MOTOR

Tre tidligere styremedlemmer i Audi tiltalt i utslippsjuks-saken

Dieselgate får personlige konsekvenser.

Klargjøring på Audi-fabrikken. Nå er tre styremedlemmer siktet etter jukset med utslippstall for dieselbiler.
Klargjøring på Audi-fabrikken. Nå er tre styremedlemmer siktet etter jukset med utslippstall for dieselbiler. Foto: Audi
Ida OftebroIda OftebroRedaktør for Digi.no og Inside Telecom
6. aug. 2020 - 12:16

Tre tidligere styremedlemmer i Audi tiltales for svindel i forbindelse med den store utslippsskandalen som er blitt kjent som «dieselgate».

Påtalemyndigheten i München opplyser om tiltalen torsdag. En pensjonert avdelingsleder er også tiltalt.

– De fire beskyldes for svindel og for indirekte å ha deltatt i falsk sertifisering. Tiltalen omfatter også ulovlig annonsering, heter det i uttalelsen.

Tidligere Audi-sjef Rupert Stadler er fra før tiltalt i en separat sak og skal møte i retten 30. september. Martin Winterkorn, den tidligere toppsjefen i Audis morselskap, Volkswagen, er også på tiltalebenken og avventer rettssak.

Lasteskipet Rubymar sank i helgen og ligger nå på grunt vann i Rødehavet.
Les også

– Dette er en ny tragedie

Megajuks

VW innrømmet i 2015 å ha jukset med utslippene til 11 millioner biler som var solgt over hele verden. Motorene var forsynt med programvare som skulle redusere utslippet av klimagasser når de ble testet i et laboratorium.

Realistiske tester ute på veien viste senere atskillig høyere utslipp. Den tidligere avdelingssjefen er beskyldt for å være den som startet utviklingen av motorer til VW, Audi og Porsche som ble utstyrt med komponentene som ble brukt til juksingen.

Kjente til jukset

De tre tidligere styremedlemmene er beskyldt for å ha visst om de manipuleringene som ble gjort, og for ikke å ha hindret salg av modifiserte biler i perioden oktober 2013 til september 2015.

Saken som nå er under rettsbehandling, gjelder nesten 450.000 biler som i all hovedsak er solgt i USA og Europa.

Dieselgate har så langt kostet VW-konsernet, som produserer et dusin ulike bilmerker, over 30 milliarder euro. Det meste er utbetalt i USA.

(©NTB)

Les også

Det kan gå halvannet år før Volkswagens billigbil produseres i stort volum

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.