E6 KVITHAMMAR-ÅSEN

Signerte kontrakt på 5,6 mrd for E6 Kvithammar-Åsen

I dag signerte Nye Veier og Hæhre Entreprenør kontrakten for utbyggingen av ny E6 fra Kvithammar til Åsen i Trøndelag. Verdi: Rundt 5,6 milliarder kroner.

Digital signering i digital markering: Anette Aanesland, adm. dir. i Nye Veier, og Gudmund Roen, daglig leder i Hæhre Entreprenør signerte kontrakten for utbyggingen av E6 Kvithammar-Åsen i Trøndelag.
Digital signering i digital markering: Anette Aanesland, adm. dir. i Nye Veier, og Gudmund Roen, daglig leder i Hæhre Entreprenør signerte kontrakten for utbyggingen av E6 Kvithammar-Åsen i Trøndelag. Foto: Nye Veier
17. des. 2021 - 14:12

Med denne kontrakten har Hæhre entreprenør fått oppdraget med å bygge ny E6 fra Kvithammar i Stjørdal kommune til Åsen i Levanger kommune. Den cirka 19 kilometer lange strekningen får fire felt og 110 km/t. Det vil bli gjennomgående midtdeler og adskilte tunnelløp, noe som vil gi en mer trafikksikker stamvei.

Vis mer

– Dagens vei er ulykkesbelastet og preget av høy sårbarhet. Ny vei på denne strekningen vil derfor ha stor betydning for samfunnet. Trafikksikkerheten øker og det blir bedre fremkommelighet, sier Anette Aanesland, adm. dir. i Nye Veier, i en pressemelding.

Reisetiden reduseres med rundt ni minutter. I tillegg blir det slutt på at det mangler omkjøringskjøringsmulighet.

– Det vil bety mye for transportnæringen ettersom strekningen er en del av Norges hovedveinett, sier Aanesland.

Illustrasjonsfoto: Stedet og maskinen på bildet har ingen tilknytning til klagen.
Les også

Konkurrent mener entreprenøren ikke er kvalifisert til å bygge vei

Viderefører godt samarbeid

Nye Veier og Hæhre har jobbet sammen om E6 Kvithammar-Åsen siden mai 2019, i den såkalte samhandlingsfasen.

– I denne fasen har vi i fellesskap jobbet for å realisere prosjektets mål. Hæhre kjenner dermed prosjektet godt, og forstår hvilke muligheter og utfordringer vi står overfor. Dette er nyttig når vi nå går inn i prosjektets utbyggingsfase, sier Aanesland i meldingen.

Også Hæhre ser frem til å fortsette samarbeidet.

– Først og fremst vil jeg si at vi er stolte av å kunne bidra til å realisere et så viktig samferdselsprosjekt som vil gi positive effekter med tanke på økt trafikksikkerhet og fremkommelighet. Det store arbeidet som ligger foran oss, samsvarer godt med vår kjernekompetanse og erfaring som anleggsentreprenør. Nå ser vi frem til å ta fatt på dette spennende og utfordrende prosjektet, og vi er svært opptatt av å videreføre det gode og konstruktive samarbeidet vi har hatt med byggherren gjennom hele samhandlingsfasen, sier daglig leder Gudmund Roen i Hæhre Entreprenør.

Hæhre har med seg Aas-Jakobsen/ViaNova-nettverket som rådgivere i prosjektet.

En av strekningene uengigheten står om er E136 mellom Dombås og Vestnes.
Les også

Statens vegvesen og Nye Veier i krangel

Muligheter for underleverandører

Hæhre er totalentreprenør på prosjektet, og de vil trenge tjenester fra ulike typer underleverandører.

– Her er det med andre ord mange muligheter for andre virksomheter som ønsker å bidra i et av Trøndelags største samferdselsprosjekt, sier Roen.

Det vil i den forbindelse bli arrangert en leverandørkonferanse i prosjektet på nyåret. Anleggsstart blir i løpet av første kvartal 2022. Planen er å åpne veien for trafikk medio 2027.

På grunn av Covid-19 ble kontraktinngåelsen markert digitalt på Teams. Øverst f.v.: Lars Erik Moe, konst. prosjektsjef i Nye Veier, Bjørn Børseth, direktør kontrakt og marked i Nye Veier, Gudmund Roen, daglig leder i Hæhre Entreprenør, Anette Aanesland, adm. dir. i Nye Veier, Lars Bjørgård, konst. utbyggingsdir. i Nye Veier, Knut Harstad, konserndirektør i Hæhre & Isachsen Entreprenører, Jonny Madsen, prosjektleder i Hæhre Entreprenør, Trond Simensrud, prosjektdirektør for Hæhre Entreprenør og Albert Kr. Hæhre, konsernsjef i Hæhre & Isachsen Gruppen. <i>Foto:  Nye Veier</i>
På grunn av Covid-19 ble kontraktinngåelsen markert digitalt på Teams. Øverst f.v.: Lars Erik Moe, konst. prosjektsjef i Nye Veier, Bjørn Børseth, direktør kontrakt og marked i Nye Veier, Gudmund Roen, daglig leder i Hæhre Entreprenør, Anette Aanesland, adm. dir. i Nye Veier, Lars Bjørgård, konst. utbyggingsdir. i Nye Veier, Knut Harstad, konserndirektør i Hæhre & Isachsen Entreprenører, Jonny Madsen, prosjektleder i Hæhre Entreprenør, Trond Simensrud, prosjektdirektør for Hæhre Entreprenør og Albert Kr. Hæhre, konsernsjef i Hæhre & Isachsen Gruppen. Foto:  Nye Veier

 

Et vellykket grep som har mange navn: Romlefelt, sinusriller eller det mer formelle «forsterket midtoppmerking».
Les også

Vegtilsynet skal gå romlefeltene etter i sømmene

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.