SAMFERDSEL

Studerer elbilistenes vaner i «lade-lab»

Powerpark tar hensyn både til kundenes behov og et sårbart kraftnett.

En observasjonspost vil være bemannet med folk som skal intervjue og observere bilistene. Slik vil man finne frem til en ny brukeropplevelse for lading, noe som ifølge Salto er tungvint og teknologistyrt i dag.
En observasjonspost vil være bemannet med folk som skal intervjue og observere bilistene. Slik vil man finne frem til en ny brukeropplevelse for lading, noe som ifølge Salto er tungvint og teknologistyrt i dag. Bilde: Salto
23. jan. 2014 - 18:14

Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen kastet i dag glans over Powerpark, en ny hurtigladestasjon og "lade-lab" for elbiler på Sjølyst.

Anlegget er ifølge selskapet Salto det første av sitt slag.

Med solceller og energilagring skal strømnettet avlastes ved lading, og de neste 6 månedene skal kundenes vaner observeres for å finne frem til den enkleste brukeropplevelsen og nye betalingsmodeller.

Powerpark består av seks ladeuttak med ulik utforming. Prosjektet har fått støtte fra Transnova og Norsk designråd.

Les også: Nesten to av tre elbiler solgt i fjor var en Nissan Leaf

– Representerer neste steg

Ketil Solvik Olsen sier til Teknisk ukeblad at Saltos anlegg er et skritt på veien mot en selvstendig, helkommersiell ladeinfrastruktur i Norge.

– Her skal bruken monitoreres, så man kan tilrettelegge for brukervennlighet og få økonomi inn i virksomheten. Man tar neste skritt på det kommersielle markedet, og skaffer erfaring og kunnskap for markedsutvikling. Her produserer man også litt av strømmen selv, og det er veldig interessant.

Les også: Bygger bobil av Tesla S

Må klare seg selv

Solvik Olsen mener staten ikke kan gi drahjelp til ladestasjoner for alltid.

– Staten har bidratt lenge, og er med litt videre, men på sikt må markedsaktørene klare seg selv.

Han vil imidlertid ikke si når ladeinfrastrukturen skal stå på egne ben.

– Så fort som mulig, men det vil nok ta noen år. Vi vil fortsatt stimulere til utvikling av ladestasjoner. Elbiler trenger den lille pushen for å være attraktive. Vi har ingen intensjon om å gjøre om på vedtakene som Stortinget har gjort.

Les også: Det blir slutt på gratis hurtiglading i Asker og Oslo

30 kroner per lading

Når antallet elbiler i Norge har bikket 19.000 og vokser, blir belastningen på kraftnettet stadig større. Med sin lade-lab har Salto tenkt å finne en kommersiell løsning som både tar hensyn til kundenes behov og et sårbart kraftnett.

– Batteriet reduserer effektbehovet fra kraftnettet, og kutter de største effekttoppene, forteller teknologidirektør Egil Falch Piene.

Løsningen består av strømtilførsel via vanlig strømnett, solceller og et 30 kW litium-ion-batteri, som sammen skal redusere forbruket med 8 prosent. Løsningen er utviklet i samarbeid med EV Tronic i Frankrike. Med batteriet trengs 36kW strøm inn for å levere 50kW ladeeffekt ut.

Batteriet skal gi mulighet for å plassere ladestasjoner i områder hvor det i utgangspunktet er for lav effekt i strømnettet for hurtiglading.

Stasjonen på Sjølyst vil fordele effekt til de seks forskjellig uttakene etter hvilket ladebehov bilistene selv oppgir, og batteriet skal kunne ta imot eventuell overskuddsstrøm. Prisen for lading vil også tilpasses hvor fort kundene ønsker at bilen skal lades.

Blant annet har Salto bygget leskur i tre, og bruker koblinger og plugger som er beskytter mot snø og regn Sigurd Øygarden Flæten

Les også: Lanserer ny billig-elbil i Norge

Observasjonspost

En observasjonspost vil være bemannet med folk som skal intervjue og observere bilistene. Slik vil man finne frem til bedre brukeropplevelse for lading, noe som ifølge Salto er tungvint og teknologistyrt i dag.

– Målet er å la folk få prøve ut teknologien, sier Falch Piene.

Han understreker at selv om stasjonen driftes av Salto med en egen betalingsløsning, er Salto en leverandør som først og fremst er ute etter å levere teknologi til de som skal drifte lade- og parkeringsplasser for elbiler.

30 kroner per lading

I tillegg er Salto opptatt av å lage stasjoner som er tilpasset norsk klima. Blant annet har Salto bygget leskur i tre, og bruker koblinger og plugger som er beskytter mot snø og regn.

Pris og betalingsmodeller er en annen ting som skal testes ut i månedene fremover.

– Per i dag kan man hurtiglade for 30 kroner per lading, men dette er en av de tingene vi skal tilpasse etter hvert. Prisen kan gå både opp og ned, sier Falch Piene.

Les også:

Tesla vant omfattende vintertest  

Magnetfeltene i elbiler er ikke skadelige  

Laser skal gi dobbelt så lang sikt  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.