SAMFERDSEL

Stor fagverksbru kollapset i USA etter skipskollisjon – seks savnede antas omkommet

Skipet skal ha kommet ut av kurs kort tid før kollisjonen, melder CNN. Seks personer antas å ha omkommet.

Francis Scott Key-brua i Baltimore har kollapset etter at et 300 meter langt skip traff brua.
Francis Scott Key-brua i Baltimore har kollapset etter at et 300 meter langt skip traff brua. Julia Nikhinson/Reuters
Tia KarlsenTia KarlsenJournalist
26. mars 2024 - 07:52

Natt til onsdag norsk tid melder redningsmannskapene at de har avsluttet søket etter de savnede, og seks personer antas å ha mistet livet.

Det var i morgentimene tirsdag norsk tid at flere brukere på X delte videoer av øyeblikket da et konteinerskip krasjet med brua Francis Scott Key Bridge i byen Baltimore. Brua kollapser deretter i elva Patapsco:

På tidspunktet da ulykken skjedde, skal temperaturen i vannet ha vært på rundt 9 grader celsius. 

Relativt kort tid etter hendelsen kom det fram at man fryktet at 20 fagarbeidere som bedrev nattarbeid på brua hadde falt i vannet.

Onsdag ble det klart at åtte bygningsarbeidere som hadde bedrevet nattarbeid på broen havnet i sjøen. To av disse ble hentet opp av vannet, og en av disse skal ha vært hardt skadet. De seks andre er savnet og antatt omkommet.

Bygningsarbeiderne skal ha jobbet med å utbedre hull i veibanen, og ikke selve brukonstruksjonen.

Trolig kjøretøy i vannet

Flere kjøretøy har trolig også havnet i elva som følge av kollapsen, ifølge brannsjef i Baltimore James Wallace. 

– Sonaren vår har registrert kjøretøy som er nedsenket i vannet, uttalte Wallace til CNN tirsdag.

Guvernøren i delstaten Maryland, Wes Moore, erklærte unntakstilstand etter brukollapsen.

Fotografier av Francis Scott Key Bridge etter kollapsen, tyder på at deler av brua (t.h.) fortsatt står. <i>Foto:  Harford County Md Fire & EMS PIO Media Page</i>
Fotografier av Francis Scott Key Bridge etter kollapsen, tyder på at deler av brua (t.h.) fortsatt står. Foto:  Harford County Md Fire & EMS PIO Media Page

Skal ha kommet ut av kurs

Kystvakten fikk beskjed om hendelsen kl. 1.27 natt til tirsdag lokal tid, ifølge The New York Times.

– Det er absolutt ingen indikasjon på at dette var terrorisme, eller at fartøyet ble kjørt inn i brua med vilje, sier Richard Worley i Baltimore-politiet, ifølge avisen.

Ifølge undersøkelser gjort av CNN, kom skipet ut av kurs kort tid før sammenstøtet. Samtidig skal lysene på skipet ha flimret.

En rapport publisert av Cybersikkerhet og infrastruktursikkerhetsbyrået i USA viser at skipet mistet fremdrift rett før kollisjonen. Mannskapet på skipet skal ha rukket å varsle myndighetene om fare for sammenstøt med brua, og vegmyndighetene rakk derfor å stenge brua for trafikk.

Ifølge den danske nettavisen Finans var skipet chartret av det danske selskapet Maersk.

Kan ikke dimensjonere bruer mot en så tung båt

– Et spørsmål er hvilke krefter fundamentet som skipet har kjørt inn i er dimensjonert for, sier sivilingeniør Finn-Erik Nilsen om Baltimore-brua, som på det høyeste har en klaring på 56 meter. 

Nilsen, som er dosent emeritus ved Oslomet og professor emeritus ved Arkitekthøgskolen i Oslo, understreker at han uttaler seg på generelt grunnlag.

Baltimore-brua, og spesielt betongfundamentene, er trolig dimensjonert for sammenstøt med mindre båter, forteller Nilsen.

Men ikke for fartøy på størrelse med det nær 300 meter lange konteinerskipet som krasjet i brua i natt.

– Da er det snakk om så enorme krefter at du nærmest hadde måttet lage et betongfjell uti fjorden. Man setter en fornuftig grense for hva brua skal tåle ut ifra en risikoanalyse, sier han.

