MARITIM

Signerte hydrogenfergekontrakt: – Legger til rette for hydrogenproduksjon i relativt stor skala

Bodø kan bli en hydrogenhovedstad, sa Torghatten Nord-sjef Torkild Torkildsen under signeringen av kontrakten for Vestfjorden-fergene.

F.v Daniel Bjarmann simonsen i NHO, Anders Sæternes i Statens vegvesen, Røst-ordfører Elisabeth Mikalsen, samferdselsminister Jon-Ivar Nygård, Sigrun Aasland i Zero, Bodø-ordfører Ida Pinnerød og Torghatten Nord-direktør Torkild Torkildsen.
F.v Daniel Bjarmann simonsen i NHO, Anders Sæternes i Statens vegvesen, Røst-ordfører Elisabeth Mikalsen, samferdselsminister Jon-Ivar Nygård, Sigrun Aasland i Zero, Bodø-ordfører Ida Pinnerød og Torghatten Nord-direktør Torkild Torkildsen. Foto: Arne Fenstad
Dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg. Abonnere for å få full tilgang til alt innhold.

Bodø: – Dette er en stor dag for Ferge-Norge, Klima-Norge og Nord-Norge, sa samferdselsminister Jon-Ivar Nygård under signeringsseansen for den nye hydrogenfergekontrakten – om bord i dagens ferge, MF Værøy. 

Bodø - Røst - Værøy - Moskenes er Norges lengste riksveiferjesamband. I fjor høst ble Torghatten Nord innstilt til å drifte fergene fra 2025 og 15 år framover. Rederiet drifter også dagens LNG-drevne ferger. 

To av fergene skal gå 85 prosent på hydrogen fra 2025. I tillegg skal det være reservefartøyer som skal driftes på biogass eller biodiesel. 

Hydrogenhovedstad

På signeringen var også ordførerne fra Bodø og Røst, som begge trakk fram fergene som viktige for regionen. 

– Det er selve livsnerven til samfunnet vårt som skal fornyes, sa Elisabeth Mikalsen, Røst-ordfører og leder i Lofotrådet. 

Passasjerkapasiteten økes med 60 prosent og bilkapasiteten med 40 prosent når de nye fergene settes i drift. 

Storskala produksjon

Administrerende direktør Torkild Torkildsen i rederiet Torghatten Nord sier at kontrakten kommer til å gi store ringvirkninger for regionen, maritim næring og hydrogennæringen. 

– Vi har fått ansvaret for et prosjekt i verdensklasse. Jeg er fristet til å si ypperste verdensklasse. Dette er pionerarbeid som krever samarbeid med flere partnere. Spesielt ønsker vi å samarbeide med partnere lokalt. Det finnes mange gode krefter i Lofotregionen, sier han og legger til:

– Bodø kan bli en hydrogenhovedstad i Norge.

Fergene kommer til å bunkre mellom fem og seks tonn hydrogen hver dag. 

Skisse for ny Vestfjorden-ferge. To ferger skal kunne seile 100 % på hydrogen fra 2025. Torghatten Nord fikk kontrakten for 15 år fra 2025 med Statens vegvesen. Illustrasjon: Norwegian Ship Design

– Dette volumet er av en sånn art at det også har betydning for de som skal produsere hydrogen framover, sa Anders Sæternes, avdelingsdirektør for ferger i Statens vegvesen. 

De nye ferjene vil redusere CO2-utslippet i Vestfjordsambandet med 26.500 tonn årlig sammenlignet med dagens ferjer, som drives på naturgass (LNG). Dette tilsvarer det årlige utslippet fra 13.000 dieselbiler. Torghatten Nord har i samarbeid med Norwegian Ship Design i Førde utviklet et interessant og fremtidsrettet fartøysdesign for de nye hydrogenfergene, ifølge Statens vegvesen.

Les også

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.