GRØNT KYSTFARTSPROGRAM

Oversikt: Her er prosjektene som skal holde Norge i verdenstoppen på skipsfart

Nå skal det snart avgjøres hvilke skips- og maritime prosjekter som skal vise verden at Norge ligger flere kabellengder foran andre nasjoner.

Grønt kystfartsprogram omfatter alt fra infrastruktur til skip, havner og utstyr.
Grønt kystfartsprogram omfatter alt fra infrastruktur til skip, havner og utstyr.

Nå skal det snart avgjøres hvilke skips- og maritime prosjekter som skal vise verden at Norge ligger flere kabellengder foran andre nasjoner.

Norge har klart det andre nasjoner misunner oss: Satt sammen et stort maritimt teknologiutviklingsprogram med deltakelse fra store, tunge teknologibedrifter, myndigheter, næringsinteresser og forskningsinstitusjoner. Programmet er kalt Grønt kystfartsprogram.

I over ett år har det blitt jobbet med konkretisering og mulighetsstudier av prosjekter for «grønn» skipsteknologi.

Fem piloter er plukket ut. Nå gjenstår det finberegninger, detaljering og engineering for å fastslå kostnader, priser og skaffe finansiering til det som er liv laga.

Her er prosjektene – med link til artikkel med mer detaljert forklaring for hvert prosjekt.

Pilot 1:

NAVN: NEW SHUTTLE SPIRIT

HVA: LNG-elektrisk hybrid bøyelaster med VOC-gjenvinning

MÅL: Energieffektiv frakt av olje fra felt, gjenvinning av VOC for bruk som drivstoff. Redusert installert kraft og fleksibel kraftgenerering

TEKNOLOGI: Optimaliserer skrog, propeller og kraftgenerering ut fra driftsprofil. Dual fuel LNG-motor, batteripakke, VOC-reformering til brennbar gass i motorene.

BESKRIVELSE: Neste generasjon bøyelaster, skreddersydd skrog og kraftgenerering ut fra reell driftsprofil. Fire 4.4 MW DF-motorer og 500 KW/h batteripakke, VOC gjenvinnes og omdannes til LVOC som drivstoff. Bunkringsreduksjon på 53 % målt mot eksisterende skip. Totalt 75 prosent reduserte CO2-utslipp, 83 % NOx og 96-97% mindre SOx og partikler.

DELTAKERE: Teekay, ABB, Kongsberg, Statoil, Norwegian Electric Systems, DNV GL, Sjøfartsdirektoratet, Gasnor

Les mer

Pilot 2:

NAVN: GODSFERGEN

HVA: LNG-drevet hybrid godsfartøy

MÅL: Miljøvennlig og lønnsom frakt med lavest mulig klimaavtrykk i transit og i havn

TEKNOLOGI: LNG-motor, landstrøm, ladbart batteri, elektriskdrevne kraner og utstyr. Automatisk fortøying og landstrøm/ladetilkobling.

BESKRIVELSE: Lasteskip for 240 TEU og annet gods fra faste havner i Nord-Europa og langs kysten av Norge. Gassmotor med batteridrift inn og ut fra havn. Landstrøm ved kai – lade batterier og operere kraner.

DELTAKERE: Norlines, Rolls-Royce, DNV GL, ZEM, GMC, Bellona, Klima- og miljødepartementet

Les mer

Pilot 3:

NAVN: HYBRID HAVBRUKSBÅT

MÅL: Redusert drivstoffbruk og utslipp, bedre driftssikkerhet, raskere tilgjengelig kraft

TEKNOLOGI: Gassmotor med akselgenerator, batteripakke for «peak shaving» og ekstra kraft og ved DP

BESKRIVELSE: Havbruksbåter må ha mye kraft tilgjengelig i korte perioder, blant annet ved merder. Batterier gir rask respons, økt sikkerhet for skip og fiskebruk under DP-operasjoner. Batterier og motorkonfigurasjon gir stor fleksibilitet og redusert forbruk. Egner seg for ombygging og nybygg.

DELTAKERE: ABB, DNV GL, Fraktefartøyenes rederiforening, Maritime Battery Forum, ZEM, Norwegian Electric Systems, Inpower, GMC, Kongsberg Gruppen

Les mer

Pilot 4:

NAVN: LNG BUNKRINGSFARTØY

HVA: Bygge om bulkskip til LNG-hybrid bunkringsfartøy for gass

MÅL: Gassdistribusjon og bunkring med minst mulig klima- og miljøavtrykk og til lavest mulig kostnad

TEKNOLOGI: Bygge om bulkfartøy, installere to gasstanker, bygge om motor til LNG-drift og batteri.

BESKRIVELSE: Kjøpe et ca. 20 år gammelt bulkskip, 85 meter langt, 3.200 dødvekttonn. Installere to isolerte gasstanker i lasterom, bygge om motor til LNG-drift. Diesel-hjelpemotor beholdes, men suppleres med batteri. Bunkring av LNG fra skip er raskt og fleksibelt, dekker stort geografisk område. Betyr færre tankvogner på smale vestlandsveier.

DELTAKERE: Energigass Norge, Øytank Bunkers, Statoil, Kongsberg Gruppen, Norwegian Electric Systems, ZEM, BB, Gasnor, DNV GL

Les mer

Pilot 5:

NAVN: GRØNN HAVN

HVA: Energieffektiv miljøhavn

MÅL: Få mer gods over på skip ved å være effektiv, miljøvennlig og konkurransedyktig

TEKNOLOGI: Elektrifisere mest mulig utstyr (kraner, trucker, stackere, kjøretøy) og tilby landstrøm ved alle kaier. «Smartgate» – terminalstyring. Sonedelt belysning med LED-pærer

BESKRIVELSE: Miljøhavn som skal tilby landstrøm ved alle kaier samt LNG-bunkring. Legger om til elektrisk drevet kran og annet utstyr, eventuelt HVO (2. generasjons biodiesel). LED-belysning, sonedeling og sensorstyring. Smartgate – elektronisk styring av gods og transport inn/ut – reduserer trafikk inne på terminalen med 50 %.

DELTAKERE: Risavika Havn, Fraktefartøyenes Rederiforening, Skangas, ZEM, Kystverket, DNV GL, Halliburton, GMC, KS Bedrift, Lyse

Les mer

 
 
 

Kommentarer (1)

Kommentarer (1)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå