LNG I TRANSPORT

Rapport: Naturgass gjør større skade på klimaet enn diesel

LNG er ikke gunstig i transportsektoren, verken for biler, tog eller skip, ifølge rapport. Ikke så enkelt, hevder norske eksperter.

Eksosen fra LNG-motorene om bord på Stavangerfjord og Bergensfjord er fri for svovel og sot og dermed ikke synlig. CO2-utslippene er ca. 25% lavere enn fra dieselmotorer og NOx-utslipp redusert med ca. 85%.
Eksosen fra LNG-motorene om bord på Stavangerfjord og Bergensfjord er fri for svovel og sot og dermed ikke synlig. CO2-utslippene er ca. 25% lavere enn fra dieselmotorer og NOx-utslipp redusert med ca. 85%. (Foto: Tore Stensvold)
EKSTRA

LNG er ikke gunstig i transportsektoren, verken for biler, tog eller skip, ifølge rapport. Ikke så enkelt, hevder norske eksperter.

En ny rapport fra den europeiske organisasjonen Transport & Environment (T&E) prøver å slå et kraftig hull i myten om at LNG er et klimavennlig drivstoff.

Få tilgang til alle artikler og mer med TU Ekstra

  • Ubegrenset tilgang til tu.no og digi.no
  • Historisk arkiv: Teknisk Ukeblad fra 1854 til i dag
  • Rabatt på konferanser

månedlig

235,-
Kr 55 per uke Bestill

årlig

1 990,-
Kr 39 per uke Prøv 1 måned for 1 kr
Én måned gratis
Abonnementet autofornyes og kan sies opp når som helst
Bedrift eller organisasjon? Få tilbud her
NITO- og Tekna-medlemmer får 50% rabatt på årsabonnement

Vanlige spørsmål

Jeg er Nito- eller Tekna-medlem. Hvorfor får jeg ikke logget inn?

Tu.no er ikke tilknyttet Tekna eller Nitos medlemsbaser. Du må registrere en ny brukerkonto på tu.no.

Jeg er Nito- eller Tekna-medlem. Hvordan får jeg rabattert pris?

Etter at du har laget en brukerkonto på tu.no og logget inn kan du legge inn ditt medlemsnummer og få 50 % rabatt.

Kan jeg få tilsendt faktura til min arbeidsgiver?

Ja. Ved kjøp av årsabonnement tilbyr vi bedriftsfaktura.

Vil abonnementet automatisk fornye seg etter gratisperioden?

Ja. Abonnementet fornyes automatisk. Du kan når som helst skru av automatisk fornyelse.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå