ELBIL

Sjefsdesigneren mener formen på Ampera-E er «katastrofal». Slik jobbet de med å gjøre den mer aerodynamisk

General Motors bygget blant annet seks prototyper.

Chevrolet Bolt skal hete Opel Ampera-e i Europa. Det er ventet at den kommer i salg neste år.
Chevrolet Bolt skal hete Opel Ampera-e i Europa. Det er ventet at den kommer i salg neste år. Bilde: Opel
Marius ValleMarius ValleJournalist
10. aug. 2016 - 19:00

General Motors' kommende Opel Ampera-e er den første av de kommende elbilene med lang rekkevidde til «vanlig pris».

Lang rekkevidde har de oppnådd til tross for det sjefdesigneren selv kaller en aerodynamisk katastrofal form.

Ikke at han er misfornøyd med resultatet, men Stuart Norris, briten som har ledet utviklingen av bilen ved General Motors' sør-koreanske designstudio, mener den var en utfordring. 

Han forteller at Chevrolet Bolt, eller Opel Ampera-e som den skal selges som her i landet, har en luftmotstandkoeffisient på 0,32. 

Det er relativt mye sammenlignet med Tesla Model 3, som denne bilen ofte settes opp mot. Den har en forventet luftmotstandkoeffisient på 0,21, ifølge Elon Musk

Aerodynamisk utfordring

Men så er dette også to ganske forskjellige biler. Luftmotstandkoeffisienten er heller ikke det eneste som avgjør bilens rekkevidde. Noen elbiler, som Kia Soul EV, har også høyere verdi enn Bolt.

Han har tidligere designet sportsbiler for Jaguar, og med Bolt var oppgaven å lage en kompakt flerbruksbil med så god aerodynamikk som mulig, uten at bilen beveget seg over i det sære.

Bilen skal ha bred appell, og de ønsker å selge mange av dem, forteller Norris i et intervju med Automotive News.

Utviklingen av bilen begynte i 2012, og tidsskjemaet har ifølge Norris ha vært svært stramt.

Bilen er kileformet og lav, noe Norris altså beskriver som katastrofalt rent aerodynamisk. Så designteamet har jobbet med å forbedre luftstrømmene der det er mulig. 

Spoiler, vinger akter, flat underside og aktiv grill som stenger seg når hastigheten øker, mindre A-stolper, og speildesign er noen av justeringene designerne har gjort underveis.

Det ble bygget seks prototyper som ble testet i vindutunnel under designperioden, og alle detaljer i eksteriøret er justert underveis.

Lav vekt

Den elektriske drivlinja på Bolt/Ampera-e. <i>Foto: GM</i>
Den elektriske drivlinja på Bolt/Ampera-e. Foto: GM

For å holde vekten nede, har bilen fått panser, bagasjeluke og dører i aluminium. 

Batteriet i bilen har en kapasitet på 60 kilowattimer, som i seg selv sørger for at den får en aksjonsradius dagens små elbiler bare kan misunne den.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Norris beskriver Bolt som en B-segmentbil med C-segmentinteriør. Altså en bil som er som en Toyota Yaris på utsiden, men som en Volkswagen Golf på innsiden.

Plassutnyttelse

For å utnytte plassen, er ingenting overlatt til tilfeldighetene, skal vi tro designeren. For eksempel er gulvet helt flatt, og hjulene flyttet så langt ut mot hjørnene som mulig.

Motor og aircondition er også plassert så langt frem som råd var, for å utnytte plassen foran.

Midtkonsollen er ikke festet i gulvet, mens setene er spesialdesignet for å være så tynne som mulig. For å sørge for så mye bagasjeromsplass som mulig, er baklyktene bygget inn i selve bakluken.

  • Les flere artikler om elbil.
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.