Bosch Virtual Visor

Slik skal Bosch revolusjonere solskjermen

AI, flytende krystaller og et sjåførvendt kamera er i ferd med å gjøre bilens solskjerm intelligent.

Slik ser Bosch for seg fremtidens solskjerm.
Slik ser Bosch for seg fremtidens solskjerm. (Illustrasjon: Bosch)

AI, flytende krystaller og et sjåførvendt kamera er i ferd med å gjøre bilens solskjerm intelligent.

Siden T-Fordens dager har den enkle, men geniale solskjermen reddet millioner av sjåfører fra å bli blendet av solen – og dermed forhindret farlige trafikksituasjoner.

Solskjerm, sjåfør, trafikk
Slik er utsikten fra førersetet med tradisjonell solskjerm … Foto: Bosch

Nesten 100 år senere vil Bosch revolusjonere solblenderen ved hjelp av gjennomsiktig LCD-teknologi, overvåkningskamera og intelligente algoritmer. Nyskapningen kalles Virtual Visor, og den elektroniske solskjermen består av en gjennomsiktig LCD-skjerm utstyrt med et innebygget kamera.

Kameraet leser kontinuerlig av sjåførens øyebevegelser. Hvis Virtual Visor oppdager at sjåførens øyne blir blendet, blir utvalgte deler av LCD-skjermens deler elektronisk formørket. Resten av skjermen blir gjennomsiktig, og blokkerer ikke mer enn nødvendig for sjåføren.

Skal gi bedre komfort og sikkerhet

Virtual Visor, solskjerm, Bosch
… og slik er utsikten med Virtual Visor! Foto: Bosch

Teknologien er utviklet av en Bosch-avdeling i den amerikanske delstaten Michigan, og skal øke både komforten og sikkerheten til de veifarende.

– Noen av de enkleste innovasjonene har den største betydningen, sier Dr. Steffen Berns, som er president i Bosch Car Multimedia i en pressemelding.

Ifølge Bosch er midlertidig blending årsak til dobbelt så mange ulykker som andre værrelaterte fenomen.

– For de fleste sjåfører i verden er ikke den vanlige solskjermen nok til å unngå farlig solblending – spesielt ved daggry og ved solnedgang, der solen kan redusere sjåførens syn betraktelig, sier Berns.

Virtual Visor er hedret med en Best of Innovation på CES-messen i Las Vegas, som skjer i disse dager.

Les også





Kommentarer (3)

Kommentarer (3)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå