Svenske Kalmar jobber med å utvikle en truck drevet av brenselscelle.
Svenske Kalmar jobber med å utvikle en truck drevet av brenselscelle. (Bilde: Cargotec Coperation/Per Trane)

KALMAR

Svensker bygger hydrogendrevet truck

Kan løfte opp til 14 tonn.

Svenske Kalmar holder på å utvikle verdens største hydrogendrevne truck. Senere i år skal den testes hos Sveriges eneste stålverk, SSAB i Oxelösund, melder Ny Teknik.

– Brenselscelleteknologien som allerede finnes er tilpasset mindre trucker, og det går ikke bare å ta den ned fra hyllen og forstørre den. Både brenselscellen og tanksystemet må skaleres opp, sier Johan Hellström, produktsjef på Kalmar Global til Ny Teknik.

Fordi trucken får et stort effektbehov, for å kunne løfte og akselerere samtidig, så skal den også utstyres med et litiumionbatteri.

Produserer strøm når lasten senkes

Den nye trucken skal også ta vare på bremseenergien fra når gaflene senkes.

– Her slipper man jo både dieselmotor, girkasse og drivverk, pluss at man tar vare på en del returkraft ved bremsing og senking av gaflene. Vi håper på betydelig energiinnsparinger, der den tilførte energimengden kan reduseres med mer enn 40 prosent, sammenliknet med en dieseltruck, sier Göran Hard ved SSAB til Nyteknik.

kalmar-fuel-cell-infograph.
kalmar-fuel-cell-infograph.

Stålverket har over 50 større trucker, som hver bruker 27 kubikkmeter diesel i året. Interntransport ved stålverket slipper årlig ut 2200 tonn CO2 i året. Hele stålverket slipper ut nær fem millioner tonn, og er en av de største utslippskildene i Sverige.

Anleggsmaskiner står til sammen for omtrent seks prosent av CO2-utslippene i Sverige, ifølge en analyse fra Energimyndigheten, melder Ny Teknik.

Tester i USA og Japan

Hydrogendrevne gaffeltrucker er ikke helt nytt, det nye med den svenske trucken er at den får kapasitet opp til 14 tonn.

I USA har blant annet dagligvarekjeden Wal-Mart testet små gaffeltrucker drevet av hydrogen. I Japan startet Toyota og et knippe andre selskaper et forsøk med hydrogendrevne gaffeltrucker på et marked i Tokyo i 2016, ifølge Automotive News.

For Toyota er forsøket en del av en strategi for å presse prisen på brenselscellekomponenter ned og for å øke etterspørselen etter fyllestasjoner.

– Stordriftsfordeler kan nås på denne måten. Brenselcellebiler alene kan ikke stimulere markedet, derfor må vi utvide mot industriell bruk, uttalte Shigeki Tomoyam, direktør for forretningsutvikling i Toyota, ifølge Automotive News.

Kommentarer (15)

Kommentarer (15)