MATRE HAUGSDAL KRAFTVERK

Splitter nytt kraftverk i stå etter tunnel-ras. Turbiner fra 1950 måtte overta

Må bygge ny tunnel forbi rasstedet.

Matre Haugsdal kraftverk ble åpnet september 2016 og er det nyeste kraftverket til BKK.
Matre Haugsdal kraftverk ble åpnet september 2016 og er det nyeste kraftverket til BKK. (Bilde: BKK)

Må bygge ny tunnel forbi rasstedet.

For omtrent ett år siden åpnet tidligere olje- og energiminister Tord Lien nye Matre Haugsdal kraftverk i Hordaland. Anlegget er BKKs nyeste kraftverk, og skulle levere strøm til 31.000 husstander.

Men siden i juni har de to nye francisturbinene på 90 megawatt hver stått stille.

Årsaken er et stort ras i tunnelen som leder vann fra Godbotsvatnet og ned til den nye kraftstasjonen inne i fjellet.

20-30 kubikkmeter masse raste ut i tunnelen, og stein skadet ledeskovlene på den ene turbinen.

Stopp til desember

BKK regner med at den nye kraftstasjonen blir stående uten å produsere strøm frem til desember.

– Det er helt klart noe vi skulle vært foruten, forteller prosjektleder Ivar Kjøde i BKK.

Slik så det ut inne i tunnelen etter raset..
Slik så det ut inne i tunnelen etter raset.. Foto: BKK

De oppdaget raset i 7. juni, under en inspeksjon av den nye tunnelen.

Prosjektlederen forteller at det er en svakhetssone i fjellet som driftstunnelen går gjennom, som de hele tiden har vært klar over. Sonen med svelleleire ble sikret etter anbefalingene de fikk fra geolog før tunnelen ble fylt med vann.

 – Under inspeksjonen viste det seg at det hadde rast ut. Den sikringen som ble gjort har ikke holdt, forteller han.

De var redde for at løsmassene fra raset skulle havne i turbinene, og bestemte å la det nye kraftverket stå inntil raset var fjernet og svakhetssonen sikret. 

Må lage ny tunnel

BKK er i gang med kostbart arbeid for å rydde opp.

De anslår at reparasjonsjobben totalt koster omtrent 40 millioner kroner.

Kostnaden for å bygge kraftverket er tidligere oppgitt til 800 millioner kroner.

Tilkomsten inn til rasstedet i den tre kilometer lange tunnelen var vanskelig og kraftselskapet vurderte forskjellige løsninger.

BKK måtte lage ny tverrslagstunnel for å komme inn til rasstedet..
BKK måtte lage ny tverrslagstunnel for å komme inn til rasstedet.. Foto: BKK

BKK bestemte seg til slutt for å lage en ny tversslagstunnel inn på driftstunnelen for å komme inn til rasstedet, samt lage en omløpstunnel forbi rasstedet.

 – Det ble en ganske omfattende operasjon som vi nå er i gang med, forteller Kjøde.

De er i disse dager ferdige med tversslagstunnelen og anlegget blir stående frem til desember.

Kjører gammelt kraftverk

Selv om det nye kraftverket står, så blir det fortsatt elektrisitet av vannet i magasinet.

BKK unngår vanntap fordi de kjører to av de tre gamle turbinene fra 1950-tallet i gamle Matre kraftverk.

– Ulempen er vi ikke får så optimal produksjon som med de nye aggregatene, forteller han. De er dimensjonert for effektkjøring, for å kjøre når prisene er på sitt høyeste. Nå må vi kjøre mer jevnt, forteller prosjektlederen.

Kommentarer (4)

Kommentarer (4)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå