PROSJEKTER

Sist mandag ble prosjektet vedtatt i Stortinget - i dag lyses riksvei 4-jobben ut som totalentreprise

Statens vegvesen søler ikke bort tiden: En uke etter at Stortinget vedtok finansieringen av ny riksvei 4 på Hadeland, sendte Vegvesenet parsellen Roa-Gran ut i markedet.

Prosjektleder Odd Johansen og Statens vegvesen har fått riksvei 4 ut av rundkjøringa på Hadeland. Nå er Roa-Gran lagt ut på anbud.
Prosjektleder Odd Johansen og Statens vegvesen har fått riksvei 4 ut av rundkjøringa på Hadeland. Nå er Roa-Gran lagt ut på anbud. Foto: Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
14. des. 2020 - 14:26

Den 4,2 kilometer lange motorveien med fire felt er den første av tre delstrekninger på etappe to av utbyggingen av riksvei 4 Hadeland.

– Roa-Gran bør være en attraktiv utbyggingsjobb, sier prosjektleder Odd Johansen i en pressemelding fra Statens vegvesen.

Han har sammen med staben i Prosjekt Vestoppland brukt tiden supereffektivt etter at samferdselsminister Knut Aril Hareide slapp nyheten om at det etterlengtede vegprosjektet lå inne i statsbudsjettet for 2021.

– Alle som har kjørt riksvei 4 skjønner hvorfor denne strekningen er viktig, sa statsråden da regjeringen fulgte opp med forslaget til utbygging og finansiering 23. oktober.

Stålbrua ble jekket på plass over elva Tunna i løpet av 23. og 24. mai. Brua er 150 meter lang, og det lengste spennet er på 55 meter.
Les også

Brukte to dager på å jekke riksvei 3-bru på plass

Totalentreprise med forhandling

Vegvesenet legger ut den første kontrakten på etappe 2 Hadeland som en totalentreprise med forhandlinger. Tre entreprenører skal velges ut etter en prekvalifisering.  Disse tre skal så konkurrere om å vise de beste løsningene for motorvegprosjektet.

Vis mer

– Vegvesenet har svært gode erfaringer med denne konkurransemetoden. Det er krevende både for entreprenør og byggherre, men det øker sjansen for at vi ender opp med de beste løsningene, sier Johansen.

Prosjekt Vestoppland har vært gjennom samme konkurranseformen på E16 Kvamskleiva, hvor Hæhre trakk det lengste strået. På E16 Bjørum-Skaret i Bærum og Hole kommune, har Vegvesenet skrevet kontrakt med Skanska.

– Entreprenørene som blir med i sluttspillet får god tid til å jobbe fram de beste løsningene, som ikke trenger å være de rimeligste i kroner og øre, sier Johansen.

Første etappe av E18-utbyggingen mellom Oslo og Bærum er godt i gang.
Les også

Avlyste videre bygging av E18 i Bærum – har allerede kostet over 200 millioner

Mulig med 200 millioner i fratrekk

Vegvesenet legger opp til at deltakerne kan få opptil 200 millioner kroner i fratrekk på konkurransesummen:

  • 50 millioner for god organisering av prosjektet
  • 75 millioner for gjennomføring av prosjektet
  • 75 millioner for teknisk kvalitet

– Det blir særlig krevende å bygge krysset på Roa hvor E16 fra Gardermoen og Jevnaker møter riksvei 4, sier Johansen.

Planen er å starte anleggsarbeidet i september 2021. Planen er snorklipping ved årsskiftet 2023/2024. Motorveiprosjektet har en verdi på 1,5 milliarder kroner.

E18 vestover gjennom Sandvika i Bærum ble skrotet av dagens regjering i den kommende transportplanen.
Les også

E18 Vestkorridoren: Vil ha omstridt milliardvei tilbake i transportplanen

Nye kontrakter i 2021

Vegvesenet lyser ut de to andre delstrekningene på riksvei 4 Hadeland i 2021:

  • Sandvoll-Amundrud (3,8 kilometer trefeltsvei)
  • Lygna-Lygnebakken (fem kilometer tofeltsvei)

Kontraktene lyses ut på våren 2021 og nærmere jul 2121 som enhetspriskontrakter.

Dette er mindre prosjekter hvor dagens vei skal bygges om og utvides. Etappe to har til sammen en verdi på 1,982 milliarder kroner.

Professor Terje Johansen ved UiT ble hedret med Kong Olav Vs kreftforskningspris. Her sammen med generalsekretær Ingrid Stenstadvold Ross i Kreftforeningen.
Les også

Han avslørte sammenhengen mellom kreft og kildesortering i cellene

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.