SAMFERDSEL

SJ: Det kan fremdeles bli hurtigtog mellom Stockholm og Oslo

Avviser at hurtigtogplanene er lagt på is.

SJs planer om å kjøre hurtigtoget X 2000 mellom Oslo og Stockholm vil redusere reisetiden mellom de to byene med rundt halvannen time.
SJs planer om å kjøre hurtigtoget X 2000 mellom Oslo og Stockholm vil redusere reisetiden mellom de to byene med rundt halvannen time. Bilde: Stefan Nilsson/SJ
3. juni 2015 - 14:24
Vis mer

Tirsdag skrev Dagens Nyheter at jernbaneselskapet SJ i Sverige stanser planene om hurtigtog mellom Stockholm og Oslo på grunn av uenigheter med norske Jernbaneverket.

Nå viser det seg imidlertid at hurtogtogplanene ikke er avlyst.

– Det er fremdeles muligheter for at hurtigtoget er oppe og går fra 9. august slik som planlagt, sier Petter Essen i SJ.

Les også: Vil bygge svevetog i USA. Pris: 65 milliarder for fem mil

Nødvendig oppgradering

Årsaken oppgitt av SJ var den uventede oppgraderingen av strømforsyningen langs Kongsvingerbanen.

Oppgraderingen vil trolig føre til noe redusert fremkommelighet langs strekningen, og dermed redusere antallet hutigtog SJ kan kjøre mellom de to hovedstedene per dag.

– Denne saken kom overraskende på oss i går. Vi har hatt møter med SJ hvor vi har blitt enige om å bruke uken på å finne en løsning som kan fungere for alle parter. Oss bekjent er det ikke tatt noen avgjørelse om å droppe planene om hurtigtog, sier pressevakt Ragnhild Aagesen i Jernbaneverket.

Aagesen forteller behovet for nytt strømforsyningssystem til Kongsvingerbanen er stort, og at behovet har vært der lenge.

– Planene ligger klare. Nå som vi har fått bevilget mer penger til jernbanevedlikehold er det om å gjøre å komme i gang så raskt som mulig. Dagens strømforsyning er fra 50-tallet, og gir oss mye problemer, sier hun.

Og legger til at bedre strømforsyning langs banen også vil være en fordel for SJ.

Les også: Japansk svevetog satte nok en fartsrekord

Håper på nattearbeid

Essen i SJ bekrefter at selskapet fremdeles er i diskusjoner med Jernbaneverket.

– Vi har ikke helt gitt opp håpet, sier han.

Essen forteller at Jernbaneverket har lovet å se på ulike muligheter. Han anbefaler etaten å revurdere tiden på døgnet de planlegger å gjennomføre oppgraderingene.

– Vi håper det kan være mulig å gjennomføre alt arbeid på natten slik at persontrafikken ikke rammes. Vi tror dette kan være mulig om man bare endrer litt på avgangstidene for godstransport, sier han.

Les også: 2012: NSB lover 30 prosent raskere tog innen tre år. Nå er planene utsatt

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre

Jobber med løsningen

Aagesen i Jernbaneverket forklarer at etaten mener det er viktig å tilrettelegge for godstrafikken.

– Vi ønsker å prioritere rushtidstogene og så ønsker vi å la godstrafikken som går på natten gå. Planen vår er å stenge banen mellom 09 og 14 hver dag, sier hun.

Men legger til at etaten gjør det de kan for å finne en løsning både de og SJ kan være fornøyde med.

– Vi førsøker å få til en løsning som gjør at SJ kan kjøre et par hurtigtog i døgnet. Vi gjør alt vi kan for å finne en god løsning på utfordringene, sier Aagesen.

Les også: Nye, bredere, flytog får en toppfart på 250 km/t

Fremdeles håp

SJ har fremdeles bookingen til høyhastighetstoget liggende på sine hjemmesider.

– Det er for tiden ikke mulig å bestille tur, men hurtigtogavgangene er fremdeles tilgjengelig på sidene våre, sier Essen.

– Det må vel bety at det fremdeles er store sjanser for at hurtigtoget realiseres?

– Om vi kommer til en løsning med Jernbaneverket gjør det det. Vi har planlagt hurtigtog i mange år nå. Togene er tilpasset norske spor, vi har ordnet personale og forberedt oss godt, så vi håper å ha toget i gang 9. august, sier han.

Les også: Svenskene har bygget for 200 km/t. Det er bare for Norge å koble seg på

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.