KARRIERE

Slik gikk det da Oslo Innovation Week arrangerte crowdfunding på direkten

Bandify samlet inn 170.000 kroner.

Bilde: Maria Amelie
14. okt. 2014 - 12:54

Grunderne bak appen Bandify oppdaget at musikere, både profesjonelle og amatører, har problemer med å finne andre å spille med der de bor.

Bruker gamle tjenester

Presentasjonen av ideen under Oslo Innovation Week sikret dem 170.000 kroner i investeringer.

– Vi ser at det er et stort behov for det. For å finne et bandmedlem bruker man utdaterte online- og offlinetjenester, som for eksempel plakater man henger på lokale utesteder for å etterlyse et nytt bandmedlem, sier en av grunderne, Davlet Dzhakishev.

Derfor vil de lage et nettverksplattform for dem som driver med musikk og spiller instrumenter, slik at folk kan finne hverandre, lage nye band, planlegge konserter og spre musikk til folket.

De planlegger å lansere ny versjon allerede i mars og nå ut til minst 15.000 mennesker i Oslo.

LiveCrowdfunding

Bandify var et av tre oppstartsbedrifter innen musikkteknologi som presenterte sin ide på Oslo Innovation Week på mandag.

Anledningen var et live eksperiment hvor de i salen og utenfor der og da kunne investere penger i selskapet etter å ha hørt deres presentasjon og dommernes mening om bedriften. Arrangementet er et samarbeid mellom Mashup og Fundedbyme.

Det er også kalt Live Crowdfunding, og ble for første gang arrangert i Trondheim under Technoport våren 2014.

Les også: Slik får du penger til din idé

Fokus på musikkteknologi

Nå var det Oslos tur. Tema denne gangen er musikkteknologi.

En av arrangørene Ida Faldbakken sier at det er ikke tilfeldig.

– Norge har det mest avanserte musikkmarkedet i verden. Vi ligger i verdenstoppen når det gjelder å strømme musikk digitalt, men vi har nesten ingen teknologibedrifter innenfor det. Vi må skjerpe oss og ta opp konkurransen med andre land, sier Faldbakken.

FundedbyMe er en folkefinansieringsplattform som brukes i konkurransen. Faldbakken sier at crowdfunding eller folkefinansiering er et godt verktøy for oppstartsbedrifter.

– De får mulighet til å teste ut ideen, den økonomiske modellen og komme i kontakt med potensielle kunder. Har man lykkes med kampanjen og samlet inn nok penger kan man gå til det offentlige og til investorer og ha noe mer konkret å vise til.

Les også: Vil ha teknologirevolusjon i musikkbransjen

Juryen kåret Vidflow til første plassen. Bak selskapet er grunderne Nassir Achour og Shire Marius Standnes
Juryen kåret Vidflow til første plassen. Bak selskapet er grunderne Nassir Achour og Shire Marius Standnes

Spotify for musikkvideoer

Juryen falt for en annen ide.

Paal Fure fra Dentsu Aegis Network, Torleif Ahlsand fra Northzone, Anne Worsøe fra Innovasjon Norge og Jørn Haanes fra Soundrop stemte Vidflow til førsteplass i konkurransen.

Vidflow er som Spotify for musikkvideoer. Man abonnerer på tjenesten og får uendelig tilgang til musikkvideoer som strømmes til både datamaskin, nettbrett og mobiltelefon.

Bak selskapet er grunderne Nassir Achour og Shire Marius Standnes fra Oslo. De har jobbet med ideen i snart to år, og tjenesten er allerede i bruk av mange kunder. De har også fått med de store plateselskapene med på laget.

– Vi vil gjøre visuell musikk til en større del av folks liv, og bidra til at folk konsumerer og oppdager mer musikk på en måte som kommer musikkindustrien, artistene og musikkelskere over hele verden til gode, forklarer Achour.

Tjenesten generer også inntekter tilbake til artistene og plateselskaper.

De også hadde kampanje på FundedbyMe, og klarte å samle inn 108.000 kroner fra 14 forskjellige investorer under arrangementet. Kampanjen er åpen i 40 dager til for alle tre bedriftene.

Les også: Dette er den første skissen til Spotify

Enkelt å skrive låter

Museai havnet på andreplass etter juryens vurdering, og samlet inn litt over 5000 kroner under arrangementet, og har totalt fått 200.000 kroner av Innovasjon Norge.

Deres forretningside er en app for musikere som forenkler låtskrivingsprosessen. Selskapet ble startet opp i juni 2014. De vant også pitchekonkurransen Mashup.

En av grunderne i selskapet, Daniel Kumar, sier at mange i dag bruker diktafon på telefonen for å lagre musikken de øver på.

– Det er en uoversiktlig lagring og deling av lydklipp. Vi har snakket med mange musikere, alt fra rappere til operasangere. Det er behov for en enkel teknologi som gjør det mulig for musikere å dele toner og musikk de lager sammen eller hver for seg, sier Kumar.

Museai er en app som hjelper musikere å skrive låter. Bruken av den demonstrerte de fra scenen under pitchen sin. Maria Amelie
Les også:

Slik fungerer komprimering av musikk

Så mye vokste omsetningen for gründerne som fikk støtte fra Innovasjon Norge

– Hele verden ser på de norske edtech-selskapene

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.