– På lengre sikt øker testene deltakernes sjanser til å oppnå suksess som leder, sier Sven Demant, som er leder for studieprogrammer. (Bilde: Colourbox)

IQ-TESTING AV STUDENTER

På dette masterstudiet IQ-testes studentene

– Ikke ok, mener Nito.

Henley Business Schools avdeling i København har tatt i bruk IQ-testing av studenter.

Ifølge skolen selv er det for å gi studentene bedre selvforståelse og løfte deres lederpotensiale, skriver det danske nettstedet jobfinder.dk.

– Øker sjansene for suksess

Testingen er en del av studieprogrammet Master of Business Administration, som tar opp 60 studenter i Danmark hvert år.

– Testen kartlegger deltakernes innlæringskapasitet og gjør det klart for deltagerne om de kan forvente seg at utdannelsen blir en "joy ride" eller hardt arbeid. På lengre sikt øker testene deltakernes sjanser til å oppnå suksess som leder, sier Sven Demant, som er leder for programmet, i en kommentar til nettstedet.

Intelligens-testene er ikke et opptakskriterium, men brukes som en del av studentens "personlige coaching", som skal gjøre dem klokere på egne styrker og svakheter, skriver jobfinder.

Resultatet skal vise studentens evne til å løse oppgaver raskt, til å perspektivere data og gjennomskue komplekse sammenhenger.

Les også: Dette er teknostudentenes drømmearbeidsgivere

Henley Business School, med hovedcampus i Reading i Storbritannia. Skolens danske avdeling gjennomfører IQ-testing av studenter. Henley Business School

Ikke ok

Når Teknisk Ukeblad lufter ideen for lederen for Nito Studentene, Steinar Pedersen, er han ikke videre begeistret.

– Dette er vi ganske skeptiske til på et generelt grunnlag. Vi ville aldri akseptert at en arbeidsgiver kartlegger IQ, så det er ikke ok å innføre IQ-testing i utdanningen.

Han mener IQ-tester ikke reflekterer studentenes evner godt nok.

– I norsk næringsliv er det ikke tillatt å spørre om IQ i intervjuer. Selv om om intensjonen kan være god, er det ikke en god måte å legge opp utdanningen på. IQ-tester er ikke nødvendigvis en fasit på hvordan du er som person, og hvordan du lærer, mener Pedersen.

Les også: Nå skal det bli vanskeligere å få A eller B

Dramatisk for motivasjonen

Førsteamanuensis ved psykologisk institutt på NTNU, Eva Langvik, har psykometri som spesialfelt. Hun er skeptisk til bruk av IQ-tester i studiesammenheng.

– Intelligenstester blir ofte kritisert for kun å måle hvor flink man er til å løse nettopp disse oppgavene som testen består av. Resultatet på en IQ-test vil i stor grad være avhengig av erfaringen en person har med å ta intelligenstester.

Langvik mener at bruk av intelligenstester, spesielt om de ikke er kvalitetssikret, kan gi studenter en uriktig oppfatning av at de er inkompetente.

– Et  dårlig resultat på en vanlig prøve vil man kunne forklare ut fra dårlig innsats og lite forberedelse eller uflaks med eksamensoppgavene. Testresultater fra en IQ-test kan lett bli sett på som en beskrivelse av en stabil egenskap. Det er mye mer dramatisk for motivasjonen å score lavt på en IQ-test, og jeg tviler på at de som gjør det dårlig på en IQ-test blir motivert til å studere hardere.  

Les også:

Halvparten av norske bedrifter har ansatt en master når de egentlig bare trengte en bachelor

Ser til oljebransjen for å finne 250 «rollemodeller»

5 tips til hvordan du bygger CV på nett