Frustrasjon over hodejegere fikk Matt Mickiewicz til å starte et eget nettsted for rekruttering. (Bilde: AP/montasje)

HIRED.COM

Her kan ingeniører auksjonere seg selv bort

Facebook er blant arbeidsgiverne som bruker tjenesten.

Facebook er en av de 700 bedriftene som får tak i dyktige IT-ingeniører ved å by på dem i auksjonene på rekrutteringsnettstedet hired.com.

Selskaper tilbyr kandidatene et intervju og kaprer de beste med tilbud om høy lønn, gode arbeidsvilkår og interessante arbeidsoppgaver.

Matt Mickiewicz, en av grunnleggerne bak hired.com, sier at penger ikke spiller så stor rolle for talentene.

– Ved flere anledninger har flertallet av ingeniørene takket nei til det høyeste økonomiske tilbudet de har fått. De vurderer andre tilbud basert på andre faktorer enn penger, sier Mickiewicz til Techcrunch.

Les også: Hodejegere avslører hva jobbsøkere vil ha

5000 søknader

Nettstedet ble startet i 2012 og har på kort tid blitt en viktig rekrutteringskanal i Silicon Valley.

De mottar månedlig rundt 5000 søknader fra håpefulle IT-utviklere og designere.

Bare 200-250 personer kommer gjennom det trange nåløyet og får profilere seg.

De blir valgt ut på bakgrunn av flere ting, for eksempel akademiske resultater og tidligere arbeidserfaring.

De mest attraktive kandidatene har som oftest utdanning fra Massachusetts Institute of Technology eller Stanford University, og arbeidserfaring fra selskaper som Apple, Twitter og Google.

Samtidig tar de inn søknader fra talenter som skiller seg ut fra mengden, og ikke nødvendigvis har den relevante utdanningen.

Frustrert over hodejegere

Selskapet ekspanderer nå videre i USA. De planlegger også et kontor i London.

Mickiewicz fikk ideen til selskapet da han selv skulle rekruttere en ny utvikler og ga oppdraget til et stort rekrutteringsbyrå.

Det tok en evighet og kostet titusenvis av dollar, sier Mickiewicz til Bloomberg, og frustrasjonen over ineffektive rekrutteringsprosesser i San Fransisco ble starten på hired.com.

Les også: Så mye koster det å rekruttere en ny kollega

Ukjent i Norge

Hodejeger og partner i Panamera Search Per André Marum sier at han ikke har sett noe lignende i Norge.

Han sier at mennesker ikke en standard handelsvare som man bare veier og betaler en kilopris for.

– Jeg vil tro at kandidatene selv heller vil se hva som finnes av muligheter og høre fra den enkelte arbeidsgiver hva de kan tilby av utfordringer og muligheter for akkurat dem. Så akkurat dette konseptet har jeg ikke så stor tro på slik det ser ut i dag, sier Marum til Teknisk Ukeblad.

Han legger til at internett stadig forandrer måten både kandidater, rekrutterere og arbeidsgivere orienterer seg i markedet.

– Dette er gode nyheter fordi det bidrar i større grad til at rett kvinne kan komme på rett plass - og det er bra for den enkelte og samfunnet.

Sven Fossum, kommunikasjonsdirektør i rekrutteringsselskapet ManpowerGroup, har heller ikke hørt om lignende i Norge. 

– Et slikt rekrutteringskonsept er ikke kjent for oss. Det er et morsomt konsept, men er kanskje mer typisk for USA enn Norge, sier Fossum til Teknisk Ukeblad.

Les også:

Slik gjør du deg attraktiv på LinkedIn

Halvparten av norske bedrifter har ansatt en master når de egentlig bare trengte en bachelor

Sjekk den kanadiske ingeniørens «guide til nordmenn»