Ruver: Hoveddata for Edvard Grieg-plattformen sett i forhold til Holmenkollbakken. Ill: Kværner

LUNDIN OG EDVARD GRIEG

Lundin er klar for sin største test

Valgte trygt da Edvard Grieg-kontraktene skulle tildeles.

Edvard Grieg (tidl. Luno)

  • Olje- og gassfelt i Nordsjøen, cirka 175 km vest for Karmøy, 40 km sørvest for Grane-feltet. Havdypet er 109 meter.
  • Total utbyggingskostnad: Cirka 4 milliarder dollar (cirka 24 milliarder kroner).
  • Produksjonskapasitet: 125 000 fat olje/døgn og fire millioner Sm3 gass/døgn. Feltet inneholder 183 millioner fat oljeekvivalenter, i påviste og sannsynlige reserver, som kommer til å bli produsert i løpet av en 20-års periode. Bygges ut som feltsenter for framtidige tilknytninger, deriblant Ivar Aasen-feltet.
  • Operatør: Lundin (50 %). Øvrige lisensdeltakere: Wintershall (30 %), OMV (20 %).
  • PUD levert januar 2012 – godkjent juni 2012.
  • Feltet bygges ut med en bunnfast plattform. Produksjonsstart siste halvdel av 2015. Toppdekk monteres på ståljacket som settes ut på feltet i mai 2014. To moduler bygges på Kværner Stord, en på Aker Egersund og en hos Apply Leirvik, alle er planlagt ferdige i april 2015 og løftes på plass på stål­understellet våren 2015.

Største kontrakter

  • FEED: Aker Solutions (2011)
  • Stålunderstell: Kværner Verdal
  • Topsides (EPC): Kværner Stord (satt ut detail engineering­ til Aker Solutions og bygging av prosess­modulen til Aker Egersund)
  • Montering og igangkjøring: Kværner
  • Borekontrakt: Rowan Drilling
  • Marine operasjoner: Saipem

Kværners kontrakter

  • Stålunderstell (jacket): Kværner Verdal
  • Kontraktsverdi cirka 1,1 milliarder kroner.
  • Vekt: 14 500 tonn.
  • Levering: Vår 2014.

 

  • Topside: Kværner Stord
  • Kontraktsverdi er 8,5 milliarder kroner
    (inkludert offshore hook-up).
  • Totalvekt: 21 000 tonn.
  • Består av hovedmodul, en kombinert bolig- og utstyrs­modul, en prosessmodul og et flammetårn.
  • Hovedmodulen og utstyrsmodulen bygges på Kværner Stord.
  • Boligkvarter bygges ved Apply Leirvik.
  • Prosessmodul bygges ved Aker Egersund.
  • Fabrikasjonsstart: Vår 2013.
  • Levering: April 2015.

På topp i 2014 vil prosjektet ha en bemanning på mer enn 1650 personer.

I mai 2013 skal designet være «frosset», det vil si klart for utgivelse av de første tegninger for fabrikasjon­. Fabrikasjon og sammenstilling skal foregå i perioden vår 2013 til årsskiftet 2014/2015. Uttesting av systemer vil foregå i første kvartal 2015. Modulene skal være klar for transport offshore­ våren 2015.

Lundin er blitt Olje-Norges nye yndlinger.

De finner olje der andre har gitt opp, og de er utadvendte og imøtekommende.

Prosjektdirektør Bjørn Sund er også frittalende når han skal fortelle om Edvard Grieg-prosjektet og hvordan det lille oljeselskapet skal gjennomføre et så stort og komplisert prosjekt, samtidig som subsea-prosjektet Brynhild nærmer seg sluttføring med oppstart i siste kvartal i år.

Les også: Norske bedrifter blir enda mer avhengige av oljeindustrien

– Ganske lik Grane

– Vi har helt bevisst en slank utbyggingsenhet på cirka 20 personer, og er avhengige av å sette ut kontrakter til forutsigbare leverandører, noe som gir lavest mulig risiko, sier Sund.

Det er musikk i ørene til Jan Arve Haugan, konsernsjef i Kværner.

– Vi har evner og kompetanse til å gjennomføre slike kontrakter til tid og pris, sier han og gjentar uttrykket han brukte overfor Teknisk Ukeblad i fjor: – Vi leverer ferdig-ferdig.