– En logisk slutning å trekke, er at dette sannsynligvis skyldes en menneskelig svikt ved navigasjonen av skipet, sa Nilsen til TU tirsdag.

Skipet seilet på oppdrag fra det danske rederiet Maersk <i>Foto:  Julia Nikhinson/Reuters</i>
Skipet seilet på oppdrag fra det danske rederiet Maersk Foto:  Julia Nikhinson/Reuters

Norske bruer er ikke bygget for større skipskollisjoner

Heller ikke norske bruer er dimensjonert for slike enorme krefter, forteller sivilingeniøren, som har flere år bak seg i Vegvesenets bruavdeling.

De fleste vil eksempelvis ikke tåle et sammenstøt med de største cruiseskipene.

– Vi kan ikke dimensjonere for en flere tusen tonn stor båt med flere hundre meters lengde, sier Nilsen.

– Kunne brua i Baltimore likevel vært mer motstandsdyktig med en annen konstruksjon?

– En betongkonstruksjon ville trolig vært mer motstandsdyktig enn fagverk i stål som nærmest kan brettes sammen. Men nå har skipet uansett kjørt inn i fundamentet, som er av betong.

Krysses av 11,5 millioner kjøretøy årlig

Francis Scott Key Bridge er den ytterste av tre større bruer som krysser Patapsco-elva i Baltimore by.

Bruas totale lengde er på 2.632 meter, hvorav et hovedspenn på 366 meter.

Ifølge det amerikanske ingeniørforbundet ASCE, var Francis Scott Key Bridge verdens nest lengste kontinuerlige fagverksbru i stål da den sto ferdig i 1977.

Firefeltsbrua, som er oppkalt etter mannen bak USAs nasjonalsang, krysses av rundt 11,5 millioner kjøretøy årlig.

Var på vei til Sri Lanka

Nødetatene på stedet etter at brua Francis Scott Key Bridge kollapset i Baltimore. <i>Foto:  Harford County Md Fire & EMS PIO Media Page</i>
Nødetatene på stedet etter at brua Francis Scott Key Bridge kollapset i Baltimore. Foto:  Harford County Md Fire & EMS PIO Media Page

Skipet ved navn «Dali» er Singapore-registrert, og skal ha vært på vei til Colombo på Sri Lanka, ifølge NRK, som viser til skipsfartsdatabasen MarineTraffic. Skipet skal være om lag 300 meter langt.

Ifølge rederiet Synergy Marine Group, som har snakket med BBC, skal det ikke være meldt om skader blant mannskapet på skipet.

Baltimore er en travel havn, og USAs niende største på internasjonalt gods, ifølge CNN.

Havnens cruise-terminal betjener skip som er operert av blant annet Royal Caribbean, Carnival og Norwegian Cruise Line.

Frykter konsekvenser for forsyningskjedene

Det norske shipping-tech-selskapet Xeneta melder om et stort potensiale for disrupsjon i forsyningskjedene som følge av brukollapsen.

– Det umiddelbare fokuset er redningsoperasjonen, men det vil helt klart komme en svært kompleks gjenoppbyggingsfase og etterforskning i kjølvannet av dette, uttaler selskapets markedsanlytiker Emily Stausbøll i en pressemelding.

– Hvordan dette vil påvirke virksomheten i Baltimore havn, er usikkert, sier hun.

Stausbøll understreker at selv om havnen ikke er en av de største på USAs østkyst, importerer og eksporteres havnen mer enn én million konteinere årlig.

Godsfrakten tilknyttet USAs østkyst er allerede negativt påvirket av tørke i Panema-kanalen og konflikten i Rødehavet, sier hun.

– Spørsmålet er hvor raskt fraktskip kan få alternative løsninger på plass, og spesielt for fartøy som allerede er på vei til Baltimore eller containere som ligger i havnen og venter på å bli eksportert.

FN advarer om at elektrisk avfall – alt fra kasserte kjøleskap til TV-er til e-scootere til mobiltelefoner – hoper seg opp over hele verden. Gjenvinningsgraden er altfor lav, og risikerer å falle ytterligere. Her jobber en indisk mann i en gjenvinningsbutikk for EE-avfall.
Les også

Enorme mengder EE-avfall er en katastrofe for miljøet 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.