SAMFERDSEL

Politikerne strøk setning som skulle prioritere rassikring

Vestland fylke trenger 43 milliarder kroner til rassikring, drift og vedlikehold av veinettet. Nå har politikerne strøket en viktig setning i den regionale transportplanen.

Tokagjelet er en del av fylkesvei 49 og er svært skredutsatt, men politikerne i Vestland fylke vil ikke bare satse på rassikring. Bildet er fra et ras i 2013.
Tokagjelet er en del av fylkesvei 49 og er svært skredutsatt, men politikerne i Vestland fylke vil ikke bare satse på rassikring. Bildet er fra et ras i 2013. Foto: Vestland fylkeskommune
10. juni 2024 - 08:51

Fylkespolitikerne i Vestland vil nemlig ikke velge mellom rassikring av veinettet eller bygging av broer for å erstatte ferjer. De vil ha begge deler.

– Vi opplevde setningen som veldig bombastisk og innskrenkende. At vi ikke skulle prioritere noe annet fremfor skredsikring, sier Trude Brosvik i Vestland KrF til NRK.

Vil prioritere broer

I arbeidet med den regionale transportplanen har politikerne nå strøket setningen:

«Fylkestinget skal prioritera midlar til skredsikring føre nye store vegprosjekt og ferjeavløysing».

Dermed har fylket mer rom til å prioritere andre ting. Blant annet nye broprosjekter. 

– Vi vil ha et større handlingsrom i prioriteringene enn å bare binde oss til skredsikring, fastslår KrF-politikeren til NRK.

165 milliarder

Etterslepet på 43 milliarder kroner i Vestland fylke utgjør 26 prosent av totalbehovet for å oppgradere det norske veinettet. Naf har tidligere regnet ut at etterslepet er på 165 milliarder kroner i Norge. 

23 av Vestlands-milliardene trengs for å sikre noen av de mest rasutsatte veiene i Norge.

Blant annet skulle noen av pengene brukes til å rassikre fylkesvei 49 - som henger sammen med starten på Nasjonal turistvei Hardanger. 

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Et viktig skritt mot enda smartere boliger
Et viktig skritt mot enda smartere boliger

Brosvik sier til NRK at prosjektet blir økonomisk krevende, men at de er villige til å ta opp store lån for å gjennomføre det.

Her på fylkesvei 55 ved Gullringen i Luster har deler av veifundamentet rast ut.
Les også

Vestland: 20 prosent av fylkesveiene har kritisk behov for forsterkning

Ber om hastemøte med ministeren

Samtidig som fylkespolitikerne i Vestland gir seg selv mer handlingsrom, ber Møre og Romsdal fylkeskommune om et hastemøte med samferdselsministeren.

De ønsker en avklaring om hvor mye staten kan bidra med til sikring av Trollstigen.

Fylkeskommunen mener de ikke har penger til å gjennomføre nødvendige sikringstiltak, skriver NRK.

Fredag 7. juni åpnet Trollstigen for sesongen etter en grundig risikovurdering.

– Vi så at det var behov for en skikkelig gjennomgang av situasjonen i Trollstigen og tryggheten til trafikantene for å kunne åpne veien, sa fylkesveisjef Ole Jan Tønnesen i en pressemelding torsdag.

Møre og Romsdal fylkeskommune jobber for tiden med et forprosjekt for fjellsikring i Trollstigen. Rapporten er planlagt ferdigstilt høsten 2024.

Energiminister Terje Aasland, her om bord på Legacy of the fjords, tror ikke 2030-målet nødvendigvis vil nås.
Les også

Aasland: 2030-målet er ikke innen rekkevidde

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.