Olje og gass

Statoil står bak tiårets største britiske prosjekt. Nå er det forsinket fra Sør-Korea

Både jacket og plattformdekk er forsinket.

Statoils Mariner-prosjekt er den største utbyggingen på over ti år på britisk side av Nordsjøen. Nå er man bak tidsplan på både plattformdekket og installering av stålunderstellet.
Statoils Mariner-prosjekt er den største utbyggingen på over ti år på britisk side av Nordsjøen. Nå er man bak tidsplan på både plattformdekket og installering av stålunderstellet. Bilde: Statoil
Lars TaraldsenLars Taraldsen– Journalist
15. juli 2015 - 06:00

Kilder forteller Teknisk Ukeblad at Statoil og partnerne på det store Mariner-prosjektet på britisk sokkel møter to problemer i forbindelse med utbyggingen: Stålunderstellet er forsinket fra Spania, og plattformdekket har støtt på problemer på det sørkoreanske DSME-verftet.

I utgangspunktet skulle jacketen (stålunderstellet) ha blitt installert på feltet nå i juli.

Men på grunn av trøbbel med lekteren som skal frakte understellet fra det spanske Dragados-verftet er dette nå utsatt.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Rittal
KI og bærekraft endrer datasentrene

Statoil bekrefter at man ligger bak tidsplanen på både stålunderstellet og på plattformdekket.

Les også: Helidekket sprakk etter ankomst fra Kina. Nå vurderer Statoil om det må skrotes

– Må øke tempoet

Morten Eek, pressetalsmann i Statoil, sier at når det gjelder plattformdekket ved DSME-verftet i Sør-Korea har man støtt på kapasitetsproblemer.

– Vi har ikke hatt den fremdriften vi har ønsket på plattformdekket så langt. Vi jobber tett med verftet for å få på plass tiltak som gjør at de kan øke tempoet.

– Hva vil det si?

– Det vil si at prosjekteringsfasen har tatt lenger tid enn planlagt. Dette er en industriutfordring vi ser i alle prosjekter – også i mindre prosjekter. Vi har imidlertid nå en moden design på dekket, så jobbes det også med å sikre at vi får nok byggekapasitet for å få den fremdriften vi har blitt lovet.

– Hvilke konkrete ting er det som tar tid?

– Per nå så er det byggekapasitet ved verftet. Det er snakk om å ha ressurser tilgjengelig for å holde den fremdriften vi må ha i forhold til de milepælene vi har foran oss, slik at leveransen på kvalitet og tid skjer i tråd med kontrakten, sier Eek.

Les også: Sverdrup-kontrakter til Asia: Derfor ble Sør-Korea valgt over Norge

– En industriutfordring

Han forklarer videre at Statoil har vært opptatt av å adressere problemstillingene til verftet. Man han avviser at det er en konflikt mellom dem.

– Nei, vi har en god dialog med verftet. Så følger vi dette tett opp for å finne tiltak verftet setter i verk for å gi den fremdriften vi forventer.

– Frykter dere at Mariner sprekker på tid?

– Her forholder vi oss til tidsplanen vi har i kontrakten med verftet om leveringstid, og at vi har blitt lovet tiltak som gir ferdig leveranse og at vi kan nå planlagt oppstart i løpet av 2017.

– Har dere endret noe med tanke på produksjonsstart?

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Made in Norway er blitt et konkurransefortrinn

– Det er fortsatt tidlig i fabrikasjonsprosessen, og målet om oppstart i 2017 ligger fast. Det viktigste for oss da er at vi får en leveranse i tråd med kontrakten vi har inngått, slik at vi kan nå det målet.

– Det er ikke første gang et koreansk verft sliter med å holde tidsfristene. Hva tenker dere nå med tanke på de advarslene dere fikk da kontraktene ble tildelt?

– Jeg ønsker ikke å knytte noen kommentar til det at dette er et asiatisk prosjekt. Manglende kapasitet er en industriutfordring globalt. Selv om oljeprisen er redusert er det svært høy byggeaktivitet i bransjen for tiden. Derfor holder vi en tett dialog med verftet for å få den lovede fremdriften.

Les også: Lundin hadde to Korea-tilbud på Edvard Grieg. Derfor valgte de norsk

Må forsterke lekteren

Eek bekrefter også at det har vært utfordringer knyttet til å få det 22.000 tonn tunge stålunderstellet på plass ved det spanske verftet Dragados. Blant annet må lekteren som skal frakte understellet forsterkes.

– Stålunderstellet er ferdig og skulle etter planen vært installert i juli. Vi har hatt noen utfordringer med utlasting av understellet og over til lekteren som skal frakte det, sier Eek.

– Det arbeides nå med å forsterke lekteren slik at utlastingen kan bli gjort i sommer og være på feltet mot slutten av august. Installasjon blir i september, og det skal være greit innenfor sesongen. Her er det også væravhengigheter som vi må ta hensyn til, sier han.

Les også: Norske oljeleverandører flokker til Sør-Korea

Største i UK på over ti år

Mariner er et tungoljeprosjekt på britisk side av Nordsjøen og omtales som den største nye utbyggingen på britisk sektor på over 10 år.

I desember 2012 tok Statoil investeringsbeslutning, som omfatter en bruttoinvestering på mer enn 7 milliarder dollar.

Det er beregnet at man kan utvinne om lag 250 millioner fat olje fra Mariner, gjennom en levetid på rundt 30 år. Produksjonen er forventet startet i 2015.

Det er over 30 år siden Mariner ble funnet, men på grunn av den tykke, tunge oljen, har det vært nødvendig å få på plass ny teknologi for å kunne utvinne oljen lønnsomt.

Den valgte løsningen for Mariner består av en produksjons-, bore- og boligplattform (PDQ) med stålunderstell, samt et lagringsskip (FSU). Boring vil bli utført fra PDQ-riggen, med assistanse fra en oppjekkbar rigg de første fire til fem årene.

Sverdrup: 80.000 tonn plattform fra hele verden skal pusles sammen under tidspress

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.