FLOCABULARY OG KAHOOT!

Lærer bort matte med hip hop

Kan Snopp Dogg være redningen for skoletrøtte elever?

NEW YORK: Flocabulary-grunnlegger Alex Rappaport må dra ned persiennen for ikke å blendes av sola, som presser noen stråler gjennom tåka over Manhattan bridge.

Han har tilhold på adressen 20 Jay Street, i kjernen av gründerdistriktet Dumbo, downtown Brooklyn - ikke mange kvartalene unna der Notorious B.I.G solgte crack, hvor Talib Kweli droppet ut av Brooklyn Technical High School og Beastie Boys gjorde lekser på toget mot High Street Station («Root Down, 1994»).

Rap og hip hop ligger i Brooklyns gener, og gjennomsyrer alle samfunnslag.

Nå vil Rappaport bruke den musikalske arven til å hjelpe flere barn og unge med å lykkes på skolen.

Les også: Nå skal det bli vanskeligere å få A eller B

Internettbasert verktøy

– Hip hop er den mest populære musikkformen i USA. I tillegg egner hip hop og rap seg godt til undervisning fordi låtene er så tekstbaserte. Humor, rim og smarte vendinger får innholdet til å feste seg hos dem som lytter, sier gründeren.

Alex Rappaport er selv musikkutdannet ved Tufts University. Sammen med kompisen Blake Harrison, som studerte engelsk, begynte han så smått å leke med ideen om musikkbasert undervisning i 2004. De fikk med seg utviklere og pedagoger på laget, og et par år senere begynte Flocabulary å selge noen CD-er og lærebøker.

Nå er businessen så å si helt digital, og Flocabularys undervisningsopplegg benyttes i mer enn 20.000 amerikanske skoler.

– Læring gjennom sang om musikk har alltid vært en av de pedagogiske grunnsteinene i barnehager, så hvorfor slutte så fort man begynner i førsteklasse? spør Rappaport retorisk.

Det ligger mye akademisk reserach til grunn for undervisningsmetodikken. Rappaport viser til studier som slår fast at musikk bidrar til å øke evnen til å huske, og en undersøkelse som ble gjennomført av tidligere president Roger Farr i International Reading Association i 2008 og 2009:

6.-8. klasseelever ved åtte skoler i seks stater ble målt etter å ha brukt Flocabulary, og Farr dokumenterte at de generelle lese- og skriveferdighetene økte, at de vokabulære ferdighetene steg med over 20 prosentpoeng, og at elever som i utgangspunktet var svakest styrket seg mest.

Undersøkelsen hadde imidlertid noen svakheter, da ikke alle skolene rapporterte like metodisk riktig, men indisiene var sterke.

– Opplegget virker, og vi jobber med ferskere og bedre tester for å dokumentere ytterligere, sier Rappaport.

Les også: Dette ser ikke bra ut på CV-en

- Det er ganske sjelden vi møter på elever som sier "jeg liker bare opera". Hip hop og rap fungerer for de fleste, sier Flocabulary-grunnlegger Alex Rappaport. Her på sitt kontor i Dumbo, Brooklyn.
- Det er ganske sjelden vi møter på elever som sier Svein-Erik Hole

Musikalsk kred

Flocabularys internettbaserte undervisningsopplegg dekker nå de fleste sentrale fag i skolen, fra engelsk og matte til samfunnsfag og forskning (et eksempel på matematikkundervisning kan ses i videoen øverst i saken). Målgruppa er 5 til 18 år.

I all hovedsak består undervisningen av formidling av kunnskap gjennom musikkvideoer, med låter som er spesialskrevet for gjeldende skolepensum, og fremført av musikere som har kred hos målgruppa.

– Det nytter ikke å la den lilla dinosauren Barney synge for dem. Vi lager musikk som elevene skal få lyst til å ha i spillelistene sine. Pedagogisk og musikalsk integritet veier for meg like tungt, sier Rappaport.

Det største navnet på rollelista er til nå Grammy-vinneren 9th Wonder. Snoop Dogg er fan av konseptet, og har også meldt sin interesse for å bidra.

– Vi er i kontakt med managementet hans, sier Rappaport. - Men så store artister er vanskelige å forholde seg til. Produksjonen krever plutselig så mye mer. Jeg er tilhenger av å dyrke lokale talenter som ikke trenger svære turbusser, jumbojetter og dyre studioer. Vi kan gi bidra til å gi dem et publikum og en karriere.

Les også: På dette masterstudiet IQ-testes studentene

Likt for alle

Det sosiale engasjementet gjennomsyrer Flocabularys virksomhet. I forretningsplanen er det nedfelt at de skal hjelpe vanskeligstilte barn og unge. Det handler mest om å gi alle samme mulighet til å lære.

– Internett forandret alt, også for oss. Før solgte vi bøker og CD-er i bokhandlene, men der handler jo bare middel- og overklasse. Nå selger vi undervisningspakka til hele skoler for en billig penge (1200 USD per skole per år, red. anm), og da får de mindre ressurssterke samme tilgang til materialet. I tillegg gir vi bort produktet vårt til noen skoler som ikke har råd til å abonnere, sier Rappaport.

