Polestar 5

Polestar 5 skal bli lettere enn biler i mindre segmenter

Bygges på en ny plattform av limt og varmeherdet aluminium.

Polestar 5 bygges med limt og varmeherdet aluminium.
Polestar 5 bygges med limt og varmeherdet aluminium. (Foto: Polestar)

Bygges på en ny plattform av limt og varmeherdet aluminium.

Polestar 5 skal bygges på en aluminiumsplattform som er limt sammen og varmeherdet (også kalt bonded aluminium).

Plattform og karosseri skal bli lettere enn biler i mindre segmenter, skriver Polestar i en pressemelding. Overfor TU vil selskapet imidlertid ikke angi hvilke modeller eller klasser de sammenlikner seg med her.

Produsenten plasserer Polestar 5 i det litt udefinerbare segmentet Grand Tourer – altså en bil ment for lange turer. Etter å ha sett konseptversjonen i Lillestrøm i november, virker Polestar 5 noe større enn dagens fastback Polestar 2. Sistnevnte har en egenvekt på drøye 2,1 tonn. 

Polestar 5 skal få lavere vekt som følge av at konstruksjonen er av aluminium og at bolter er erstattet med lim og herding, får TU opplyst. 

Produksjonsprosessen skal gi forbedret reell rekkevidde og dynamisk respons, samtidig som bilen får svært høy vridningsstivhet. 

Formel 1 og Lotus Elise

Les også

Produksjonsmetoden er utviklet av Polestars britiske ingeniører med erfaring fra blant annet Formel 1-biler. Lim og varmeherding er tidligere brukt i produksjon av sportsbiler som Lotus Elise. 

Ifølge Polestar har denne metoden vært vanskelig å benytte i masseproduksjon av biler uten å forringe kvaliteten. Nå skal produsenten ha løst problemet ved å utvikle en raskere produksjonsprosess som produserer både karosseri og plattform unisont.  

Vi har bedt Polestar utdype hvordan de har løst utfordringene og avventer svar. 

Plattformen er nyutviklet, og det er den første plattformen Polestar utvikler selv. På Polestar 2 benyttet de en plattform delt med Volvo.  

Rekkevidde, motor, pris og lansering er ukjent

Vi syntes konseptbilen liknet en lav, stor sportsbil da vi tittet på den i Lillestrøm i fjor. Da manglet bilen både b-stolper og bakrute, men Polestar har sagt at produksjonsutgaven vil skille seg fra konseptet på en del punkter. 

Polestar har ikke offentliggjort verken faktisk vekt, rekkevidde, motor, pris eller lanseringstidspunkt for modellen, som tidligere het Precept. 

Selv om Polestar 5 skal masseproduseres, kan man nok regne med en pris som i alle fall står i stil med andre elbiler i premiumsegmentet.

Før Polestar 5 kommer blant annet SUV-en Polestar 3. Den skal bygges på samme SPA2-plattform som kommende helelektriske Volvo XC90. Begge disse er ventet å komme på markedet i år. 

Les også

Kommentarer (11)

Kommentarer (11)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå