Stena Jutlandica vil i løpet av våren få installert 1 MWh batteripakke i container på værdekket akter. Planen er at Ro-pax-fergen skal manøvrere til og fra kai i både Göteborg og Frederikshavn på batterier, som lades i Sverige.
Stena Jutlandica vil i løpet av våren få installert 1 MWh batteripakke i container på værdekket akter. Planen er at Ro-pax-fergen skal manøvrere til og fra kai i både Göteborg og Frederikshavn på batterier, som lades i Sverige. (Stena Line)
EKSTRA

STENA LINE - Stena Jutlandica

Planlegger ferge med 10 ganger mer batterikapasitet enn Color Hybrid

Svenske Stena Line vil seile på batteri mellom Göteborg og Frederikshavn i Danmark. Det vil kreve enormt med batterikapasitet.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 199,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Når Color Hybrid kommer i drift i 2019, skal fergen seile 3,2 nautiske mil på batterier, inn til og ut fra Sandefjord.

Det krever en batterikapasitet på 4,7 MWh og hurtiglading i 40 minutter mellom to turer. Om natta fullades batteriet.

Stena Lines hårete mål på 50 MWh ligger litt fram i tid. Rederiet begynner litt mer forsiktig.  

1 MWh først

Første trinn i hybridiseringsprosessen av Stena Jutlandica er å sette inn et batteri på 1 MWh for å kunne drive thrustere ved manøvrering til og fra kai i begge havner.

I Göteborg kobles skipet til landstrøm slik at motorer og generatorer sjaltes ut og skipets strømbehov dekkes med fornybar kraft. Strømmen skal også gå til å lade batteriene.

Ifølge informasjonssjef Jesper Waltersson er planen å begynne ombyggingen av Jutlandica i løpet av mai-juni.

Foreløpig er det Scandlines og fergene som allerede operer helelektrisk mellom Helsingborg og Helsingør som har størst batterier, hele 4 MWh.

Scandlines var først ute med å bygge om store ferger til hybriddrift. I 2014-2015 ble Rødby-Puttgarden-fergene hybridisert med Siemens som systemintegrator og Corvus som batterileverandør.

Norsk-canadiske batterier

Ro-pax-ferger med batterier:

  • Stena: 1 MWh (Göteborg-Fredrikshavn, hybrid - plan om 100% i tre trinn 1/20/50 MWh) 2018-20??
  • Hurtigruten: 1,36 MWh (ekspedisjonsskip - hybrid. Mål om utvidelse til 5 MWh) 2019
  • Scandlines: 2,6 MWh (Rødby-Puttgarden, hybrid) 2014-2015
  • Scandlines: 4 MWh (Helsingborg-Helsingør - 100% elektrisk) 2017
  • Color Line: 4,7 MWh (Sandefjord-Strömstad - hybrid) 3,2 NM 2019

Til Stena Jutlandica står Callenberg for systemløsningene, mens batteriene leveres av Corvus.

Batteriene plasseres i en container på værdekket akter.

Ombyggingen kommer på totalt 25 millioner svenske kroner. Stena dekker halvparten selv, mens EU og Trafikverket bidrar med henholdsvis 30 og 30 prosent.

Neste steg er å ha batterier på rundt 20 MWh for å kunne seile et godt stykke til og fra havn, cirka 10 nautiske mil.

I trinn tre er målet å ha batterikapasitet nok til 50 nautiske mil, det vil si hele overfarten Göteborg-Frederikshavn.

Trinn to og tre om 5-10 år

Stena Line oppgir ikke noen datoer for prosjektet foreløpig.

Stena Jutlandica ble bygget i 1996 og er på 6.559 dødvekttonn. Det er plass til 2.300 personer og 600 biler på den 184 meter lange og 28 meter brede fergen. Bilde: Stena Line

– Det er vanskelig å forutse hva som skjer, men i våre tenkte mål er det snakk om fem til 10 år, det vil si 2022 for 20 MWh og 2030 for 50 MWh, sier Waltersson til TU. 

Når skipet skal utvides med flere batteripakker, vil de bli plassert i forbindelse med maskinrom. Det skal være nok plass, ifølge informasjonssjefen.

Stena Jutlandica går i en irregulær rute og har varierende liggetid ved kai. Når den er på 1 time og mer i Götebrog, kobles fergen på landstrøm.

Stena Jutlandica

  • Ro-pax ferge
  • Byggeår: 1996
  • Verft: Van der Giesen, Nederland
  • Passasjerer: 2.300
  • Biler: 600
  • Lengde: 184 meter
  • Bredde: 28 meter
  • Dypgang: 6 meter
  • Dødvekt: 2.559 dwt
  • Hastighet: 21.5 knop
Skipet vil derfor også kunne lade batteriene via generatorene under overfart.

Stena Line snakker også med danske myndigheter om å få på plass landstrøm og lademulighet også i Frederikshavn.

– Planen er i første omgang å manøvrere også til og fra kai i Frederikshavn med batterikraft, sier Waltersson.

Velkommen etter!

Color Lines hybridprosjekt ble grundig presentert på Maritim Battery Forums konferanse «Watts Up» i Ulsteinvik tidligere i mars. Da sa prosjektdirektør Robin Tomren i Color Line at Color Hybrid vil være verdens største hybride ferge i 2019.

– Vi håper det skal bli flere og større, sa Tomren.

Det kan kanskje bli Stena Line.

Stena Scnadinavica og Stena Germanica. Sistnevnte ble i 2015 bygget om til metanoldrift for å redusere utslipp av helseskadelige stoffer (SOx, NOx, partikler) og CO2.
Stena Scnadinavica og Stena Germanica (t.h.). Sistnevnte ble i 2015 bygget om til metanoldrift for å redusere utslipp av helseskadelige stoffer (SOx, NOx, partikler) og CO2. Bilde: Stena/GORAN ASSNER

Miljø og metanol

Det svenske rederiet har i flere år sagt at det vil være mest mulig miljøvennlig og investert i energieffektiviseringstiltak. I 2015 ble Stena Germanica verdens første metanoldrevne ferge.

Metanol reduserer svovel og partikkelutslipp med 99 prosent og CO2 med cirka 25 prosent. Fergens drivstoffsystem og motor er bygget om i samarbeid med Wärtsilä.

Motorene er tilpasset flere typer drivstoff, såkalt dual fuel (DF). Metanol er hoveddrivstoff, men motorene kan også gå på marin diesel (MG).

I Stena Lines miljørapport fra 2017 blir det nevnt 300 tiltak på rederiets 35 skip. I perioden 2013-2016 ble drivstofforbruket redusert med 6,5 prosent og CO2-utslippene gikk ned med 6,2 prosent pr nautiske mil. I Göteborg har rederiet benyttet landstrøm i flere år.  

Oslo-strøm

DFDS og Stena Line seiler fra Oslo til Danmark daglig.  Bilde: Tore Stensvold

I Norge vil Stena Line bygge om den 38 år gamle Stena Saga til å benytte landstrøm når den ligger til kai i Oslo.

Oslo Havn bygger ut landstrømanlegg som skal stå klar i juli i år.

Stena søker støtte fra Enova for å tilpasse tavler, energistyringssystem og installasjon av koblingspunkt.

Kommentarer (5)

Kommentarer (5)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå