Autonom passasjerbåt

Sundbåten blir elektrisk og autonom

Kristiansund kan bli første by i verden som får autonom passasjerbåt.

Ny Sundbåt til Kristiansund. Den blir elektrisk med 540 kWh batterier, to trekkende azimuthpropeller, baugthruster og autodkking og autocrossing for autonom drift. Plass til 99 passasjerer og 10 sykler. Lengde: 20 meter, Bredde: 6,5 meter.
Sundbåten planlegges med flere avganger. (Bilde: Møre Maritime/K8 Industridesign)
Ny Sundbåt til Kristiansund. Den blir elektrisk med 540 kWh batterier, to trekkende azimuthpropeller, baugthruster og autodkking og autocrossing for autonom drift. Plass til 99 passasjerer og 10 sykler. Lengde: 20 meter, Bredde: 6,5 meter.
Sundbåten kan gå i opptil 11 knop når den brukes til sightseeing eller charter. (Bilde: Møre Maritime/K8 Industridesign)
Sundbåtenes rute i Kristiansund.
Sundbåtenes rute i Kristiansund. (Foto: Sundbåtvesenet)
Dagens Sundbåter - Angvik og Framnæs. (Foto: Sundbåtvesenet)
Ny Sundbåt til Kristiansund. Den blir elektrisk med 540 kWh batterier, to trekkende azimuthpropeller, baugthruster og autodkking og autocrossing for autonom drift. Plass til 99 passasjerer og 10 sykler. Lengde: 20 meter, Bredde: 6,5 meter.
Det blir tilgang til øvre dekk. (Bilde: Møre Maritime/K8 Industridesign)
Ny Sundbåt til Kristiansund. Den blir elektrisk med 540 kWh batterier, to trekkende azimuthpropeller, baugthruster og autodkking og autocrossing for autonom drift. Plass til 99 passasjerer og 10 sykler. Lengde: 20 meter, Bredde: 6,5 meter.
Sykkelparkering på fordekket. (Bilde: Møre Maritime/K8 Industridesign)
Ny Sundbåt til Kristiansund. Den blir elektrisk med 540 kWh batterier, to trekkende azimuthpropeller, baugthruster og autodkking og autocrossing for autonom drift. Plass til 99 passasjerer og 10 sykler. Lengde: 20 meter, Bredde: 6,5 meter.
Radar, lidar og kameraer skal sørge for trygg navigasjon. (Bilde: Møre Maritime/K8 Industridesign)
Ny Sundbåt til Kristiansund. Den blir elektrisk med 540 kWh batterier, to trekkende azimuthpropeller, baugthruster og autodkking og autocrossing for autonom drift. Plass til 99 passasjerer og 10 sykler. Lengde: 20 meter, Bredde: 6,5 meter.
Kamera-plassering på Sundbåten. (Bilde: Møre Maritime/K8 Industridesign)
Ny Sundbåt til Kristiansund. Den blir elektrisk med 540 kWh batterier, to trekkende azimuthpropeller, baugthruster og autodkking og autocrossing for autonom drift. Plass til 99 passasjerer og 10 sykler. Lengde: 20 meter, Bredde: 6,5 meter.
Baugen er spisset for å danne så lite bølger som mulig. Hastigheten er 5 knop i indre havn. (Bilde: Møre Maritime/K8 Industridesign)
Ny Sundbåt til Kristiansund. Den blir elektrisk med 540 kWh batterier, to trekkende azimuthpropeller, baugthruster og autodkking og autocrossing for autonom drift. Plass til 99 passasjerer og 10 sykler. Lengde: 20 meter, Bredde: 6,5 meter.
Sundbåten kan også brukes som sightseeingbåt når turistene strømmer tilbake til Møre og Romsdal. (Bilde: Møre Maritime/K8 Industridesign)
Ny Sundbåt til Kristiansund. Den blir elektrisk med 540 kWh batterier, to trekkende azimuthpropeller, baugthruster og autodkking og autocrossing for autonom drift. Plass til 99 passasjerer og 10 sykler. Lengde: 20 meter, Bredde: 6,5 meter.
Maritime Robotics har vært med på prosjektet og definert autonomifunksjonalitet med sensorer, kameraer, lidar og radar. (Bilde: Møre Maritime/K8 Industridesign)
Ny Sundbåt til Kristiansund. Den blir elektrisk med 540 kWh batterier, to trekkende azimuthpropeller, baugthruster og autodkking og autocrossing for autonom drift. Plass til 99 passasjerer og 10 sykler. Lengde: 20 meter, Bredde: 6,5 meter.
Interiørinspirasjon er hentet fra Sundbåtens 145 år gamle historie, blant annet med langsgående benk. (Bilde: Møre Maritime/K8 Industridesign)
Ny Sundbåt til Kristiansund. Den blir elektrisk med 540 kWh batterier, to trekkende azimuthpropeller, baugthruster og autodkking og autocrossing for autonom drift. Plass til 99 passasjerer og 10 sykler. Lengde: 20 meter, Bredde: 6,5 meter.
Sosiale soner, sosial distanser og universell utforming sikrer at alle skal blir fornøyde. (Bilde: Møre Maritime/K8 Industridesign)

Kristiansund kan bli første by i verden som får autonom passasjerbåt.

De siste skal bli de første, og de første de siste. Lett forenklet bibelsitat passer Sundbåten i Kristiansund.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå