SAMFERDSEL

Tiltakene kan spare Norge for 17 milliarder i vedlikehold av vei

Anbefaler nye krav til veibygging.

Med strengere krav til bygging og vedlikehold av vei kan vedlikeholdskostnadene til norske veier reduseres med opp til 17 milliarder over 20 år.
Med strengere krav til bygging og vedlikehold av vei kan vedlikeholdskostnadene til norske veier reduseres med opp til 17 milliarder over 20 år. Bilde: Joachim Seehusen
21. sep. 2015 - 18:26

Samfunnet kan spare mellom ni og 17 milliarder kroner på vedlikehold av vei i løpet av en 20 årsperiode, dersom man bygger og vedlikeholder veiene annerledes enn i dag.

Det viser beregninger gjort av ViaNova i forbindelse med forsknings- og utviklingsprogrammet Varige veger.

Mye å spare

Kravene til riksveier i Norge er at de skal tåle forventet trafikk med 10 tonns aksellast i 20 år. Resultatene fra forskningen til Varige veger-programmet har nå resultert i nye krav og anbefalinger om endret vegbyggings- og asfaltpraksis på flere områder.

– Prosjektet har vart i fem år. Det vi har sett mest på er hvordan vi kan forbedre måten vi gjør ting på i dag, slik at det vi bygger varer lenger. Det viktigste vi kan gjøre er nemlig  å gjøre ting riktig når vi investerer, sier regionvegsjef Kjell Inge Davik som har ledet styringsgruppen for Varige veger.

Vegvesenet har allerede innført en rekke nye krav og tatt i bruk flere av anbefalingene.

Og ViaNova har beregnet at dersom alle anbefalte tiltak blir gjennomført, vil vi i Norge etter 15-20 år kunne spare så mye som 700 – 1400 millioner vedlikeholdskroner hvert år.

Les også: Derfor drives ikke store norske veitunneler med tunnelboremaskin

Flere nye krav

Det er mange områder med potensiale for innsparing, men Davik sier enkelte skiller seg spesielt ut.

– Vi har allerede innført nye krav til frostsikring, grunnundersøkelse og til forsterkning- og bærelag. Til sammen kan dette øke levetiden på veien med mellom 20 og 30 prosent, sier han.

De nye kravene til frostsikring gir strengere regler for utskifting av masse, slik at man er sikker på at all masse under veien garantert er telefri.

– I tillegg til det har forsterkning av veioverbygging mye å si for veienes levetid. Den typiske levetiden for asfaltdekker med behov for forsterking er rundt syv år. Riktig utført forsterkning kan øke levetiden til veidekkene til 20 år, sier Davik.

Les også: «Rumlefelt» i veien halverte antall trafikkdrepte

Flere år å hente

Neste kritiske punkt for å få ned vedlikeholdskostnadene er ifølge Davik vedlikeholdet av asfaltdekker.

– Ved å utføre vedlikeholdet av asfaltdekkene riktig kan vi øke levetiden til asfaltdekkene fra 15 til 18 år, sier han.

Og utdyper:

– Det er kombinasjonen av mange ulike tiltak som gir de enorme besparelsene. Det er derfor viktig å se på helheten i resultatene, og se hvor viktig det er å investere riktig, og å bygge på riktig tidspunkt når investeringene gjøres i første omgang, sier han.

Oversikt: Dette er de 15 største veiprosjektene i Norge

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.