Den aller første skissen til Spotifys brukergrensesnitt. (Bilde: Spotify)
I fjor ble det strømmet 4,5 milliarder timer musikk verden over gjennom Spotify. (Bilde: Sigurd Øygarden Flæten)

SPOTIFY

Dette er den første skissen til Spotify

Slik trekker IT-suksessen til seg de største talentene.

Ideen ble unnfanget for ganske nøyaktig sju år siden. De neste to årene satt Daniel Ek og Martin Lorentzon i en liten leilighet i utkanten av Stockholm. Den største jobben var å skaffe lisenser fra plateselskaper. Spotify ble lansert høsten 2008.

Siden det har musikkstrømmetjenesten tiltrukket seg noen av de største utviklertalentene i Sverige og verden. I fjor ble det strømmet 4,5 milliarder timer musikk verden over gjennom tjenesten

Talentet forsvant

Teknisk Ukeblad møtte nylig «Jonathan from Spotify», eller Joanthan Forster, som han egentlig heter. Foruten å være mannen som høflig oppfordrer deg til å oppgradere til premium-abonnement, er han nordisk sjef for Spotify.

–  Utgangspunktet var at vi så at mye talent i Sverige gikk til andre bransjer, eller til utlandet. Tanken er å gi dataingeniørene store, saftige, morsomme problemer å løse.

Det kreative aspektet ved utviklingen er sentralt i suksess bak Spotify, mener han.

– Det er ingen tilfeldigheter, våre utviklere har drevet med programmering siden de var svært unge, det er det de elsker å gjøre. Hvis jeg skal skape noe annet enn Spotify en gang i fremtiden vil jeg ha så mange av den typen utviklerne jeg kan.

Les også: 10 tips til deg som bruker Spotify på mobilen

I følge Jonathan Forster har Spotify har selskapet svært mange ulike oppgaver de må løse. Det gjør at utviklerne er omgitt av muligheter til å lære nye ting. Sigurd Øygarden Flæten

– Alt handler om autonomi

Før påsken kunne Spotify-brukere oppleve et nytt brukergrensesnitt. Først og fremst var det et estetisk ansiktsløft, men alle deler av programvaren gikk gjennom endringer. I en tjeneste med 24 millioner aktive brukere er det en stor jobb.

To av dem som vet alt om dette er David Poblador i Garcia og Wouter de Bie. De er teamledere i Spotifys utviklingsavdeling. Det mener selvstendigheten er den viktigste grunnen til at Spotify har så gode utviklere.

– Alt handler om autonomi. Det er veldig viktig at vi har et miljø hvor utviklerne er tilfredse, at vi gir stor selvstendighet og tar vare på hverandre, at vi stimulerer til samarbeid, sier de Bie.

I følge Jonathan Forster har Spotify en slik kultur fordi selskapet har svært mange ulike oppgaver å løse. Det gjør at utviklerne er omgitt av muligheter til å lære nye ting.

–  Det er noen veldig interessante tekniske utfordringer rundt det å streame musikk – med metadata, hvordan gi en stabil, rask tjeneste, anbefalingssystemer, det at vi skal være på alle enheter. Vi må altså være gode på mange forskjellige ting.

Les også: Her kan ingeniører auksjonere seg selv bort

Alt handler om autonom for utviklerne, forteller teamlederne David Poblador i Garcia og Wouter de Bie. Sigurd Øygarden Flæten

Små team

En annen viktig del av Spotify-strukturen er å holde alle ledd utviklingen i små team.

– Tradisjonelle utviklere har kanskje et backend-team, et front-end team, testere og designere som jobber hver. De har helt forskjellige gjøremålslister og blir avhengige av hverandre. Da tar det fort et halvt år til et år for å ferdiggjøre prosjekter, sier Poblador i Garcia.

Den inndelingen har Spotify gått bort fra for lengst. I stedet lager Spotify team knyttet til hver enkelt funksjon eller tjeneste, med all den nødvendige kompetansen samlet på ett sted. En slik "Squad" kan leve i alt fra noen få uker til et halvt år.

– Vi holder veldig små team på fire til åtte personer, med stor selvstendighet. Den friheten kommer selvfølglig med et stort ansvar. En stor utfordring er å koordinere teamene, så vi bygger ett sandslott sammen, og ikke 16 forskjellige deler.

Les også:

– Popcorn Time er som Netflix for pirater

Derfor har Telenor mindre behov for tung utviklerkompetanse

Klarer Facebook å endre måten vi bruker mobil på?