tunneler

Siste salve i verdens lengste sykkeltunnel

– Dette er en milepæl for Bybanen og for gående og syklende, sa fylkespolitiker Jannicke Bergesen Clarke da hun 30. august fyrte av siste salve i sykkeltunnelen mellom Fyllingsdalen og Kristianborg.

Fylkespolitiker Jannicke Bergesen Clarke fyrer av den siste salven, godt instruert av Åsmund Ellingsen, adm. dir. i Marti Norge, som utfører tunnelarbeidet. Anleggsleder Urban Hepner i midten.
Fylkespolitiker Jannicke Bergesen Clarke fyrer av den siste salven, godt instruert av Åsmund Ellingsen, adm. dir. i Marti Norge, som utfører tunnelarbeidet. Anleggsleder Urban Hepner i midten. Foto: Bjarte Brask Eriksen/Vestland fylkeskommune
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
31. aug. 2021 - 12:09

Dette skal bli den lengste sykkeltunnelen i verden, nesten tre kilometer lang, med separate baner for gående og syklende. Tunnelen går parallelt med Bybanen og får en unik og avansert lyssetting som skal gjøre den attraktiv å bruke.

Det skriver Vestland fylke i en nyhetsmelding.

Seilasen gjennom tunnelen er beregnet å ta cirka ti minutter. Havila-eier Per Sævik ser for seg musikk av Grieg, veggmalerier og lysshow i tunnelen.
Kommentar

En skipstunnel til begjær

Milepæl

Illustrasjonen viser inngangen fra den grønne siden i Fyllingsdalen. I tunnelen blir lys, farger og grafikk brukt til å orientere gående og syklende om hvor de er og hvor langt det er igjen mot den blå Mindemyren. Sykkel– og gangfelt er separate. Illustrasjon:  Light Bureau
Illustrasjonen viser inngangen fra den grønne siden i Fyllingsdalen. I tunnelen blir lys, farger og grafikk brukt til å orientere gående og syklende om hvor de er og hvor langt det er igjen mot den blå Mindemyren. Sykkel– og gangfelt er separate. Illustrasjon:  Light Bureau

– Aldri før blir det så kort vei mellom Fyllingsdalen og Minde. Dette er en milepæl for samspillet mellom alle gode krefter som står bak. Vi får en attraktiv snarvei mellom bydelene. Det skal gå raskt å gå og sykle. Vi halverer tiden det tar å sykle mellom bydelene. Det skal føles trygt å ferdes. Tunnelen skal utformes og lyssettes slik at folk får en god opplevelse. Folk skal få lyst til å oppsøke den. Det blir spennende å følge prosjektet vidare, sa Jannicke Bergesen Clarke, som er leder for hovedutvalget for samferdsel og mobilitet i Vestland fylkeskommune, som skal eie og drifte tunnelen og Bybanen.

Bergen kommune står bak satsingen på sykkel, og byråd Thor Haakon Bakke sier sykkel er en smart måte å komme fram på.

– Dette er en revolusjon for sykkel i Bergen. Den gjør det sikrere å sykle. Tunnelen kobler Fyllingsdalen til de nye boligområdene på Mindemyren, høyskolemiljøet ved Kronstad, og vår største arbeidsplass, Haukeland universitetssykehus. Sammen med Bybanen blir dette et viktig bidrag til å redusere biltrafikken, sier byråd for klima, miljø og byutvikling, Thor Haakon Bakke.

Høydalstunnelen på fylkesvei 569 i Alver kommune er en av 42 tunneler som trenger oppgradering. I snitt er det 300 biler som bruker denne tunnelen hvert døgn.
Les også:

42 tunneler skal sikres – det kan ta 39 år

God arbeidsplass

Den sveitsiske entreprenøren Marti har kontrakten på bygginga.

– Jeg har jobbet her siden desember 2018. Det har vært en god arbeidsplass, og jeg har trivdes. Dette er et av de største prosjektene jeg har jobbet på. Byggingen har gått greit og vi har hatt godt samarbeid med Bybanen utbygging som er byggherre, sier Runar Agusi Jonsson fra Island, som er anleggsleder i Marti.

Etter gjennomslaget jubler tunnelarbeiderne på den siste salven. Foto:  Bjarte Brask Eriksen/Vestland fylkeskommune
Etter gjennomslaget jubler tunnelarbeiderne på den siste salven. Foto:  Bjarte Brask Eriksen/Vestland fylkeskommune

Åsmund Ellingsen, adm. dir. i Marti Norge, er stolt over prosjektet.

– Vi har hatt godt samarbeid med alle parter og godt samarbeid med naboene. Vi har hatt 198 ansatte fra 21 land i arbeid i tunnelen. Vi er flerkulturelle, sier Ellingsen.

I september hadde Jernbanetilsynet tilsyn med Bybanen i Bergen.
Les også:

Bybanen i Bergen: Får kritikk for sikkerhetsmangler

Stein er en ressurs

Den siste salva ble avfyrt 1400 meter inne i tunnelen i retning fra Kristianborg. Det er omtrent midt i tunnelen.

Siste salve var tre meter og 20 centimeter lang, og det gikk med 900 kilo sprengstoff til sprengingen. Den siste salven var noe kortere enn de andre, som var fem meter lange. I hver salve blir 700 kubikkmeter stein sprengt. I hele den doble tunnelen er 400.000 kubikkmeter stein sprengt vekk. Den blir gjenbrukt, blant annet langs bybanetraseen rundt Store Lungegårdsvann og som underlag for bybaneskinnene.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
Stå samlet når lykkeboblen sprekker 

Fargesetting vil gå fra «den blå Mindemyren» til «den grønne dalen», med varme farger, rødt og oransje, i senter av fjellet. Grafikk på veggene vil gi supplerende informasjon om avstander og retning. En større senterlysning midt i tunnelen skal gi et tydelig signal om at du er kommet halvveis.

Prosjektleder Anne Merete Gilje i Statens vegvesen forteller direktør Jose Luis Goberna i spanske Secegsa om den sørlige delen av E39 Rogfast. Marokkos ambassadør til Norge, Nabila Freidji, Abdelkebir Zahoud i Sned og Abdellatif Zaghnoun i det marokkanske statlige selskapet Angspe var med.
Les også:

Gibraltartunnelen vil lære av Rogfast

Åpning årsskiftet 2022/2023

Gang – og sykkeltunnelen åpner samtidig med Bybanen rundt årsskiftet 2022/23. Den nye tunnelen, og resten av gang- og sykkelveien langs Bybanen til Fyllingsdalen, er finansiert over Miljøløftet, som er et samarbeid mellom Vestland fylkeskommune, Bergen kommune, staten, Statens vegvesen, Jernbanedirektoratet, og kommunene rundt Bergen.

Prisen er 7,5 milliarder kroner.

 26.000 kroner. Det er hva hvert eneste skip igjennom tunnelen ville koste samfunnet i førti år, mente analytikere i 2018. Siden den gang har prislappen blitt høyere.
Les også:

Stad skipstunnel for dyr – vrakes av regjeringen

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.