Elbil

Tesla øker rekkevidden på Model Y, men gjør den kortere på Model 3

Ny batteripakke på Model Y, men mer energikrevende infotainmentsystem på Model 3?

Tesla gjør endringer i rekkevidden på Model 3 og Model Y.
Tesla gjør endringer i rekkevidden på Model 3 og Model Y. Foto: Eirik Helland Urke
Mathias KlingenbergMathias Klingenberg– Journalist
14. jan. 2022 - 13:28

Tesla forlenger rekkevidden på Model Y fra 507 til 533 kilometer etter WLTP-standarden. Model Y Performance får en økning fra 480 til 514 kilometer.

Samtidig kutter bilprodusenten rekkevidden på Model 3 Long Range fra 614 til 602 kilometer. Rekkevidden på Model 3 Performance kuttes fra 567 til 547 kilometer. Versjonen med bakhjulstrekk står på 491 kilometers rekkevidde, som den fikk i november i fjor

Tesla Norge ønsker ikke å kommentere saken og gir ingen svar på hva som er årsaken til endringene. 

Endringene vil etter hva TU forstår gjelde alle Model Y-ene som leveres fra februar/mars og Model 3 som leveres fra mai. Prisen har etter det TU kan se ikke endret seg. 

Mer energikrevende infotainment?

Vi kan spekulere i om endringene på Model Y skyldes et batteri med større energitetthet. Det har tidligere vært ryktet at Tesla endrer batterileverandør i Shanghai til én som leverer litt mer kapasitet.

Omtrent 1,5 kilometer inn i fjellet fra øst, og en halv kilometer fra vest har tunnelendene nå nådd hverandre, melder Statens vegvesen.
Les også:

Gjennomslag i Høviktunnelen

Tesla skal etterhvert gå over til å bruke 4680-battericellene på Model Y, men de kommer ikke til Model Y Long Range levert til Norge i februar/mars.

Videre har det vært kjent at Tesla går over fra Intel Atom-brikker til AMD Ryzen for å drive infotainmentsystemet i 3 og Y. Det skal gi en ytelsesøkning (blant annet beskrevet av Tomshardware), men etter hva TU forstår bruker AMD-brikken også noe mer energi. Det kan spise mer rekkevidde. 

En større batteripakke på Model Y kan i så fall gjøre opp for at AMD-infotainmentsystemet krever mer energi. 

Endringene skjer nøyaktig 14 dager etter at forrige leveringsbølge av Model Y til Norge ga seg. Angrefristen på nettkjøp er som kjent 14 dager i Norge, så Tesla kan potensielt ha unngått en rekke tilbakeleveringer ved å annonsere endringene rett etter angrefristens utløp.  

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Se og bli sett med Business Norway

Venter på tysk godkjenning

Tesla venter fortsatt på godkjenning fra lokale myndigheter for å starte ordinær produksjon av Model Y i Tyskland. Det vil i første omgang være Model Y Performance som kommer til Norge fra den tyske fabrikken. 

I dag leveres Model Y Long Range og Model 3 med bakhjulstrekk til Norge fra Kina. Model 3 Long Range leveres fra USA. 

Selskapet har nå prøveproduksjon på fabrikken i Tyskland. Electrek viderebringer tyske myndigheters  godkjenning av 2000 biler til prøveproduksjon de neste ukene. Tesla har allerede fått godkjenning til å produsere 250 prøvemodeller, men skal ifølge myndighetenes godkjennelsesbrev ikke være fornøyd med kvaliteten på denne produksjonen. 

Energiminister Terje Aasland (Ap) tildeler havvindområder på Utsira Nord til begge de to aktørene som har søkt. Daniel Rogstad, visepresident fornybar i Equinor og Geir Ramnefjell. myndighetskontakt i Deepwind Offshore, representerte konsortiene på pressekonferansen.
Les også:

Tildeler to havvindområder

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.