Prosjekter

Seks entreprenører vil bygge ny Tunna bru på riksvei 3

Vegvesenet har fått seks søknader i konkurransen om å prosjektere og bygge ny Tunna bru og tre kilometer utbedret og ny riksvei 3 mellom Tynset og Kvikne.

Kartskisse over dagens vei og ny framtidig vei.
Kartskisse over dagens vei og ny framtidig vei. Illustrasjon: Statens vegvesen
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
3. sep. 2021 - 14:28

Vegvesenet er ute etter en leverandør som skal prosjektere og bygge veistrekningen og den nye Tunna bru. Riving av gamlebrua og tilpasning av veinettet inngår også.

– Vi er svært fornøyde med den store interessen for prosjektet, og starter nå jobben med å velge ut de tre selskapene vi tar med oss videre, sier byggeleder Stig Johansen i Statens vegvesen i en pressemelding.

Dette er selskapene som har levert søknad:

  • AF Gruppen Norge
  • Consto Anlegg Midt og Consto Anlegg Øst
  • Gjermundshaug Anlegg
  • J. Syltern
  • Lesja Bulldoserlag
  • Veidekke Entreprenør
Statens vegvesen kan nå jobbe videre med planene om å bygge en skråstagbru over Glomma ved Fetsund.
Les også:

Riksantikvaren tar sjeldent grep: Avfreder bru for å bygge ny 

Prosessen videre

Fram til 8. oktober skal Vegvesenet gjennomgå selskapenes dokumentasjon og kvalifikasjoner.

Tre av de seks vil deretter få anledning til å levere tilbud på prosjektet.

Første tilbud skal etter planen leveres i løpet av januar 2022.

Tilbudene vil deretter bli evaluert, og Vegvesenet vil samhandle med de enkelte tilbyderne fram til endelige, bearbeidede tilbud i mars 2020.

Marinebroen på 60 meter blir Norges lengste aluminiumsbru, ifølge produsenten.
Les også:

Bergen får Norges lengste aluminiumsbru

Gode resultater

– Vi hadde stor suksess med denne type tilbuds- og gjennomføringsstrategi på OPS-prosjektet for riksvei 3/25 i Løten og Elverum. Her så vi hvordan samarbeidet mellom en aktiv byggherre, og dyktige, kreative entreprenører og rådgivere i en totalentreprise ga et godt sluttresultat, sier prosjektleder Taale Stensbye i Statens vegvesen i meldingen.

Nå ser prosjektet frem til å videreføre praksisen også på en mindre entreprise.

Statens vegvesen skal prøve ut en egen kolonnekjøring for for tungbiler på E134 over Haukelifjell. Med krevende forhold over fjellet, blir det strenge krav til både kjøretøy og sjåfør for å bli med.
Les også:

Vegvesen-test: Kolonnekjøring kun for trailere på Haukelifjell

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.