NORD STREAM

Svensk ekspert: Kan bli vanskelig å sikre spor i vannet

Spor på havbunnen kan blant annet ha blitt skylt bort av gassen, ifølge forsker Hans Liwång.

Det er høy risiko for at spor har blitt tildekket eller skylt vekk etter den antatte sabotasjen i Østersjøen, mener eksperter. Skulle man likevel finne spor, kan de gi nyttig informasjon om hendelsesforløpet.
Det er høy risiko for at spor har blitt tildekket eller skylt vekk etter den antatte sabotasjen i Østersjøen, mener eksperter. Skulle man likevel finne spor, kan de gi nyttig informasjon om hendelsesforløpet. Foto: Svenske kystvakten/TT NEWS AGENCY
Tia KarlsenTia KarlsenJournalist
29. sep. 2022 - 14:53

Etter den antatte sabotasjen på gassledningene Nord Stream 1 og 2 i Østersjøen tirsdag, er et av de store spørsmålene hvorvidt man kan finne de skyldige bak de antatte eksplosjonene.

Store hull i rørene tyder på at store krefter har vært i sving.

Hans Liwång, forsker i forsvarssystemer ved Forsvarshögskolan i Stockholm og marinteknisk forsker ved Kungliga tekniska högskolan, forteller i et intervju med avisen Dagens nyheter at han tror det kan bli vanskelig å sikre spor etter en gjerningsmann.

– Spor kan være spylt bort for lengst

– Det måtte i så fall være om man kan finne deler av en sprengladning eller fartøyet som har blitt brukt nede på havbunnen, sier han.

Liwång tror imidlertid det er en stor risiko for at sporene forsvinner når gassen virvler opp sand og mudder.

– Sedimentene kommer ikke til å legge seg før lekkasjen er stoppet. Da kan sporene være svekket eller for lengst ha blitt skylt vekk, sier han.

Finner man likevel rester av sprengningsutstyr, skal de kunne si noe om størrelsen og hvor sprengningsutstyret har vært plassert.

Ifølge danske Energistyrelsen kan det ta mellom én og to uker før man trygt kan gå inn i området der de antatte sabotasjehandlingene har funnet sted. 

Kan finne spor i bruddflater i stålet

Jonas Bäckström, undersøkelsesansvarlig i den svenske havarikommisjonen, er inne på samme spor som Liwång. Den svenske havarikommisjonen er ikke involvert i etterforskningen av hendelsen.

Skadene og bruddflatene på stålet i gassledningsrørene kan gi indikasjoner på hvor eventuelle sprengningsanretninger kan ha befunnet seg, uttaler han til avisen.

– Man kan dra slutninger rundt hvordan en eventuell sprengladning har vært festet, om den har sittet på ledingen eller et stykke unna, sier Bäckström.

Rederiet har fem skip med tilsvarende sideport og palleheis.
Les også

Ber rederi endre rutiner etter dødsulykke

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.