidelsen, enn å koble jernbanen til Sør-Norge.

Samferdselsminister Jon-Ivar på vei opp trappene til Arna stasjon, der han kunne fortelle at Arna-Stanghelle har fått innpass i Nasjonal transportplan. Bildet er fra tidligere i år.
Les også

Regjeringen: Lover byggestart på gigantprosjekt neste år

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.