Grunnleggerne av MashUP ønsker mer digital innovasjon i musikkbransjen. Fra venstre: Kjartan Slette, Ida Faldbakken og Sigri Sevaldsen. (Bilde: Maria Amelie)

MASHUP

Vil ha teknologirevolusjon i musikkbransjen

Finalen i MashUp går av stabelen i dag.

Onsdag 11. juni er det finale for den internasjonale konkurransen MashUp med fokus på digital innovasjon innenfor musikkbransjen.

Fem finalister med idéer innenfor teknologi og musikk er klare for finalen, forteller Ida Faldbakken, en av grunnleggerne bak MashUp-initiativet.

Finalistene må overbevise dommerne om at de kan lykkes globalt i musikkbransjen med nødvendig hjelp fra aktørene.

– Vinneren premieres med kontorplass i grunderfellesskapet 657, mentorordning med etablerte aktører innen teknologi og musikk og verktøy for å kommersialisere sin ide, sier Faldbakken.

Vinneren er kåret. Se nederst i artikkelen.

Les også: Kårer Nordens beste gründere

78 prosent

Faldbakken sier at 78 prosent av musikkonsumet i Norge kommer fra digitale kilder.

– Det gjør Norge til det mest avanserte musikkmarkedet i verden. Samtidig er det for lite satsing på innovasjon innenfor musikk og teknologi her. Det ønsker vi i MashUp gjøre noe med.

Hun sier at vi ikke kan vente på at utlandet kommer til oss, eller at regjeringen legger til rette for mer vekst innenfor denne sektoren.

– Vi må ta initiativ selv og sette norske start-ups innenfor musikkbransjen på kartet.

Les også: Lærer bort matte med hip hop

Dytte i gang

MashUp består av personer fra Music Norway, WiMP, Phonofile, IKT-Norge, 657-coworking og Ida Faldbakken, som har slått seg sammen for å sikre fremtidens musikksatsing i Norge.

De planlegger å gjennomføre en lignende konkurranse også på SXSW i Texas, Berlin Music Week og en rekke andre sentrale festivaler for musikkbransjen. Det planlegges flere aktiviteter i tillegg til konkurransen.

– Vi skal blant annet utlyse et oppdrag, MashUp-challenge for Musikkbyen Oslo som trenger en felles plattform som kan kommunisere all den flotte live-musikkaktiviteten i Oslo, sier Faldbakken.

Daglig leder i kontorfellesskapet 657 Sigri Sevaldsen sier at vinneren får et omfattende og unikt nettverk av ressurspersoner.

– Vi gir dem det ekstra dyttet de trenger for å komme i gang med ideene sine. Vi ønsker at de får god hjelp og oppfølging til å kunne lansere produktet sitt videre internasjonalt.

Les også: Kickstarter skal etablere seg i Skandinavia

I dag avgjøres det hvem som blir vinneren av denne MashUp.

De som har kommet seg til finalen er:

Thrillout – et plattform for entreprenørskap og nettverksbygging for alle i musikkbransjen. Man registrerer seg og kan finne blant andre profiler en leder, regnskapsfører, promotør, advokat, agent også videre. Medlemmer kan søke hverandre opp og samarbeide.

Miss Merch – legger til rette for at musikere kan bestille merchandise, eller profileringsprodukter for musikere. De ønsker å tilby produksjon, nettsalg og distribusjon av produktene.

Bandify – Musikere og musikkentusiaster mangler ofte sosialt nettverk for å møte likesinnede. De ønsker å byge et plattform som gjør det enkelt å kommunisere med musikere i området. Det gir også rask tilgang til bandmedlemmer og grupper på kort tid.

Pocket Composer – det er en enkelt verktøy for musikere som vil forenkle prosessen med å skrive sanger. Det er en app som tar opp og gjør prosessen intuitiv, strukturert og gir mulighet til å visualisere ideene.

Disco Fingers – De ønsker å hjelpe ikke-musikere å utrykke seg musikalsk ved å skape sine egne melodier. Målgruppen er barn og ungdom over fra åtte år og oppover.

Juryen består av Nina Nedreaas fra Universal Music, Erling Maartmann-Moe fra Alliance Venture, Ervin Draganovic fra WiMP, Jørn Haanæs fra Soundrop, Karine Braaten fra Mobiento og Torgeir Waterhouse fra IKT-Norge.

Les også: Riktig musikk gir bedre konsentrasjon på jobben

Tidligere vinnere

Den første MashUp ble holdt på by:Larm i år og nummer to holdes i samarbeid med Universal Music Group. Det er folkene bak Recho som stakk av med seieren.

Det er en app som tar opp lyder, og lar dem bli der de er. Ved hjelp av appen kan man lokalisere lyder og høre dem på steder hvor de har blitt tatt opp. De har nylig inngått samarbeid med Danmarks Radio.

feat.fm, en bedrift fra NTNUs Entreprenørskole, havnet på andr plass. De har utviklet en plattform der artister kan streame interaktive konserter live på nett.

Det er et sted hvor lyttere kan følge og samhandle med deres favorittartister, oppdage nye talenter og komme i kontakt med andre lyttere fra hele verden.

En av grunnleggere av feat.fm Mathias Rygh sier at de har fått mye ut av nettverket og kontorplassen som MashUp har gitt dem.

– Hele musikkbransjen og en rekke andre ressurspersoner er lett å få tak i. I tillegg har vi fått vært med på en rekke spennende arrangement og kurs som vi ellers ikke ville funnet ut om, sier Rygh.

Han sier at de har delt kontor sammen med Recho, og det har gjort at de utvekslet erfaringer og dratt hverandre opp. Veien videre for dem er å levere inn masteroppgaven og jobbe med feat.fm gjennom hele sommeren.

Les også: Dette er den første skissen til Spotify

Oppdatert informasjon

Vinneren av konkurransen ble Pocket Composer. Daglig leder i Soundrop og jurymedlem Jørn Haanæs sier at de i juryen forelsket seg i deres produktkonsept som tar utgangspunkt i selve fundamentet for musikkbransjen. Ifølge Haanæs vinner de fordi de forsøker å løse et ekte problem, nemlig når artister samler de første skissene til en ny låt.

– Pocket Composer lager et produkt som skal gjøre det enkelt for artister å spille inn, dele, samarbeide og kommentere låtskisser og idéer. Det er designet for smarttelefoner, slik at man kan spille inn når som helst og hvor som helst og dermed aldri går glipp av idéer.

Han sier at dagens løsninger er å bruke bærbare båndopptagere eller innebygde telefonfunksjoner, men det gir lite fleksibilitet og er sårbart.

– Deres svar er å lage et produkt som gir multitrack-opptak, lagring i skyen og smarte samarbeidsløsninger. Juryen er samstemt i at Pocket Composer kommer til å møte tøffe tekniske utfordringer, men vi tror på både menneskene og idéen og ønsker dem lykke til i prosessen.

Les også:

Geir bygger noen av verdens beste høyttalere

Her får de ansatte tilbud om sluttpakke hvert eneste år

Spotify-investor satser på norsk selskap