Maskiner & utstyr

Testet i steinbrudd i over ett år: JCB først ut med hydrogendrevet gravemaskin

Flere produsenter utforsker hydrogen som energikilde for anleggsmaskiner.

JCB er først ut med hydrogendrevet motor på denne 20-tonns gravemaskinen.
JCB er først ut med hydrogendrevet motor på denne 20-tonns gravemaskinen. Foto: JCB
Jarle SkoglundJarle Skoglund– Journalist
2. juli 2020 - 15:40

Maskinen som ble presentert i går, er en 20-tonns 220X gravemaskin drevet av en brenselcelle med hydrogen. Etter omfattende testing i JCBs steinbrudd i mer enn 12 måneder, mener nå selskapet at de kan avduke en velfungerende prototype av en hydrogendrevet gravemaskin.

– Utviklingen av den første hydrogendrevne gravemaskinen har vært veldig spennende, for vi jobber mot en verden med null karbonutslipp. I løpet av de kommende månedene vil JCB fortsette å utvikle og foredle denne teknologien gjennom avansert testing av vår prototypemaskin. Vi ønsker å være i forkant av teknologiutviklingen på dette området, og gi vårt bidrag til en bransje som bidrag til reduserte miljøutslipp, sier JCBs styreleder Lord Bamford i en melding selskapet har sendt ut.

Hydrogenet fra anleggene skal etter planen brukes som drivstoff på skip.
Les også:

Hydrogen i Norge: Klart for skred av investerings­beslutninger

Hydrogenbusser fra Bamfords sønn

JCBs eier og styreformann Lord Bamford sammen med sin sønn Jo Bamford, som er blitt en ledende aktør innen hydrogenteknologi i England. Foto:  JCB
JCBs eier og styreformann Lord Bamford sammen med sin sønn Jo Bamford, som er blitt en ledende aktør innen hydrogenteknologi i England. Foto:  JCB

Lord Bamfords sønn, Jo Bamford, tilbrakte 14 år hos JCB før han etablerte Ryse Hydrogen og deretter kjøpte Nord-Irlands bussgigant Wrightbus. Siden har han har vunnet kontrakter for levering av verdens første hydrogen-dobbeltdekkere til byer som London og Aberdeen.

– Jeg tror virkelig hydrogen er Storbritannias beste mulighet til å bygge en verdensledende industri som skaper arbeidsplasser i Storbritannia og gir reduserte utslipp, sier Jo Bamford.

En hydrogendrevet gravemaskin er en el-gravemaskin, hvor batteriene lades av brenselceller som konverterer hydrogen fra tanker med trykk på 700 bar. Motoren på den hydrogendrevne gravemaskinen drives ved at hydrogen reagerer med oksygen i en brenselcelle, som i sin tur skaper energien som trengs for å drive de elektriske motorene. Det eneste utslippet denne prosessen er rent vann.

Drotningsviktunnelen sett fra Drotningsvik. Gjennomslaget kom omkring 50 meter inn i tunnelen midt i bildet. Til venstre er gang- og sykkeltunnelen.
Les også:

Siste salve i den lengste veitunnelen i Sotrasambandet

Helelektrisk minigraver kom i fjor

Hydrogen-lanseringen kommer etter at JCB i fjor satte bransjens første helelektriske minigraver i produksjon. JCB har også lansert en elektrisk modell i sitt  Teletruk teleskopgaffeltruck-sortiment.

Men også de tradisjonelle dieselmotorene har gjennomgått store forbedringer i det siste, melder JCB. Mye har skjedd på ren dieselteknologi for å oppfylle EUs utslippskrav i trinn V og selskapet har nesten helt fjernet de mest skadelige utslippene fra sin siste generasjon av dieselmotorer.

Nitrogenoksid (NOx) er redusert med 97 prosent, sotpartikler er ned med 98 prosent og karbondioksid-utslippene er redusert med nesten halvparten.

– På grunn av geopolitisk uro, økt kostnadsbilde og forsinket regelverksutvikling har utviklingen innen hydrogen gått saktere enn forventet, mener Ingebjørg Telnes Wilhelmsen i Norsk Hydrogenforum.
Debatt

Kutt utslippene i Norge, ikke i utlandet

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.