Full moms på elbiler vi halvere salget og gi en økning i CO2-utslippet fra nye biler på rundt 60 prosent, beregner forskere på Transportøkonomisk institutt.
I dag er det 25 prosent moms på kjøp av bensin- og dieseldrevne biler, mens elbiler er fritatt for både moms og engangsavgift. Det har gitt resultater og i Norge sto elbiler for over halvparten – 54,3 prosent – av nybilsalget i fjor.
Det setter Norge i en særstilling i verden. På verdensbasis er markedsandelen for elbiler på rundt 3 prosent.
Et uttalt mål for regjeringen er at alle nye biler som selges i Norge fra 2025 skal være nullutslippsbiler.
![Kinesiske Byd Dolphin var blant modellene som sendte salget oppover, et typisk eksempel på at elbilkundene foretrekker ikke alt for små SUV-er.](https://images.gfx.no/130x87/2821/2821658/BYD_Dolphin_White_Road_DCW12004.jpg)
Enorme forskjeller i interessen for elbiler
Halvering av salget
Men om elbilene blir ilagt full moms, vil salget av slike biler antakelig bli omtrent halvert, og det gjennomsnittlige CO2-utslippet fra nye biler vil øke med rundt 60 prosent. Det slår forskere ved Transportøkonomisk institutt (TØI) fast i en ny rapport om klimaeffekten for bilavgifter.
Forskerne Lasse Fridstrøm og Vegard Østli har analysert markedet for nye personbiler i perioden 2003 til 2019 – mer enn to millioner bilkjøp.
På grunnlag av denne analysen har de beregnet hvordan bilkjøperne ville reagere på et stort antall ulike endringer i priser, avgifter og teknologi.
Høyere inntekter – høyere utslipp
Full moms vil gi økte momsinntekter fra nye personbiler på rundt 7,6 milliarder kroner, og innbetalingene av engangsavgift ville gå opp med snaut 3 milliarder, fordi flere bilkjøpere ville velge avgiftsbelagte bensin- og dieselbiler, viser beregningene.
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Derfor har norske bedrifter et unikt forsprang i India nå](https://images.gfx.no/1000x333/2846/2846314/image.png)
Om en nøyer seg med å legge moms på den del av prisen som overstiger 600.000 kroner, slik Arbeiderpartiet har foreslått, anslås svikten i elbilsalget til å bli 3 til 4 prosent.
Økningen i CO2-utslipp blir cirka 4 prosent og den økte momsinngangen beregnes til rundt 2 milliarder i kroner, slår de to TØI-forskerne fast.
![Norske olje- og gasselskaper kan bli pålagt å bygge opp store lagre for CO2-lagring framover. Bildet er fra Sleipner A-platformen.](https://images.gfx.no/130x87/2751/2751328/NTB_dc0iLXqbF6M.jpg)
Ny lov skal gjøre EUs industri grønnere