Maskinen som ble presentert i går, er en 20-tonns 220X gravemaskin drevet av en brenselcelle med hydrogen. Etter omfattende testing i JCBs steinbrudd i mer enn 12 måneder, mener nå selskapet at de kan avduke en velfungerende prototype av en hydrogendrevet gravemaskin.
– Utviklingen av den første hydrogendrevne gravemaskinen har vært veldig spennende, for vi jobber mot en verden med null karbonutslipp. I løpet av de kommende månedene vil JCB fortsette å utvikle og foredle denne teknologien gjennom avansert testing av vår prototypemaskin. Vi ønsker å være i forkant av teknologiutviklingen på dette området, og gi vårt bidrag til en bransje som bidrag til reduserte miljøutslipp, sier JCBs styreleder Lord Bamford i en melding selskapet har sendt ut.
![Det første metanoldrevne feederskipet på 2.100 TEU ble døpt «Laura Maersk», med EU-president Ursula von der Leyen som gudmor. Skipet på 172 meters lengde og 32 meters bredde, skal bunkre grønn metanol levert av Equinor i Rotterdam.](https://images.gfx.no/130x87/2843/2843869/Maersk_metanol.png)
Grønn skipsfart: Metanolskip øker mest – norsk prosjekt hiver seg på trenden
Hydrogenbusser fra Bamfords sønn
![JCBs eier og styreformann Lord Bamford sammen med sin sønn Jo Bamford, som er blitt en ledende aktør innen hydrogenteknologi i England. <i>Foto: JCB</i>](https://images.gfx.no/290x/2587/2587042/JT20-049.jpg)
Lord Bamfords sønn, Jo Bamford, tilbrakte 14 år hos JCB før han etablerte Ryse Hydrogen og deretter kjøpte Nord-Irlands bussgigant Wrightbus. Siden har han har vunnet kontrakter for levering av verdens første hydrogen-dobbeltdekkere til byer som London og Aberdeen.
– Jeg tror virkelig hydrogen er Storbritannias beste mulighet til å bygge en verdensledende industri som skaper arbeidsplasser i Storbritannia og gir reduserte utslipp, sier Jo Bamford.
En hydrogendrevet gravemaskin er en el-gravemaskin, hvor batteriene lades av brenselceller som konverterer hydrogen fra tanker med trykk på 700 bar. Motoren på den hydrogendrevne gravemaskinen drives ved at hydrogen reagerer med oksygen i en brenselcelle, som i sin tur skaper energien som trengs for å drive de elektriske motorene. Det eneste utslippet denne prosessen er rent vann.
![EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen sikret seg gjenvalg.](https://images.gfx.no/130x87/2848/2848576/P064224-365845.jpg)
Nyvalgt EU-leder lover: Vil lovfeste 90 prosents utslippskutt i 2040
Helelektrisk minigraver kom i fjor
Hydrogen-lanseringen kommer etter at JCB i fjor satte bransjens første helelektriske minigraver i produksjon. JCB har også lansert en elektrisk modell i sitt Teletruk teleskopgaffeltruck-sortiment.
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre](https://images.gfx.no/1000x333/2833/2833606/EcoStruxure_IT.jpg)
Men også de tradisjonelle dieselmotorene har gjennomgått store forbedringer i det siste, melder JCB. Mye har skjedd på ren dieselteknologi for å oppfylle EUs utslippskrav i trinn V og selskapet har nesten helt fjernet de mest skadelige utslippene fra sin siste generasjon av dieselmotorer.
Nitrogenoksid (NOx) er redusert med 97 prosent, sotpartikler er ned med 98 prosent og karbondioksid-utslippene er redusert med nesten halvparten.
![Energiminister Terje Aasland avviser forslaget fra Høyre.](https://images.gfx.no/130x87/2786/2786463/DSC02552-Edit.jpg)
Skyter ned Høyre-forslag om åpning av omstridt oljeområde