Statssekretær Per Rune Henriksen skal legge vekt på viktigheten av å overholde tidfristen.

PROBLEMENE PÅ GOLIAT

Skal diskutere Goliat-problemene med verftet

Statssekretær Per Rune Henriksen skal diskutere utfordringene med Goliat på Hyundai-verftet i Korea neste uke.

Statssekretæren i Olje- og energidepartementet tar med seg en næringslivsdelegasjon på 40 deltakere til Sør-Korea neste uke.

Der skal han selge inn norske leverandører til de enorme verftene i landet.

Forsinkelser og feil

Han skal også på vegne av norske myndigheter presisere for ledelsen ved verftene viktigheten av at det leveres på tid, kost og kvalitet.

– Jeg vil presisere at det er veldig viktig for oss at disse faktorene overholdes. Det er store penger som kan gå tapt ved forsinkelser og feil, ikke bare i tapt produksjon, men også ved feil som fører til kostbare verkstedopphold. Og i en del områder på norsk sokkel er installasjonen av nye innretninger sesong- og væravhengig, så dersom man ikke rekker tidsvinduet vil en forsinkelse kunne bli veldig stor, sier Henriksen.

Goliat-problemer

Et av verftene Henriksen skal besøke er Hyundai-verftet i Ulsan. Det er nå blitt kjent at Eni har store utfordringer med Goliat-FPSO-en som bygges ved verftet.

Blant annet mangler det en del dokumentasjon knyttet til viktige systemer.

Statssekretæren og Eni Norge skal møtes i Sør-Korea i forkant av besøket på Hyundai-verftet for å belyse situasjonen.

– Vi er kjent med at Eni har utfordringer knyttet til prosjektet. Men overfor oss forsikrer Eni at tidsplanen skal overholdes. Planlagt ferdigstillelse ved verftet er fortsatt mai 2013, og oppstart av Goliat er 4. kvartal 2013, understreker Henriksen.

Stiller krav

I møtene med de store verftene skal statssekretæren understreke at det er OED som godkjenner operatørenes planer for utbygging og  drift (PUD) på norsk sokkel.

Tid, kost og kvalitet er tre viktige faktorer i godkjenningsprosessen.

– Kan norske leverandørers kjennskap til norsk sokkel og norsk regelverk være et konkurransefortrinn i kampen om kontrakter med de koreanske verftene?

– I utgangspunktet er det operatøren som har ansvaret for å kjenne og etterleve norsk regelverk. Når det er sagt, antar jeg at det er et konkurransefortrinn for norske leverandører at de har bevist at de mestrer forholdene og kan levere på norsk sokkel.

Les også: – Norge er ikke dyrere enn Dubai

Norske fortrinn

Henriksen sier det er mange muligheter i Korea for norske leverandører.

– Korea har noen av de største verftene i verden, og man kan anta at en stor del av kontraktene fra norske prosjekter vil gå hit. Derfor ønsker jeg å dra til Sør-Korea for å være en døråpner for norsk leverandørindustri. Jeg kommer til å fremheve at de norske leverandørene har demonstrert at de kan levere i henhold til tidsplaner, kostnader og kvalitetskrav.

Næringslivsdelegasjonen som reiser til Sør-Korea tirsdag neste uke består av 40 norske deltakere fra 19 leverandørselskaper.

Intsok har ansvaret for turen.

Les også: Yme kan bli skrotet

Mer olje i gigantfunnet

Kritisk til oljeknøttenes kompetanse

Yme-plattformen kan være ubrukelig