Det stoler Bjørn Sund og resten av Lundin-teamet på.

Bjørn Johnsen leder Lundins prosjektteam for oppfølging av EPC-kontrakten for topsiden på Edvard Grieg, godt bakket opp av prosjektdirektørene Anders Henriksson og Bjørn Sund. De har alle bakgrunn fra prosjekter i Hydro og kjenner alle detaljer i Grane-prosjektet.

– Edvard Grieg er ganske lik Grane, både i størrelse og tiden vi har til produksjonsstart, sier Sund.

Plan for utbygging og drift (PUD) ble levert i januar 2012 og godkjent i juni.

Da var allerede kontrakt med Kværner for topside og understell tegnet. Feed-kontrakten (front end engineering and design), som ble tildelt i mars 2011, ble utført av AkerSolutions. Da ble det klart at Grane-prosjektet kunne brukes som en mal. Utbyggingstiden på Grane var 36 måneder.

– Det er tiden vi har satt av til Edvard Grieg også. Med det markedet vi har på leverandørsiden, er det stramt, sier han.

– Det er tiden vi har satt av til Edvard Grieg også. Med det markedet vi har på leverandørsiden, er det stramt, sier han.God stemning: Astrid Onsum (Aker Solutions Engineering) og Jan Arve Haugan (Kværner) på venstre­ side av bordet, med Lundins prosjekt­direktører Bjørn Johnsen, Anders Henriksson og Bjørn Sund. Jarle Henriksrud (Kværner) har oversikt fra bordenden.

Les også: Lundin bruker 28 milliarder på norsk sokkel

Urealistiske tilbud

Lundin fikk inn tre tilbud på topside, som består av dekksramme, utstyrsmodul, prosessanlegg og boligkvarter.

To av dem fra koreanske verft og ett fra Kværner. Skulle Lundin valgt ut fra pris, var det liten tvil om at kontrakten ville gått ut av landet. Men med Lundin-direktørenes lange erfaring og Grane-historikk i bakhodet, tok det ikke lang tid å se at de tre tilbudene ikke var sammenlignbare.

Mye av utstyret som skal installeres lages av underleverandører i Europa og måtte i så fall skipes til Korea for installasjon og deretter taues tilbake til Europa. Logistikken og tidsaspektet talte imot Korea. Vel så viktig var at Lundin så at koreanerne hadde undervurdert engineeringarbeidet, sammensetning og størrelse av prosjektorganisasjonen. Det ville ikke bli tid til ferdigstillelse, uttesting og komplett installasjon på feltet til våren 2015.

– Skulle vi bygget i Korea, ville det kreve helt andre ressurser fra vår side på oppfølging. Bygging i Korea ville gitt produksjonsstart i 2016, sier Sund.

Bjørn Sund trekker fram Helge Lund og andres påstander om at norske leverandører er så dyre. Sund mener at det er lett å undervurdere tidsforbruket og de ekstra kostnadene som lett kan påløpe for slike store komplekse prosjekter når de utføres i Asia.

– Vi er avhengige av proffe leverandører vi kan føle oss trygge på. Vi vet at Aker Solutions og Kværner kan levere, og at de kan samarbeide, sier Sund, og legger til: – Det er dyrere sveisere her, men det er billigere på sikt å få levert ferdig produkt til avtalt tid og kvalitet.

Les også: En liten gigant i Nordsjøen

Kontinuitet

Aker Solutions har stått for Feed og er nå i gang med detalj­engineering som underleverandør til Kværner. Kværner Verdal bygger stålunderstellet, mens Kværner Stord er i gang med dekk og utstyrsmodul. Boligkvarteret er satt ut til Apply Leirvik, mens Aker Egersund bygger prosessmodulen.

Kværner ble skilt ut av Aker Solutions i juli 2011. Tidligere Aker Stord og Aker Verdal ble til Kværner Stord og Kværner Verdal. Tidligere Kværner Egersund ble til Aker Egersund.

Nå skal så å si alle deler av Aker Solutions og Kværner jobbe sammen for å detaljprosjektere, levere, installere og starte opp Edvard Grieg innen utgangen av 2015.

– Ved å velge Kværner som kontraktspartner oppnådde vi «gjennomføringsgevinst» med god kontinuitet fra Feed-fasen over til detaljprosjektering, i og med at nøkkelpersoner fra Aker ble med prosjektet videre, påpeker prosjektleder Bjørn Johnsen i Lundin.

