ELBIL

Tesla-eier måtte punge ut 93.000 i ekstraskatt. Grunnen? For høyt CO2-utslipp...

Langt fra noen miljøbil, skal vi tro myndighetene i Singapore.

Det lønner seg ikke å kjøpe Tesla i Singapore.
Det lønner seg ikke å kjøpe Tesla i Singapore. Bilde: Varg Aamo, Tek.no

En hyggelig bieffekt med elbiler er at de ikke har noe eksospotte som slipper ut CO2, NOx og andre avgasser.

Dette belønnes med lavere avgifter og andre økonomiske incentiver i mange land.

Derfor er det noe oppsiktsvekkende at en eier av en Tesla Model S i Singapore har fått nærmere 93.000 kroner (15.000 SGD) i tilleggskatt for CO2-utslipp.

Første elbil som får CO2-straff

Ifølge Singapore-baserte Straits Times er dette den første utslippsfrie bilen i landet som får en slik tilleggskatt.

Eieren, Joe Nguyen, importere en brukt Model S fra Hong Kong, og søkte om skattefradrag for elbilen sin.

Han oppdaget da at han tvert i mot måtte betale en ekstra karbonskatt til veimyndighetene Land Transport Authority (LTA).

Ifølge en talsmann for LTA har de basert tilleggskatten på FNs kjøretøyreguleringer UNECE R101, og etter å ha testet bilen med denne standarden har den Model S et forbruk på 444 wattimer per kilometer. 

222 gram CO2 per kilometer

Singapores elektrisitet genereres nesten utelukkende av naturgass.
Singapores elektrisitet genereres nesten utelukkende av naturgass. Foto: ema.gov.sg

De har så regnet inn CO2-utslippet fra produksjon av elektrisitet, som har en utslippsfaktor på 0,5 gram CO2 per watttime. 

Utifra dette ble det beregnet at Nguyens Model S står for et utslipp på 222 gram CO2 per kilometer. 

Nesten all elektrisitet som genereres i Singapore kommer fra forbrenning av naturgass, ifølge en rapport fra landets energimyndigheter (PDF).

Det eksisterer imidlertid elbilincentiver i Singapore også, og mange biler kan få en karbonrabatt.

Andre elbiler får karbonrabatt

En Peugeot Ion har tidligere fått 124.000 kroner (20.000 SGD) i karbonrabatt, skriver Straits Times. Elbilen BMW i3 og hybriden i8 kvalifiserer begge til en karbonrabatt på 186.000 kroner.

Men det blir altså ingen rabatt for Model S. Nguyen importere bilen i juli, og har siden betalt tilleggskatten for å få bilen registrert. Det har tatt lang tid å få dette til, blant annet fordi myndighetene måtte gjøre tester først.

Et vilkår for å få bilen registrert var for øvrig at Nguyen kun lader bilen sin hjemme. 

Tesla: Tre ganger lavere CO2-utslipp

Tesla har en annen utregning av karbonavtrykket til deres Model S enn det myndighetene i Singapore har. Ifølge selskapet har den et forbruk på 181 wattimer per kilometer.

- I Singapore genererer strømproduksjon omlag 0,5kg CO2/kWt. Basert på et energiforbruk på 181 Wt/km, gir dette 90g CO2/KM. Å kjøre en tilsvarende bensinbil som Mercedes S-klasse gir utslipp på omlag 200g CO2/km. På grunn av oljeutvinning, distribusjon og raffinering, må omlag ytterligere 25 % CO2-utslipp legges til for å beregne det reelle karbonfotavtrykket til bensinbiler. Det betyr at en elektrisk bil som Model S har nesten tre ganger lavere CO2-utslipp per kilometer enn en tilsvarende bensindrevet bil, sier Tesla i en kommentar til TU.

Kommentarer:

Vi har byttet system for artikkelkommentarer. For å opprette brukerkonto, registrerer du deg med BankID.