«Produktet» består av 500 videoer, tilknyttede oppgaver, tester og tekster som kan skrives ut.

– Hva tror du er hovedgrunnene til at Flocabulary-produktene har fått såpass stor utbredelse?

– Fordi det er så annerledes. Vi rister grunnen litt, og både lærere å elever responderer positivt. Som jeg ser det, handler det om å ha elever som sover eller elever som følger med. Vi har vekket endel av dem som sov.

Les også: Dette er teknostudentenes drømmearbeidsgivere

Møter byråkratiet

– Hva er de største hindrene dere har møtt?

– Hvert skoledistrikt bestemmer sitt undervisningsopplegg, så det blir mange salgsmøter. Og skolesystemet er fortsatt gjennomsyret av papir og faxer. Jeg tror den største utfordringen til mange teknologi-startups ligger nettopp i å takle slike byråkratier. Heldigvis hadde vi litt erfaring fra bok- og CD-tiden.

– Har dere noen planer å gå internasjonalt med konseptet?

– Du må si ifra ifra om du kjenner noen gode, norske rappere, ler Rappaport. - Det ligger helt klart et potensialt for oss i å oversette til andre språk, men i første omgang nøyer vi oss med å tilby engelskundervisning i andre land, noe vi allerede er igang med blant annet i Asia og Australia.

Flocabulary lager nå også «The week in rap» hver fredag. Nyhetssendingen ses ukentlig av 5 millioner amerikanske elever.

Les også: Dette er det ikke lov å spørre om på jobbintervjuet

Kahoot! tar av

I California sitter NTNU-professor Alf Inge Wang. Han er arkitekten bak læringsapplikasjonen Kahoot!, som han blant annet høstet utmerkelsen Årets teknologibragd for.

Da Teknisk Ukeblad først skrev om Kahoot! for et halvt år siden, ble verktøyet brukt av 300.000 elever i uka, fordelt på 85 land. Nå har brukertallet bikket en halv million - i USA alene.

I likhet med Flocabulary har Wang utfordret tradisjonelle undervisningsformer med mer moderne og interaktive. Kahoot!s quiz-baserte løsning gjør om klasserommet til et gameshow.

– Utbredelsen skjer mye gjennom Jungeltelegrafen. Lærere forteller andre lærere om hvordan de bruker Kahoot! i undervisningen og hvilken effekt det har gitt, sier Wang.

Han opplever ellers grunnleggende infrastruktur og tilstrekkelig god wifi som største hinder. Men noen skoledistrikter vil mer enn andre:

– I Tustin Unified School District i California gjennomførte de i sin tid en lokal avstemning om hvorvidt man skulle øke den lokale eiendomsskatt litt for å finansiere IT i skolen. Det ble flertall for forslaget, og nå har Tustin finansiert IT til alle elever i 30 år. I tillegg til utstyr, finansierer de også opplæring gjennom et team som drar ut til ulike skoler og deler erfaringer fra bruk av nye læringsverktøy med lærere. Kahoot! ble spredd på denne måten i Tustin og har derfor hatt stor gjennomslagskraft.

 - Spesielt elevene som i utgangspunktet var svake, har hatt utbytte av å bruke Kahoot!, sier Alf Inge Wang.
– I Tustin Unified School District i California gjennomførte de i sin tid en lokal avstemning om hvorvidt man skulle øke den lokale eiendomsskatt litt for å finansiere IT i skolen. Det ble flertall for forslaget, og nå har Tustin finansiert IT til alle elever i 30 år. I tillegg til utstyr, finansierer de også opplæring gjennom et team som drar ut til ulike skoler og deler erfaringer fra bruk av nye læringsverktøy med lærere. Kahoot! ble spredd på denne måten i Tustin og har derfor hatt stor gjennomslagskraft. - Spesielt elevene som i utgangspunktet var svake, har hatt utbytte av å bruke Kahoot!, sier Alf Inge Wang. Stine Johanne Gjære Wang

Les også: Dette blir den viktigste kompetansen i fremtiden

– Løfter de svake

– Stort sett har jeg erfart at det amerikanske skolevesenet er opptatt av å fornye seg. Mange lærere søker nye verktøy og måter å gjøre undervisningen mer spennende og effektiv på. Vi har endel early adapters som er svært aktive på blogger og Twitter, og som drar meg seg mange andre, sier Wang.

– Hvordan går det med testresultatene etter at Kahoot! ble innført?

– Kahoot! er såpass nytt at vi ikke kan vise til kvalifiserte testdata over lengre tidsperioder. Men vi får tilbakemeldinger om at klasser gjør de bedre på tester etter at de startet å bruke Kahoot!. Vi hører også om generelt økt engasjement og motivasjon blant elever, og spesielt elever som ikke hevder seg så godt i tradisjonell undervisning - de som kanskje ikke er så utadvendte. Disse får uttrykt seg på en annen måte gjennom bruk av Kahoot! og lignende verktøy.

Foreløpige konklusjoner om utbytte av undervisningsformen minner mye om Flocabularys erfaringer:

– Lærerne forteller at svake elever gjør det bedre og at denne gruppen ofte har størst fremgang, sier Wang.

Les også: 7 intervjuspørsmål som avslører mer enn du tror