Elbiler i Daimlers bilmerke Smart er de første som støtter Hubjects Plug & Charge-tjeneste.
Elbiler i Daimlers bilmerke Smart er de første som støtter Hubjects Plug & Charge-tjeneste. (Bilde: Daimler AG - Global Communications)

Elbillading

Snart trenger du verken kort eller app for å lade elbilen

Ny tjeneste lar deg bruke bilen som betalingsmåte. Kommer i Audis elbil.

Lading av elbil kan bli langt enklere når resultatene fra et pilotprosjekt fra Hubject og Daimler blir tatt i bruk av ladeoperatører som Ionity.

De har utviklet en løsning som lar bilen identifisere seg selv når ladekabelen er koblet til. Dermed er det ingen behov for å fikle med en app, NFC-brikke eller andre betalingsløsninger når bilen skal lades.

Operatøren ser hvem som er koblet til, og kan fakturere direkte. Løsningen kalles Plug & Charge, og tar for første gang i bruk ISO-standard 15118.

Denne standarden styrer automatisert og sikker kommunikasjon mellom en bil og ladeinfrastruktur. Dette er basert på digitale sertifikater i bilene. Informasjon fra disse overføres kryptert til ladeoperatøren, som kan verifisere identitet.

Når verifiseringen er gjort, startes ladingen automatisk. Brukeren trenger ikke gjøre annet enn å koble laderen til bilen.

Kan knyttes flere avtaler til samme bil

Det kan imidlertid være flere ladeavtaler knyttet til en og samme bil. For eksempel kan du ha en avtale for privat bruk og en for arbeid. Da vil det være nødvendig å velge hvilken avtale som skal belastes gjennom bilens brukergrensesnitt eller en app.

Elbil ved 43 kilowatt hurtiglader. Foto: Marius Valle

Plug & Charge er ikke bare begrenset til vanlige ladestasjoner. Teknologien kan like gjerne tas i bruk med trådløse ladere. I tillegg kan den brukes til toveisladere, som kan hente strøm fra bilens batteri. Det sikrer at bilen kan være en del av et smart strømnett uansett hvor den er koblet til.

Når en Plug&Charge-avtale skal tas i bruk, må bileieren først opprette en avtale med en ladeoperatør. Ved første tilkobling til en lader vil et sertifikat overføres til bilen. Den vil deretter starte lading. Denne prosessen skal ifølge Hubject ta fem sekunder.

Kommer til flere biler neste år

Prosjektets pilotfase er gjennomført. Elbilene i Smart EQ-serien er brukt, og er de første elbilene i serieproduksjon som har støtte for Plug&Charge.

Om andre bilprodusenter ser verdien av det, kan de også implementere støtte for Hubjects løsning. Det er rimelig å anta at flere av Daimlers elbiler, som Smart og Mercedes-Benz EQ, vil støtte dette. Teknologien kan også tas i bruk på ladbare hybrider.

Hubject har flere eiere i bil- og leverandørindustrien. Disse inkluderer Volkswagen, BMW, Siemens og Robert Bosch. Uten at de går inn på detaljene, skriver Hubject på sine nettsider at det vil komme flere nye modeller med støtte for ISO15118 fra og med neste år.

Audi E-Tron støtter standarden

Under et arrangement for presse i Berlin denne uken, fortalte imidlertid Alexander Claus, en representant for Audi AG, at deres kommende elbil E-Tron vil støtte Plug&Charge.

Alexander Claus i Audi AG demonstrerer en hurtiglader fra Ionity.
Alexander Claus i Audi AG demonstrerer en hurtiglader fra Ionity. Foto: Mathias Klingenberg

Han fortalte også at det kommende ladenettverket av høyeffektladere som skal bygges av det nye bilprodusentstøttede selskapet Ionity også vil ha støtte for Plug&Charge integrert. 

Hubject ble for noen år siden etablert for å samle ulike ladeoperatører under en og samme tekniske plattform. Målet var å gjøre det enklere å betale for lading, uten at man måtte ha en rekke ulike apper, kort og NFC-brikker.

Hubject tilbyr sin løsning til ladeoperatører, og hevder den kan redusere driftsutgiftene betydelig.

Flere ladestasjonsprodusenter har allerede bygget inn støtte for ISO15118. Det ligger an til at dette blir den gjeldende standarden for kommunikasjon mellom bil og infrastruktur.

Tesla har lignende løsning

En lignende ladeløsning brukes allerede av Tesla. Når en Tesla kobles til en Supercharger-hurtigladerstasjon trenger ikke brukeren å gjøre noe mer enn dette.

Mange eiere har ubegrenset med lading inkludert, mens andre skal faktureres for ladingen.

Dette registreres automatisk av Tesla, som på et senere tidspunkt fakturerer bileieren for lading.

Europa får et nytt CCS-basert ladesystem som kan levere 350 kilowatt. Bildet viser en 50 kilowatt ladestasjon operert av Fortum.
En 50 kilowatt ladestasjon operert av Fortum. Bilde: Fortum

Vi spurte Fortum Charge & Drive, som er Norges største ladeoperatør, om de hadde planer om å implementere Hubjects løsning. 

Stian Mathisen, kommunikasjonssjef i Fortum, sier at de forbereder seg på ISO 15118-standarden. 

– Dette vil gjøre det mulig for oss å identifisere kunden bare ved at de kobler bilen til ladestasjonen vår. Vi har allerede satt opp noen ladestasjoner som har utstyret som behøves for å identifisere elbilen når den kobles til, alt som behøves for å benytte denne funksjonen er en programvareoppdatering, sier Mathisen.

Det betyr imidlertid ikke at de nødvendigvis kommer til å implementere Hubjects løsning, som forutsetter at Hubject utsteder og administrerer sertifikater sentralt.

  • Les flere saker om elbil.

Kommentarer (15)

Kommentarer (15)