– Kværner og Aker har demonstrert at de tenker «EPC» gjennom sin prosjektgjennomføringsmodell som vektlegger det kompliserte samspillet mellom engineering (E), procurement (P) og construction (C), sier Johnsen.

Lundin valgte å bruke Kværner også til oppkobling og igangkjøring ute på feltet. Det synes Kværners prosjektleder Jarle Henriksrud er en stor fordel.

– Dermed kan vi under byggingen planlegge for oppkobling med egne folk og utstyr. Vi slipper midlertidige løsninger og kan gjøre dekk og moduler mer komplett ferdig ved verftet. Det betyr redusert oppkoblingstid ute på feltet, sier Henriksrud.

Les også: Her klatrer Linda utenpå plattformen

Prosjektrevisjon

Kværner vil sikre seg at prosjektet går mest mulig smerte­fritt. For at ikke prosjektgruppen skal bli blind for egne svakheter, er det opprettet en uavhengig revisjonsgruppe.

Den består av erfarne ingeniører som ikke jobber med Edvard Grieg-prosjektet. De går inn og studerer framdrift og stiller kritiske spørsmål til prosjektgruppen. Lundin har observatørstatus.

– Det er viktig at vi får friske øyne til å vurdere om vi har nådd de mål vi har satt oss, sier Henriksrud.

Edvard Grieg-prosjektet har satt opp en rekke interne milepæler. 17. mai kommer den viktigste. Da starter utgivelsen av byggeunderlag. Vektige argumenter skal til for å fravike hoveddesign etter den datoen.

– Da fryses design, og stålet kan kuttes til dekk og moduler, sier Henriksrud. Store justeringer etter den datoen vil få store konsekvenser.

Det er Astrid Onsum klar over. Hun er direktør i Aker Solutions og leder for engineeringvirksomheten i Oslo.

– Vi følger den norske modellen der vi jobber en del i parallell, det vil si fortsetter detaljengineering etter bygge­start. Men det er ikke snakk om store endringer, sier hun.

Les også: De 10 største oljefunnene etter år 2000

Kompetanseskryt

Aker Solutions har 510 ingeniører i arbeid med Edvard Grieg. Rundt 100 av dem sitter i India.

– Vi opplever dem som ett team. For oss spiller det ingen­ rolle hvor de sitter, så lenge kommunikasjon og arbeidsfordeling fungerer bra, sier Johnsen, som har besøkt kontoret i India.

– Det var veldig inspirerende for ingeniørene å få besøk fra Lundin og vite at deres innsats blir lagt merke til, sier Onsum.

Hun sier at deres ingeniører blir drillet i å tenke fabrikasjonsvennlig design.

– Vi har gode verktøy og mye kompetanse som sørger for at all kunnskap deles.

Onsum er imponert over Lundin.

– De er få, men har enormt god kompetanse. Det er et godt miljø å sparre med når spørsmål skal avklares og arbeid­ prioriteres, uansett aktivitet, sier hun.

Les også: Milliardkontrakt til Kværner

Press i Europa

Ifølge Bjørn Johnsen er prosjektets største utfordring leverandørmarkedet i Europa.

– Alle underleverandørene har mye å gjøre og er presset på tid. Det er ikke bare avgjørende å få utstyret levert til rett tid for installasjon om bord på modulene, men også å få tegningsunderlaget levert tidlig fra leverandørene slik at verftenes byggetegninger kan ferdigstilles til rett tid, sier Johnsen.

De største, viktigste og mest kritiske kontraktene er alle­rede plassert ut. Johnsen føler seg derfor ganske rolig.

– Tid og budsjett holder så langt, sier han optimistisk.

– Ser du ingen farer som lurer?

– Det er alltid noen jokere som dukker opp. Det er derfor vi er i markedet, det er det som er spennende og utfordrende, sier Johnsen med et smil.

– Det er alltid noen jokere som dukker opp. Det er derfor vi er i markedet, det er det som er spennende og utfordrende, sier Johnsen med et smil. Flagger: Lundin-flagget vaier over Kværner Stord. Fra venstre: Bjørn Johnsen og Anders Henriksson fra Lundin, med Hans Bruntveit og Jarle Henriksrud fra Kværner på høyre side.

Les også: Norge på fjerdeplass i oljeleting