Det er 345 planoverganger på Rørosbanen som ikke er sikret med verken bommer eller lyssignaler. Nå frykter både Bane Nor flere ulykker, som følge av at mer gods må fraktes på Rørosbanen etter brukollapsen på Dovrebanen.
– Vi frykter sammenstøt når vi må øke godstransporten i perioden Dovrebanen er stengt, sier Pål Bruset, prosjektleder for holdningsskapende arbeid i Bane Nor til NRK.
Pålagt å tute
Bruset er ikke alene om bekymringen. Lokomotivfører Jørgen Evensen har kjørt tog på Rørosbanen i over 20 år. Han forteller avisen at det sier seg selv at faren for ulykker øker når det skal kjøres flere godstog på strekningen.
På alle de usikrede planovergangene er han pålagt å tute for å advare om at et tog er på vei. Det mener han imidlertid er en dårlig løsning.
– Det er ingen som hører oss, men vi er pålagt å tute likevel, sier han.
Stengt i lengre tid
Hvor lenge Dovrebanen kommer til å være stengt etter at Randklev jernbanebru kollapset forrige mandag er uvisst. Bane Nor har tidligere sagt at det vil være snakk om lengre tid.
Bane Nor ber nå folk som bor langs Rørosbanen, og som ofte kjører over de usikrede planovergangene, om å være veldig oppmerksomme.
Havarikommisjonen etter dødsulykke: – Et gjentakende sikkerhetsproblem