Seat lanserer en elektrisk sparkesykkel fra Segway.
Seat lanserer en elektrisk sparkesykkel fra Segway. (Foto: Seat)

Seat eXS elsykkel

Seat samarbeider med Segway. Her er resultatet

Det første elektriske kjøretøyet fra Seat.

BIlprodusentene kaller det «mikromobilitet», og det er en del av urban mobilitet. Resten av oss kan kalle det sparkesykler til bybruk. Det er det Seat har lansert i samarbeid med Segway.

Sparkesykkelen er nær identisk med Segways Ninebot ES2-sparkesykkel.
Liten bilprodusent, liten sykkel: Sparkesykkelen er nær identisk med Segways Ninebot ES2-sparkesykkel. Foto: Seat

Den heter Seat eXS, og er en elektrisk sparkesykkel basert på Segway/Ninebot ES2-plattformen. Den er imidlertid designet av Seat, skriver de i pressemeldingen.

Vi klarer ikke helt å se noen større forskjeller på Ninebot ES2 og Seat eXS, annet enn Seat-logoen. 

Tanken er at du tar med deg denne saken i bagasjerommet, slik at du kan komme deg frem det siste stykket uten å måtte ta beina i bruk. 

45 kilometer

Sparkesykkelen har åtte tommers hjul, og støtdempere foran og bak. Topphastigheten er 25 kilometer i timen, og rekkevidden inntil 45 kilometer, ifølge pressemeldingen.

Sparkesykkelen er en del av Seats «mikromobilitet»-strategi.
Gatas skrekk: Sparkesykkelen er en del av Seats «mikromobilitet»-strategi. Foto: Seat

I tillegg har den LED-lys foran og bak, cruise control som lar deg holde farten oppe, og en tyverisikring som de ikke utdyper videre. 

Sparkesykkelen blir tilgjengelig gjennom Seat-forhandlere, og kommer i salg i seks land i desember. Prisen er oppgitt til 599 euro, som tilsvarer omtrent 5700 kroner. 

Ninebot ES2, som eXS er basert på, koster for øvrig også 599 euro om du kjøper den fra Segways nettbutikk.

Norge er ikke ett av de seks europeiske landene hvor Seats sparkesykkel skal komme i salg i desember, men de skriver i pressemeldingen at den skal komme i salg i resten av Europa i 2019. Hva prisen blir i Norge er ikke kjent.

  • Les mer om elektriske dingser og doninger på TU Elektrisk.

Kommentarer (5)

Kommentarer (5)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå