Feltsenter: Edvard Grieg bygges ut som feltsenter og skal være i produksjon fra 2015. Ivar Aasen knyttes til i 2016. (Bilde: Det norske)
Plan: Adm.dir. Erik Haugane stoler på at SMOE leverer som avtalt. (Bilde: Anders J. Steensen)

IVAR AASEN-UTBYGGINGEN

Singapore-verft leverer dekket til Ivar Aasen

Det norske frykter ikke forsinkelser.

Ivar Aasen:

  • Ivar Aasen-feltet ligger vest for Johan Sverdrup-feltet på norsk kontinentalsokkel, 180 kilometer vest for Stavanger. Havdypet er 112 meter.
  • Feltet inneholder rundt 150 millioner fat oljeekvivalenter.
  • Produksjonsstart: 4. kvartal 2016.
  • Det norske er operatør, med Statoil og Bayerngas som partnere.

SMOE:

  • Datterselskap av Sembcorp Marine med 30 års erfaring i bygging av offshore plattformer, system for flytende produksjon, og spesialiserte moduler for LNG anlegg verden over.
  • Verftet bygger nå for ConocoPhillips på Ekofisk og har tidligere levert til dansk sektor.

Det norske føler seg trygg på at Singapore-verftet SMOE leverer dekket til Ivar Aasen til avtalt tid, kost og pris.

Kontrakten til SMOE, et datterselskap av  Sembcorp Marine, er på ca. 4 milliarder kroner. SMOE skal stå for engineering, innkjøp og bygging.

Plattformdekket til Ivar Aasen blir på 13.700 tonn.

Les også: Fant opptil 37 millioner fat olje

Vågalt

Norsk Industri advarer oljeselskapene mot å bygge i Asia dersom de vil unngå tids- og kostnadssprekker.

- Jeg skjønner ikke at oljeselskapene tør å ta sjansen, sa bransje- og industripolitisk direktør Knut E. Sunde i Norsk Industri til Teknisk Ukeblad da Konjunkturrapporten ble lagt fram onsdag.

Avfeier tvil

Kommunikasjonsdirektør Torgeir Anda i Det norske frykter ikke verken tids- eller kvalitetsproblemer, slik en del andre prosjekter med leveranser fra Asia har opplevd.

- Vi kan ikke skjære alle utenlandske verft over én kam. Vi har gjort grundige vurderinger av SMOE og deres leveringsevne og sett på referanseprosjekter, sier Anda til Teknisk Ukeblad.

Les også: Lundin er klar for sin største test

Ruster opp prosjekt

Han opplyser at engineering i hovedsak vil bli gjort i London av Wood Group Mustang.

- Vi bygger opp organisasjonen for å følge opp prosjektet, sier Anda.

Det norske søker etter 19 nye medarbeidere. Rundt 180 personer vil følge opp Ivar Aasen-byggingen.

Ny kontrakt ut?

Kværner var med og bød på Ivar Aasen-dekket, men tar tapet med fatning.

- Vi har en rekordstor ordrebok og skal fokusere på de kontraktene vi har og levere dem på tid og pris og god kvalitet, sier kommunikasjonsdirektør Mariken Holter til Teknisk Ukeblad.

Det norske skal neste fredag offentliggjøre hvem som skal levere understellet.  Plattformen skal installeres på 112 meters dyp i Nordsjøen.

Administrerende direktør Erik Haugane sier ifølge en pressemelding at Singapore-kontrakten er en milepæl i Ivar Aasen-utbyggingen.

Les også: Norske bedrifter blir enda mer avhengige av oljeindustrien

Følger plan

I 2016 skal produksjonen starte.

- Dette er en betydelig kontrakt, og viktig både for Ivar Aasen-utbyggingen og for Det norske som selskap.  Når denne kontrakten nå er på plass bekrefter det at prosjektet har en framdrift som planlagt. Vi er fornøyd med å få en solid kontraktspartner som kan levere etter plan både når det gjelder pris og tid.

Produksjonsboringen på Ivar Aasen skal utføres av Maersk. Det danske selskapet har bestilt en ny jack-up-rigg, CJ-70, fra Singapore.

Komplett

Integrert i plattformen er et boligkvarter til 70 personer og helikopterdekk. Det er anlegg for prosessering, gasskompresjon, separasjon, vanninjeksjon, flammetårn og måling.

Byggingen av plattformdekket begynner etter planen i desember 2013, og skal være ferdig i mars 2016.  Første olje fra Ivar Aasen-feltet er ventet fjerde kvartal 2016.

Les også:

Disse fagene gir jobb i «oljå»

Statoil tester trådløse detektorer

Utfordrer de etablerte helikopterselskapene i Nordsjøen