FYLKESVEI 44

Stangeland skal bygge kollektivfelt for 277 millioner

Går i gang med ny strekning av bussveiprosjektet i august.

Bussene i Stavanger skal få bedre framkommelighet gjennom det store bussveiprosektet Rogaland fylkeskommune er i ferd med å gjennomføre i byen.
Bussene i Stavanger skal få bedre framkommelighet gjennom det store bussveiprosektet Rogaland fylkeskommune er i ferd med å gjennomføre i byen. Illustrasjon: Multiconsult
12. juni 2020 - 06:11

Det store bussveiprosjektet som skal bedre framkommeligheten for kollektivtrafikken i Stavanger, går stadig framover. Nå er det klart at Stangeland Maskin skal bygge bussveien på fylkesvei 44-strekningen mellom Diagonalen og Gausel stasjon.

Da tilbudene ble åpnet hadde Stangeland Maskin lavest pris på ca. 277 millioner eks. mva.

Den nye bussveien skal ha to kjørefelt på 3,5 meter, sykkelfelt og fortau på begge sider samt to midtstilte kjørefelt for busser. Lengden på dette er 1300 meter.

NCL bygger to 150 meter lange metanoldrevne containerskip på 1400 TEU. Feederskipet blir 99 meter langt og kan ta 300 TEU. Skipene vil besøke 40-50 havner mellom Finnmark og Rogaland og kan bidra til å flytte 35.000-50.000 lastebillass over til vannveien.
Les også

Tre containerskip: Skal fjerne opp mot 50.000 lastebillass

– Viktig prosjekt

I tillegg omfatter prosjektet blant annet 400 meter kommunale veier, 300 meter private adkomstveier, to kulverter på tilsammen 65 meter, samt murer, støyskjermer og arbeid med vann- og avløsledninger og kabler. Rogaland Fylkeskommune er byggherre for prosjektet.

– Det er en gledens dag sier daglig leder Tommy Stangeland. Det var viktig for oss å befeste vår posisjon som ledende, og det gir godt med arbeid i tiden fremover. Kontrakten er den største som er utlyst i Rogaland hittil i 2020.

Prosjektet har oppstart august 2020, og skal ferdigstilles innen 31. mars 2023.

Denne hytte-byggeplassen er blant de som fikk bot fra Arbeidstilsynet i 2023. En usikret stige, plassert på usikrede planker, med flere meter ned til betong-gulv er ikke holdbart.
Les også

Løs stige på usikrede planker – har aldri delt ut flere bøter

Brukte fire uker på tilbudet

Prosjektutviklere Einar Joa og Glenn Time har jobbet daglig med tilbudet i fire uker.

–Vi har solid erfaring internt som gjør at vi sammen finner gode løsninger.Løsningene er nemlig nøkkelordet for å treffe med prisen i et stramt markedm sier Time.

Prosjektet gir arbeid til mellom 10-20 ansatte i hele byggeperioden, i tillegg til alt som tildeles av UE-kontrakter.

– Det blir mange kortreiste leveranser innen betong- asfalt og fundamenteringsfagene sier Joa.

Alt av underleverandører blir lokale. Disse kontraktene tildeles av prosjektet før sommeren.

Med hydrogenskip kan norske verft ta en ledende rolle globalt. Fungerer båtene på den røffe norskekysten, fungerer de hvor som helst i verden, skriver Ingebjørg Telnes Wilhelmsen i bransjeforeningen Norsk Hydrogenforum .
Les også

Staten må bidra til nullutslipps-hydrogenbåter nå

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.