SJ vant over Vy

SJ vant anbudet om sju togstrekninger i Norge

Dovrebanen, Rørosbanen, Raumabanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen, Meråkerbanen og Saltenpendelen skal drives av svenskene.

Svenske SJ har vunnet anbudet om å drifte sju togstrekninger i Norge.
Svenske SJ har vunnet anbudet om å drifte sju togstrekninger i Norge. (Bilde: Stefan Nilsson/SJ)

Dovrebanen, Rørosbanen, Raumabanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen, Meråkerbanen og Saltenpendelen skal drives av svenskene.

Svenske SJ har fått kontrakten om å drive togtrafikken på Dovrebanen, Rørosbanen, Raumabanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen, Meråkerbanen og Saltenpendelen.

Dette er andre runde av konkurranseutsetting av togtrafikken i Norge.

Det var norske Vy og svenske SJ som var igjen i sluttfasen av konkurransen.

– Vi satt igjen med to tilbud med svært god kvalitet på tilbudet de ville levere. Det var ekstremt liten forskjell på kvaliteten, men en del forskjell på prisen, sa jernbanedirektør Kirsti Slotsvik da hun presenterte avgjørelsen.

I Norge har SJ etablert seg med datterselskapet SJ Norge, og driver allerede togtilbudet mellom Stockholm og Narvik, og mellom Stockholm og Oslo.

10,5 år

SJ kontrakt varer i inntil ti og et halvt år og starter opp i juni 2020.

«Det gjennomsnittlige årlige vederlaget SJ Norge skal ha for å drive trafikken som inngår i denne trafikkpakken, utgjør i størrelsesorden en femtedel av hva trafikken drives for i dag», ifølge Jernbanedirektoratet.

De skriver at Vy Tog også leverte et betydelig lavere pristilbud enn trafikken drives for i dag, men at dette var vesentlig høyere enn tilbudet fra SJ Norge. Til slutt ble derfor pristilbudet for å drive trafikken i ti og et halvt år avgjørende.

Pris avgjørende

– Det gjennomsnittlige årlige vederlaget SJ Norge skal ha for å drive trafikken som inngår i denne trafikkpakken, utgjør i størrelsesorden en femdel av hva trafikken drives for i dag. Vy Tog leverte også et pristilbud som var betydelig lavere enn hva trafikken drives for i dag, men vesentlig høyere enn tilbudet fra SJ Norge. Til slutt ble derfor pristilbudet for å drive trafikken i ti og et halvt år avgjørende, opplyser Jernbanedirektoratet.

Mens kvalitet var vektet 60 prosent og pris vektet 40 prosent i konkurransen om den første trafikkpakken med blant annet Sørlandsbanen, er vektingen endret til 50 prosent pris, 45 prosent kvalitet og 5 prosent oppdragsforståelse i konkurransen om Trafikkpakke Nord. I konkurransegrunnlaget for pakken blir kvaliteten på tilbudet først sikret gjennom flere minstekrav.

SJ-lounge i Oslo og Trondheim

Ut over minstekravene fra Jernbanedirektoratet, har SJ lovet å gjøre følgende forbedringer i tilbudet:

  • Rutetilbudsforbedringer
  • Videreutvikling av Togbuss-konseptet
  • Etablering av lavpriskalender og dynamisk prising av billetter
  • Oppgradert serveringstilbud
  • Et Premium-tilbud på fjerntog med bl.a. frokost servert ved sete, kaffebuffé og tilgang til SJ-lounge som etableres i Oslo og Trondheim.
  • Bedre løsninger for reisende med særskilte behov

Det skal bli mulig å bestille billetter gjennom Entur AS, uavhengig av hvilken togoperatør som betjener strekningen.

Les også

Tre tilbydere deltok

Det har vært kjent at Vy og SJ Norge har levert tilbud i anbudskonkurransen, og at Hongkong-selskapet MTR, tyske Arriva, franske Keolis, britiske Go-Ahead og svenske Nobina var prekvalifisert i konkurransen, som betyr at selskapene kunne motta konkurransegrunnlaget og deretter eventuelt delta. Jernbanedirektoratet opplyser nå at det var tre tilbydere som deltok i konkurransen.

Flere har spekulert på om Trafikkpakke Nord 2 er en mindre interessant strekning fordi banene trafikkerer mer grisgrendte strøk, det kjøres både elektriske og dieseldrevne lokomotiv, og siden konkurransen fra fly er større enn på Sørlandsbanen.

– Viktigere enn Sørlandsbanen

Direktør for internasjonal handel Thomas Silbersky i SJ er svært fornøyd med å entre det norske markedet for alvor. Han sier at denne pakken viktigere for SJ enn Trafikkpakke Sør, som britiske Go-Ahead vant i desember.

– Det er en større pakke både økonomisk og geografisk, sier han.

Flere har spekulert på om Trafikkpakke Nord er mindre attraktiv fordi den omfatter lange strekninger med både elektriske og dieseldrevne lokomotiv, og siden konkurransen fra fly er større enn på Sørlandsbanen.

Dette ser imidlertid ikke det svenske selskapet på som noen stor utfordring.

– Toget blir gjenfødt akkurat nå. Jeg vil ikke snakke om flyskam, men om togskryt, og jeg er sikker på at etterspørselen kommer til å øke kraftig de nærmeste årene, sier Silbersky.

Vy: – Svært skuffet

Vy er naturlig nok skuffet over å ha tapt konkurransen.

– Vi gratulerer SJ med seieren. Samtidig må jeg innrømme at vi er svært skuffet. Dette betyr at vi fra neste sommer mister sju viktige strekninger med lange tradisjoner og stolthet, drevet av flotte ansatte med stort engasjement for kundene og for strekningene de kjører på, sier konserndirektør for tog i Vy, Arne Fosen.

Før jul legger Jernbanedirektoratet fram neste trafikkpakke, Trafikkpakke Vest, hvor det blant annet blir avgjort hvem som skal drive Bergensbanen i fremtiden.

Vy opplyser at de tar med seg erfaringene fra konkurransen om Trafikkpakke Nord til neste anbudskonkurranse.

Opposisjonen vil ha anbudspause

Konkurranseutsettingen av de norske togstrekningene er omstridt og har møtt kraftig motstand fra opposisjonen, som ønsker en pause i konkurranseutsettingen for å evaluere resultatet i sør og nord.

– I dag sier en samlet opposisjon i transportkomiteen at vi må sette foten ned og ikke ha flere anbudsutsettelser før vi har høstet erfaringer. Når samfunnet har vært så delt som det er, hadde det vært greit å vente, sier Arne Nævra (SV) i transportkomiteen til NTB.

SV-politikeren er imidlertid ikke utelukkende negativ til SJ. Blant togstrekningene svenskene nå overtar, er det bare elektriske tog på strekningen Oslo-Trondheim, mens resten av togene er dieseldrevne.

– Dette betyr nye muligheter når det kommer til elektrifisering av Trønderbanen og Meråkerbanen, sier Nævra.

På spørsmål fra NTB om SJ jobber for å få el-tog på flere av strekningene i trafikkpakken, svarer Thomas Silbersky:

– Det eneste vi vet, er at dieseltrafikk ikke er fremtiden. Men om det vil ta fem år, ti år eller to år, det kommer an på flere ting. Skal toget bli et virkelig miljøvennlig alternativ, da er det el-tog som gjelder, selv om dieseldrevne tog er langt bedre enn både bil og fly, sier SJ-direktøren.

Les også

Kommentarer (23)

Kommentarer (23)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå