Matre Haugsdal kraftverk ble åpnet september 2016 og er det nyeste kraftverket til BKK. (Bilde: BKK)

MATRE HAUGSDAL KRAFTVERK

Splitter nytt kraftverk i stå etter tunnel-ras. Turbiner fra 1950 måtte overta

Må bygge ny tunnel forbi rasstedet.

For omtrent ett år siden åpnet tidligere olje- og energiminister Tord Lien nye Matre Haugsdal kraftverk i Hordaland. Anlegget er BKKs nyeste kraftverk, og skulle levere strøm til 31.000 husstander.

Men siden i juni har de to nye francisturbinene på 90 megawatt hver stått stille.

Årsaken er et stort ras i tunnelen som leder vann fra Godbotsvatnet og ned til den nye kraftstasjonen inne i fjellet.

20-30 kubikkmeter masse raste ut i tunnelen, og stein skadet ledeskovlene på den ene turbinen.

Stopp til desember

BKK regner med at den nye kraftstasjonen blir stående uten å produsere strøm frem til desember.

– Det er helt klart noe vi skulle vært foruten, forteller prosjektleder Ivar Kjøde i BKK.

Slik så det ut inne i tunnelen etter raset..
Slik så det ut inne i tunnelen etter raset.. Foto: BKK

De oppdaget raset i 7. juni, under en inspeksjon av den nye tunnelen.

Prosjektlederen forteller at det er en svakhetssone i fjellet som driftstunnelen går gjennom, som de hele tiden har vært klar over. Sonen med svelleleire ble sikret etter anbefalingene de fikk fra geolog før tunnelen ble fylt med vann.

 – Under inspeksjonen viste det seg at det hadde rast ut. Den sikringen som ble gjort har ikke holdt, forteller han.

De var redde for at løsmassene fra raset skulle havne i turbinene, og bestemte å la det nye kraftverket stå inntil raset var fjernet og svakhetssonen sikret. 

Må lage ny tunnel

BKK er i gang med kostbart arbeid for å rydde opp.

De anslår at reparasjonsjobben totalt koster omtrent 40 millioner kroner.

Kostnaden for å bygge kraftverket er tidligere oppgitt til 800 millioner kroner.

Tilkomsten inn til rasstedet i den tre kilometer lange tunnelen var vanskelig og kraftselskapet vurderte forskjellige løsninger.

BKK måtte lage ny tverrslagstunnel for å komme inn til rasstedet..
BKK måtte lage ny tverrslagstunnel for å komme inn til rasstedet.. Foto: BKK

BKK bestemte seg til slutt for å lage en ny tversslagstunnel inn på driftstunnelen for å komme inn til rasstedet, samt lage en omløpstunnel forbi rasstedet.

 – Det ble en ganske omfattende operasjon som vi nå er i gang med, forteller Kjøde.

De er i disse dager ferdige med tversslagstunnelen og anlegget blir stående frem til desember.

Kjører gammelt kraftverk

Selv om det nye kraftverket står, så blir det fortsatt elektrisitet av vannet i magasinet.

BKK unngår vanntap fordi de kjører to av de tre gamle turbinene fra 1950-tallet i gamle Matre kraftverk.

– Ulempen er vi ikke får så optimal produksjon som med de nye aggregatene, forteller han. De er dimensjonert for effektkjøring, for å kjøre når prisene er på sitt høyeste. Nå må vi kjøre mer jevnt, forteller prosjektlederen.

Kommentarer (4)

Kommentarer (4)